Annons:
Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 1578 ggr
hannah96
1/17/14, 1:22 PM

Låt hästen stå inne pga snö..

Hur gör ni nu när det har börjar komma snö i dom större delarna utav sverige? I södra sverige vräker det ner, och jag vet folk som inte tar ut sina hästar. Vissa har dom bara ute 3 timmar sen tycker dom att hästarna vill in, så vad har ni dom? Inne eller ute?

Annons:
examynia
1/17/14, 1:30 PM
#1

våra står ute oftast lika länge som vanligt ca 12 timmar ibland mer..

men håller de på att snöa länge så snön lägger sig för mycket på ryggen å om de är såndär väldigt blöt snö kan dom komma in ett par timmar tidigare,, så länge de inte är nån fara med dom så vill jag ha ute så mycket de bara går

[[AcsJulia]]
1/17/14, 1:44 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Mina går ute dygnet runt, oavsett väder, året runt och utan täcke! 👍 Jag tillåter dem att sätta en bra päls och de har begränsad fri tillgång till foder, ligghall och naturligt skydd såsom träd. När de står och trycker vid grinden så är jag väl medveten om att de inte gör det för att de "längtar in", utan för att de vill något annat, precis som den absoluta majoriteten av alla hästar som "vill in" så är de snarare att få tag på den smarriga krubban inne i boxen, umgås med den trevliga boxgrannen eller äta av höet som alltid väntar inne i stallet, som lockar! Hästen har inget behov alls av att stå i en box 12 h…

KnutKrut
1/17/14, 2:03 PM
#3

Mina får gå ut senare och in tidigare om vädret är extremt. Annars står de ute 12 timmar om dygnet vintertid. Men extremt väder är inte lite nederbörd eller lite blåst. Extremt är storm eller kraftig nederbörd när det inte hjälper med täcke och skogsdungar som skydd mot vädret. Mina kan visa att de vill in om de står och stampar vid grinden även om jag ger hö längre in i hagen. Men det är ganska få dagar om året så de lider knappast av några fler timmar i boxarna just de dagarna. Men att de inte har fått gå ut alls har bara hänt under stormen Gudrun.

Hannna
1/17/14, 2:44 PM
#4

http://stallbabbel.wordpress.com/2014/01/16/nya-trender/

Kom över den här bloggen och tyckte inlägget var lite roligt. Lite hånfullt skrivet kanske men det ligger någon sanning i det tycker jag.

Har själv två ponnyer som går på lösdrift som har stått ute under Gudrun, Simone och allt vad de heter. De har alltid klarat sig men dessvärre har det fallit ned ett och annat träd över hagen under stormarna. Min andra häst går ute mellan 5-8h per dag denna årstiden + träning ca 2-3ggr i veckan där han går drygt 15 km var gång. Brukar alltid släppa ut vid dåligt väder i alla fall en stund för att se om han trivs ute, och har man tur är det kanske inte dåligt väder hela dagen :)

Aribigga
1/17/14, 3:01 PM
#5

#5 Hahahaha!! Åh gud vilket härligt inlägg, precis så känner jag också ibland. 

Hos oss beror det mycket på vem som släpper ut och vem som tar in, man har koll på vem som helst vill ta in sin häst tidigt i stallet och vem som gärna låter dem vara ute så länge som möjligt. 

Jag tar in dem ikväll så det blir vanlig tid, runt sextiden. Jag vet att det var min kära mor som släppte ut så de fick nog inte gå ut oanständigt tidigt kan jag tänka mig ;)

lurvponnyn.vimeddjur.se

[[AcsJulia]]
1/17/14, 3:05 PM
#6

#4 Det var ett roligt inlägg, just för att det var lite ironiskt! 😃 Men jag är ju en av dessa "extrem-naturare" så lite sugen blev jag på att argumentera emot, helst på ett otrevligt och idiotförklarande sätt… 😉

Annons:
Zadeira
1/17/14, 3:13 PM
#7

Medryttarhästen är ute samma tider oavsett väder, bortsett från ex åska, extremt skyfall eller extrem stormvarning. Bara mer eller mindre kläder på ;)

Caroline L
1/17/14, 3:32 PM
#8

#4 Hahaha den var bra!! Skrattar

När jag hade min fick hon vara ute som vanligt eftersom jag aldrig hann stöta på stormar eller extrem snö-oväder. Men vid storm hade jag nog haft henne inne, eftersom det kan komma flygande föremål, falla träd osv. Annars hade hon nog varit ute som vanligt. :)


Linnea
1/17/14, 4:05 PM
#9

Våra är inne om det blåser väldigt mycket för dom har inga vindskydd eller annat att stå i/under. Vid storm är dom inne inte bara pga vinden som sådan utan för risken att dom träffas av diverse flygande föremål. Jag är inte heller ute om det stormar av samma anledning. En bit plåttak sen är man ett huvud kortare..

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Peppe
1/17/14, 4:23 PM
#10

mina är självklart ute varje dag. idag fick dock unghästen täcke på sig också.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Aribigga
1/17/14, 5:47 PM
#11

#6 Vad jag förstår menar hon inte att det är fel att vara extrem-naturist, bara att håna och klanka ner på folk som inte är det. Tycker du verkligen annorlunda än det?

lurvponnyn.vimeddjur.se

[[AcsJulia]]
1/17/14, 6:16 PM
#12

#11 Nej, nej! Därav "😉", svårt att utläsa ironi ur text.

Aribigga
1/17/14, 6:43 PM
#13

#12 Jag tänkte väl! Åh vad dum jag känner mig nu 🙂

lurvponnyn.vimeddjur.se

Annons:
Stallbabbel
1/17/14, 6:46 PM
#14

@AcsJulia: du behöver inte argumentera…. Du får gärna vara "extrem-naturist", det var liksom inte poängen. Jag driver med alla s.k. experter som ställer upp i hundratal om någon talar om att dom rider med pessoa-bett, har dubbelt täcke på sin häst, eller att den kom in redan klockan tre igår, och fullkomligen sliter skribenten i stycken. Och de här aggressivaste djurvännerna är ett speciellt släkte, som måste hävda sin egen fullkomlighet genom att hacka på alla som inte gör likadant. Jag hävdar med bestämdhet att det finns många sätt att hålla häst, och att det finns så oändligt många parametrar som spelar in i ekvationen, att det kan omöjligt vara likt för shettisägaren i Pajala och travhästägaren i Kivik. Och förhoppningsvis gör alla sitt bästa för att hästen ska ha det bra. Gränsen går när djuren far illa, inte vad klockan är när hästarna kommer in från hagen. 

Följdfråga: hur kommer det sig, att hästfolk, som är så vänliga och mjuka när det gäller hästar, kan vara så intoleranta och diskriminerande när det gäller andra människor??

[[AcsJulia]]
1/17/14, 6:58 PM
#15

#14 Fullt medveten om vad inlägget handlar om..! Sedan tror jag tyvärr att denna mjukhet du talar om inte alltid är ett faktum bara för att man är hästmänniska…

Em--ma
1/17/14, 7:45 PM
#16

Våra har inget vindskydd eller träd o gömma sig bakom men dom flesta i stallet låter hästarna stå ute även om det är blåst. Jag däremot tar nog in min pålle vid 4-5 tiden om det blåser mycket. För ett år sen så var det verkligen storm, man blåste nästan själv bort och då fick hästarna tyvärr stå inne hela dagen. Men våra går ute mellan 6-21 så att ev. stå inne en dag ger inte mig dåligt samvete men tanke på att dom går ute nästan dubbelt så länge än dom flesta andra stallen här omkring.

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

PogoPedagog
1/17/14, 8:09 PM
#17

Våra går på lösdrift men verkar alltid spendera nästan all tid ute när det är som sämst väder. Det gör mig lite orolig att de känner att de måste vara ute när det är halv snöstorm. jag funderar på om de verkligen inte fryser eller om de tycker det är obehagligt att vara inne  när det är uselt väder.

Kan tillägga att lösdrifts-stallet är en väldigt rejäl timmerlada med tegeltak som inte låter obehagligt varken vis regn eller blåst. Någon som har en teori?

Stallmima
1/17/14, 9:56 PM
#18

Allt beror på hästarna om de är inne eller ute, sen beror det på hur hagarna ser ut. Denna blog i inlägg #4 ska bli rolig att följa.

Underbarn
1/17/14, 11:33 PM
#19

Bor i "södra delen av Norrland" och här är det en dm snö just nu men brukar alltid vara upp till en meter varje vinter. Hästarna går ute precis som vanligt! Tas ut vid 07.00 (08/09.00 helger) och kommer in 19.00/19.30. :) de har fri tillgång till hö när det är -5 / -10 och kallare (äter de jämt så fryser de inte) :) de går även täckade. Enda gångerna de tas in tidigare (16-18.00) är om det är snöstorm. Alt spöregnar (på hösten och våren).

JustMySelf
1/18/14, 12:30 AM
#20

Min går inte ute speciellt mycket tycker jag, hade kunnat vara ett par timmar till men det är bestämda rider och det finns inget annat stall som är bättre. De går ute 08-17 nu på vintern, 08-18 på sommaren. För min häst är det samma tider oavsett väder och vind (dock olika täcken då han är klippt), men det finns några i stallet som tar in sina egna hästar tidigare vid oväder.

Annons:
Spiritinthesky
1/18/14, 10:16 AM
#21

Haha precis som #4 skriver låter detta som en stor tävling! Jaja, jag har sex av hästarna på lösdrift av olika anledningar och sex inne. De har jag ute när jag vill och inne när jag känner för det…

Isa Aronsson

www.stallequino.se

Upp till toppen
Annons: