Annons:
Etikettridning
Läst 891 ggr
[NellieLavec]
2014-01-14 12:58

För stor?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan! Jag vet att det finns en miljon såna här trådar, men jag måste ändå fråga; är jag för stor för min häst? För tillfället rider jag nästan ingenting pga sjukdom, men när och om jag skulle bli bättre och vill börja rida igen, kan jag göra det med gott samvete? Hästen är frisk, håller sin kondition även när han inte tränas och springer mycket i hagen. Har långa, sega muskler. Inte utbildad, endast inriden. Upplevs som något unghästig (han är 7 år). Ca 165 i mkh och väger runt 500 kg just nu. Jag som ryttare har ganska bra balans, är något ur form nu dock. Har ridit i 16-17 år och har det mesta i benmärgen. Jag är ca 165 lång och väger runt 80 kg. Anledningen till att jag frågar är för att jag haft ute många vänner och provryttare som varit mindre än jag och sagt att dom känt sig stora och klumpiga på honom. Vissa har till och med sagt till mig att det är djurplågeri om jag rider min häst. Stämmer detta? Jag upplever inte att han har problem med att bära upp mig, och han har aldrig visat några tecken på att han haft ont efter en ridtur.

Annons:
Peppe
2014-01-14 13:02
#1

NEJ du är inte för stor! 🙂

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Gronstedt
2014-01-14 13:06
#2

Nej, du är inte för stor. Om man ser på bilden så är han av en typ som ryttare ser stora ut på, och om han är smal över ryggen (och det är han väl om han är otränad), så känner sig ryttaren stor. Men 80 kg på 500 kg frisk häst är inte för mycket. Du får naturligtvis anpassa arbetet till att han inte är fullt igång, men det måste man ju alltid göra.

Kan han verkligen väga bara 500 kg om han är 165 cm? Det låter väldigt lite.

[NellieLavec]
2014-01-14 13:13
#3

#1 skönt att höra! Jag vet att man alltid ska gå efter hur man själv känner sig på hästen, men ville ha andras åsikter om detta :) #2 självklart sätts han igång lugnt när det väl kommer till det, och han hålls igång relativt bra med longering, tömkörning och löshoppning just nu :) sist jag vägde honom med ett måttband fick jag det till ca 500 kg. Möjligt att han gått upp lite nu. Men han är ett varmblod, och dom har en tendens att vara ganska smala och smidiga ;)

Gronstedt
2014-01-14 13:22
#4

#3: OK! Jag är van vid baffiga halvblodstyper som brukar väga sådär 50-100 kg mer vid den mankhöjden Ler. Jag skulle förmodligen tycka att din pålle var smal som en hopvikt tidning om jag träffade honom, men det beror ju bara på vad jag är van vid.

[NellieLavec]
2014-01-14 13:30
#5

#4 Haha, jag var van vid halvblod på 180 cm före jag skaffade honom, så jag tyckte det kändes jättekonstigt i början ;)

KnutKrut
2014-01-14 13:41
#6

Nej, inte är du för stor för hästen. Ni är jättefina! Det jag tänkte på när jag såg bilden var att sadeln ser lite trång ut i sitsen för dig? Det ser inte så bekvämt ut, men det känner ju du bäst själv.

Annons:
[NellieLavec]
2014-01-14 13:44
#7

#6 Tack så mycket! :) Haha, jag har inte kvar den sadeln längre, för precis som du säger så var den för liten :) det var bara en billig inridningssadel som jag köpte för att ha något i början, tror jag betalade typ 250 kr för den x) den passade hästen men inte mig :P

Em--ma
2014-01-14 13:58
#8

Precis som #6 skriver så tycker jag inte du ser för stor utan men sadeln ser lite liten ut, men skönt att du bytt sadeln! :)

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

[NellieLavec]
2014-01-14 19:43
#9

Tack för svar allihop! :D ni är guld värda!

Upp till toppen
Annons: