Annons:
Etiketthoppning
Läst 1486 ggr
Peppe
2014-01-13 09:04

Löshoppa flera samtidigt

Jag har alltid varit förskräckt över de som låter två hästar löshoppa samtidigt, ser framför mig hur hästarna hoppar på varandra och fullt kaos..😮

Men nu har jag börjat fundera på om jag skulle ge mig på detta själv. Jag har 2 hästar. En gammal ponny som hoppar ALLT, med världens bjudning och har stor rutin. Den andra är en 2-åring som aldrig hoppat innan. Jag tänker att ponnyn kanske hjälper unghästen hitta bjudningen? 

Med tanke på 2-åringen så handlar det om bommar på marken och upp till max 50 cm. Dom känner varandra sedan innan, går i samma hage och är boxgrannar.

Hur lämpligt/olämpligt är det egentligen att låta två hästar löshoppa samtidigt?

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Annons:
Uss
2014-01-13 10:01
#1

Vi har provat. Vi byggde som en korridor längs ena långsidan med plastband och konor/hinderstöd o hindret i mitten. Med min häst som hade väldigt dålig teknik men är väldigt tjänstvillig och förre pållen som gillade att hoppa och gjorde det bra så funkade det; de sprang efter varandra, hoppade fint och min pålle blev mycket säkrare, men de brukade kivas lite om vem som skulle vara först in i korridoren ;D Med nuvarande pålle som hellre tar en annan väg eller vänder i korridoren funkar det sämre så vi får vara två personer; en som släpper iväg och en som tar emot. Får de vara lösa så hoppar bara min häst och det blir en massa tjafs mellan hästarna.

Sarah
2014-01-13 10:09
#2

Vi gjorde det lite då hästarna var yngre, för att få draghjälp. Men, bara med hästar som kom bra överens. Nu med två vuxna hästar som vet vad de ska göra skulle jag inte göra det. Funkade väldigt bra måste jag säga. Om man gör det med på ett genomtänkt sätt så ska det inte vara ngt större problem.

Lorita
2014-01-13 11:21
#3

Jag brukar alltid få en som maskar när jag försöker ta två samtidigt ibland jag alla fyra inne på bannan men dom hoppar en och en dom andra står och väntar på sin tur/otur vilken av dom man nu frågar. Oftast tar jag in dom en och en det blir effektivare så

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Peppe
2014-01-13 13:18
#4

Detta är löshoppning under ordnade former, vi är 3-4 st medhjälpare i mitten :)

Gammelponnyn behöver bara ett släpp vid löshoppning, sen får man vara snabb som fasen med att höja, om man ska, medans han tar varvet runt, han älskar att hoppa och fortsätter varv på varv tills han blir stoppad. Tänker att det kan bli en bra erfarenhet för unghästen att se att hoppning ÄR roligt. Speciellt eftersom han är dressyrstammad och dom inte har rätt huvud och kropp så kan det behövas extra positivt i början. Tänker mig att dom kanske kan springa tillsammans de första en-två tillfällena.

Meningen är ju som ni kanske förstår, inte att hästarna ska träna hoppteknik utan att ponnyn ska ha roligt och framför allt att den lilla ska fatta vad grejen går ut på, hitta bjudningen och ha något positivt med sig 🙂

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

[NellieLavec]
2014-01-13 16:09
#5

I det förra stallet som jag hade min häst i så brukade jag och en annan tjej löshoppa våra hästar tillsammans. Dom tyckte det var jätteroligt och tävlade mot varandra. Vi hade låga hinder, sen hade vi liksom 3 sockerbitar och två bommar, så det blev två hinder som bildade ett brett, om du förstår vad jag menar :) då hade hästarna ett brett hinder som dom kom på, och kunde välja att hoppa bredvid varandra eller efter varandra :) nu är detta 3 år sedan, och jag hade kanske varit mer noggrann med saker idag, men det gick bra och ingen av hästarna skadade sig någon gång :)

Linnea
2014-01-13 22:45
#6

På ridskolan där jag lärde mig rida brukade dom löshoppa alla ponnyer samtidigt, alltså ca 8 b-ponnyer på en gång. Enbart små hinder och enbart för hästarna tyckte det var kul.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Annons:
Upp till toppen
Annons: