Annons:
Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 4167 ggr
chade
1/17/14, 5:17 PM

problem med halmbädd

Vi har ett ganska "stort" problem i stallet. Det finns 5 hästar (snart 6) i stallet, 3 av dem har halmbädd (dock så är en av ägarna på sjukhuset i två veckor, så en av de andra "bäddmänniskorna" tar hand om hennes box och häst så länge). Det stinker förjävligt rent ut sagt, det luktar så hemskt mycket kiss. Alla kläder man har på sig blir helt inpyrda av lukten, så när man kommer hem så börjar det lukta kiss i hallen där mina kläder hänger. Jag har fått börja lägga mina stallkläder i en plastpåse och knyta ihop. Vi kan inte vädra i stallet heller, då blir det alldeles för kallt och ledningarna fryser.

Jag och två till har påpekat detta flera gånger till de som har dessa boxar, men de vägrar sluta med bädd. Det ända jag kan tänka på, är att luktar det såhär fruktansvärt illa nu på vintern så kommer det lukta groteskt till sommaren när det blir varmt.

När de har mockat så lägger de bara på lite halm uppe på allt annat, men man ser fortfarande kisset. Samt att två av hästarna vad jag vet gräver runt i det där så att kisset kommer upp på ytan.

Detta kan väl knappast vara bra för hästarnas luftvägar eller hovar?

Det jag har fått lära mig om bädd är att det inte ska lukta överhuvudtaget. Men när man går in i boxarna så sticks det verkligen i näsan och jag börjar hosta (detta var hos hästen vars ägare ligger på sjukhus, och jag tycker så synd om hästen i fråga). Antingen är det jag som är känslig, eller så förnekar de att det luktar bara för att jävlas. För de påstår att de inte känner lukten och att det bara luktar häst. Men av vad jag vet så luktar inte en häst ren piss…

jag vet inte vad jag ska göra längre, det värsta är att det är bara jag som vågar säga till ordentligt, för de andra som tycker som jag är konflikträdda eller vill bara inte bråka om saken. När det bara är jag som säger till, så slutar det med att det blir massa påhopp från dom. Jag är bara medryttare på två hästar i det stallet, men jag måste väl också få ha en åsikt och säga vad jag tycker. men icke. 

Har ni något tips på vad jag kan göra, eller säga till dem för att förstå? De blånekar allt och sätter sig på tvären så fort jag nämner något.. Det är fruktansvärd dagisnivå på allt..

Små stjärnor lyser också i mörkret.

Annons:
JTphoto
1/17/14, 5:45 PM
#1

För att en halmbädd ska fungera krävs det att man fyller på mycket halm. Helst 1-2 halmbalar varje dag. Vi har permanenta halmbäddar på mitt jobb och vi "fluffar" halmen i boxarna varje dag och täcker över avföring. 

Vem äger stallet? Är de bäddmänniskorna eller någon annan? Prata i så fall med dem. Eller prata med flera i stallet så ni tillsammans kan prata om problemet med "bäddmänniskorna". Inte skälla eller tala om vad som är rätt och fel. Diskutera och försök hitta en lösning.

Ni kan inte vädra, men har i några fönster öppna? Det hjälper med frisk luft.

Att själv gå och säga till ger uppenbarligen ingen effekt, som du säger. Men om ni är fler kanske de får bäddmänniskorna att tänka om.

Lycka till :D

MVH Julia Tingström www.jtphoto.se
"De som säger att lycka kan inte köpas för pengar, de har aldrig köpt en häst"



Linnea
1/17/14, 8:04 PM
#2

Man måste inte alls fylla på stora mängder halm, det beror helt på hästen. Så länge den är torr längst upp behöver man inte fylla på. Hästar ska inte ligga i kiss, då blir det ett djurskyddsärende. Om hästen gräver ska den inte stå på bädd. En bädd ska inte lukta!

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

trex
1/17/14, 8:33 PM
#3

Man brukar kalka botten också. Utom för torv.

chade
1/17/14, 8:50 PM
#4

#1 Det är en man som äger stallet där alla hyr in sig, men han lägger sig inte i allt som händer. han är nöjd bara han får pengar för hyran. Det har vart rätt mycket bråk i stallet på senare tid när vi gått till honom och pratat. Han bryr ju sig, men han vill helst inte ha nåt med det att göra, han vill att vi sköter oss själva så gott det går..

Så alla är ju inhyrda, det är 4 (snart 5) stycken som har häst där, varav en ligger på sjukhuset som tidigare nämnt. Det är inte ett stort stall, det är ju bara 6 boxar i ena delen, och andra delen är det 4 boxar till som gjorts om till 2 sadelkammare, och foderboxar.. Så det är ju jag och de resterande två som ogillar det, och dessa två som har hand om bäddarna inte lyssnar.. Jag har sagt åt dom andra som håller med mig att säga vad de tycker, men de vill ju inte bråka med dem eller ta upp det för att det leder till bråk oavsett hur snällt man säger det. Så det är ingen idé.. vår "stallchef" är ju tyvärr den som ligger på sjukhus, så hon kan ju inte göra så mycket därifrån..

Det är så mycket barnsligheter som är på gång bland dessa två "bäddmänniskorna" att det inte går att prata med dem utan att taggarna sticks utåt över minsta lilla..

Men då lär vi ju få gå till gårdsägaren igen och berätta hur det ligger till och om han kan prata med dem 😕

#2 Ja, så fort man nämner något om att deras hästhållning inte är den bästa så får man svaret "lägg dig inte i, det är MIN häst och jag bestämmer. Jag tar hand om min häst på det bästa sätt som går och vet bäst vad den behöver". jag får väl ringa länstyrelsen eller något då, för att få bukt på det :( ska prata med de andra och se vad dom säger, och om vi ska gå till gårdsägaren igen…

Ännu en fråga, går det att bädda i ENDAST halm? För det är det dom gör, och halm har ju inte den bästa uppsugningsförmågan, och neutraliserar inte lukten så mycket.. Det luktar ju massa av att bara mocka undan nattens kiss hos hästarna som inte har bädd.. Därför vi snart ska skaffa spån till dessa två jag hjälper till med, just för att minska lukten så mycket som möjligt..

Små stjärnor lyser också i mörkret.

Mixie
1/17/14, 9:10 PM
#5

#1 tar ni inte ut skiten? Vi har halmbädd med torv i botten! Plockar ut all skit och det översta blöta varje dag! Luktar inget! Men det krävs att man fyller upp rätt mycket halm till en början för att det ska bli bra :)

//Mickan

chade
1/17/14, 9:49 PM
#6

I ungefär 3 månader har dom hållt på med bädd, och det är lite mindre än 30cm med halm, med pytte lite rent uppe på hela tiden. plus att hästarna krafsar i halmen, så det kommer upp kiss, och dom tar aldrig bort det som krafsas upp, bara trycker ner det i hålet eller stampar på det och lägger halm uppe på.. dom tar som sagt bara bort bajset :(

Små stjärnor lyser också i mörkret.

Annons:
Rafflan
1/17/14, 11:42 PM
#7

Har dem nåt under halmen eller bara halm, jag har upptäckt att man bör ha tex torv eller spån under halmen som suger upp det kisset som kommer igenom annars luktar det fan, och man måste även sköta bädden :)

Suskiv
1/18/14, 1:40 AM
#8

Gör en anmälan om vanvård. För det är just det det är.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

Aribigga
1/18/14, 9:49 AM
#9

#4 Jag har tyvärr ingen lösning på ditt problem men ville bara säga att det går att ha bädd i halm utan att det luktar. Hade det på förra stället jag hade James. Nu har han en slags "låtsasbädd" jag tar ut kisset enbart någon gång i veckan, luktar ingenting.

lurvponnyn.vimeddjur.se

JTphoto
1/18/14, 1:30 PM
#10

#2 Nej, såklart. Är det torrt behövs ingen ny halm, med jag tänkte mer på att de lät inte som att dessa "bäddmänniskorna" hade blöta boxar. Men om hästarna är renliga behövs såklart inte det :)

#5 Nope, hela stallet mockas ut ca 3-4 gånger om året med traktor. Därefter fylls nytt på :)

MVH Julia Tingström www.jtphoto.se
"De som säger att lycka kan inte köpas för pengar, de har aldrig köpt en häst"



Uss
1/18/14, 1:46 PM
#11

#2 har en bra artikel om hur man gör en bädd, länk finns i inlägget! Det ska inte lukta o hästar är känsligare än vi! Är det så illa som du säger hade nog jag övervägt en anmälan till länsstyrelsens djurskydd - kanske kunde det få dem att börja sköta sina bäddar bättre. Halm är det strömedel som hästarna föredrar o är snällt mot hovarna, men det suger dåligt. Torv under är därför jättebra eftersom torven än så länge är det strömedel som suger bäst o det neutraliserar så det inte luktar kiss. Kan vara "etsande" på hovarna men med halm ovanpå så är det klockrent!

[_hsleiufhbtv]
1/18/14, 3:00 PM
#12

Anmäl till länsstyrelsen omgående.

Rafflan
1/18/14, 3:13 PM
#13

#10 jag har iaf fått den erfarenheten att varje gång man har halmbädd och inget i botten lutar det konstigt, tex ladugård eller kiss, osv. Men har man tex torv underst så luktar det ingenting. Men det är min erfarenhet, jag skulle aldrig ha halm bädd utan nåt under :)

Annons:
JTphoto
1/18/14, 6:28 PM
#14

#13 Tja, det luktar inte på mitt jobb. Här finns både föl, avelsston, unghästar och tävlingshästar i samma stall. Det luktar inte så länge man låter bädden vara och håller ytan torr. Djupströbädden består av vetehalm och inget annat vad jag vet.

MVH Julia Tingström www.jtphoto.se
"De som säger att lycka kan inte köpas för pengar, de har aldrig köpt en häst"



Linnea
1/18/14, 7:47 PM
#15

Jag har gjort bäddar med enbart halm, halm +torv/spån och halm, torv och spån. Jag har alltid haft hela halmkakor underst för att göra bädden stabil men några gånger la jag in ca 5 cm torv under dessa. Hela bädden var ca 30 cm när den var ny, efter ca 3 månader var den 70 cm och fortfarande torr ca 10 cm ner.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

chade
1/19/14, 7:25 PM
#16

Dom andra två har lyckats övertala en av dem nu att byta ut sin bädd och göra om den.. lägga kalk och torv/spån underst för att se om det hjälper! och den andre bäddmänniskan säger att hon inte tänker ta bort  eller ändra på den förren till sommaren när hästen ska gå ute dygnet runt.. 😡

så lite går det ju framåt iaf, men känns tråkigt att den boxen som minst ska göras om, men inte de två som luktar värst.. men vi ska prata med dem igen och se ifall vi kan övertyga den siste med.. annars får vi gå till stallägaren.

Små stjärnor lyser också i mörkret.

[NellieLavec]
1/19/14, 7:35 PM
#17

Jag har bädd på min häst, men det är för att vi blivit ombedda att ha det så av stallägaren. Alla hästarna står på bädd och det luktar ingenting förutom häst i stallet. Vi har bara rent halm, inget under, och fyller inte på så mycket. Jag fyller kanske på 3 dagar i veckan eller så, resten av tiden räcker det att jag tar ren halm från hörnorna i boxen och lägger i mitten där hästen kissat. Dock mockar jag ut hela bädden mellan 1 gång i månaden - 1 gång varannan månad, beroende på hur där ser ut.

Upp till toppen
Annons: