Annons:
Etiketterutbildningträning
Läst 1305 ggr
chade
2014-01-13 01:11

Ni som inte rider era hästar

Tänkte höra med alla er som inte rider era hästar, gör med dem? anledning kan vara t.ex att ni vuxit ur er ponny och inte velat sälja, men inte vill att de bara skrotar i hagen?

Vad gör ni för att hästen ska få ett så trevligt liv som möjligt och inte bara gå in och ut ur hagen varje dag? Vad för aktiviteter gör ni för att hålla hästarna stimulerade och får träna ändå även om ni inte rider?

Frihetsdressyr, tömkör, kör med vagn, långa promenader tillsammans, longerar?

berätta gärna : )

Små stjärnor lyser också i mörkret.

Annons:
Zakaraa
2014-01-13 01:15
#1

Tassar

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

[ShabbyChicsBunnyrabbit]
2014-01-13 01:39
#2

När min gammelman blev pensionär och jag slutade rida honom så tog vi mysiga promenader i skogen, pysslade mycket med honom (han älskade att bli borstad), lite enklare trickträning och sen fick han även vara del av den dagliga verksamheten som ägaren till stallet hade där dom som var där på dagarna fick både borsta och promenera med honom och det tyckte både dom och han var jättekul. Anledning till att han slutade ridas var pga återkommande hälta varje gång han skulle sättas igång med ridningen igen så eftersom han var 28år så bestämde vi att han skulle pensioneras istället. :) han fick somna in i favorithagen i feb. förra året. Då hade han hunnit bli 31år gammal!

Inna83
2014-01-13 08:11
#3

Jag har en unghäst och rider inte honom än utan förbereder. Vi övar ledarskap, promenerar, tömkör, longerar lite lätt. Är det tex en gammal häst du pratar om så ta promenader. Även om de är gamla och stela tex så behöver dem "lea upp" sig. :-) mvh

[NellieLavec]
2014-01-13 12:13
#4

Jag kan inte rida min häst ofta pga en sjukdom i mina leder. Nu är min häst ingen arbetsmyra utan trivs bra med att få bli borstad och få uppmärksamhet och kärlek, men jag vill ändå träna honom. Jag gör faktiskt allt möjligt. Går på promenader, löshoppar väldigt mycket, longerar, löslongerar, tränar mycket med presenningar och gör ledarskapsövningar. Gömmer godis under hinkar som han ska leta upp mm.

JuliaHolivia
2014-01-13 12:54
#5

Jag växte för ett tag sen ur min shettis, nu rider min syrra tre ggr i veckan och jag har börjat med massa annat. Kör ponnytrav med mitt russ som jag även rider så det gör jag med min shettis oxå. Har precis köpt en Roslagsvagn då jag håller på med dressyr och precisionskörning. Tömkör mycket men det har jag sen jag fick henne för det är jättebra dessutom. Agility! Så hiimla roligt. Man kan ha i princip vad som helst spm hinder så det är ett stooooort tips! Och lite annat :)

chade
2014-01-13 13:34
#6

#3 Nej jag har ingen ponny själv, är helt hästlös till och med! 🤪 Men det är alltid trevligt att läsa och få inspiration ifrån vad andra gör med sina hästar, och vad man kan hitta på istället för rida. 🙂

Små stjärnor lyser också i mörkret.

Annons:
[[AcsJulia]]
2014-01-13 21:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Här är det "urväxta" ponnyer deluxe..! 😃 När andra bytte till B-ponny så hade jag kvar A-ponny, när det sedan blev fullstor häst för de flesta så stod jag med två A-ponnyer! Haha!

Den äldre damen, Sunny, följer mest ut på promenader, tömkörs i tandem eller par med den yngre, samt tas på släp med jämna mellanrum. Julia å andra sidan tränas inom tremomentskörning och just nu är det vintervila, men fokus kommer åter att vara styrka och kondition till våren! Jag tycker nämligen att även de små förtjänar att orka röra sig problemfritt och hålla ett acceptabelt hull. Annars blir det en del trickträning också, något som Julia har en fallenhet för, och Sunny… Ja, hon mest hummar sött och tigger godis…

Något som jag planerar med pållarna är akademisk ridkonst! Julia är en typisk "tänkare" och älskar att lista ut vad man vill, plus att lära sig, både människa och häst, att jobba rätt är aldrig fel! 👍

strong.ale
2014-01-13 21:51
#8

Jag har en medryttar häst på ett försäljningsställe så jag rider inte så ofta på den utan nu på en annan har blivit lite trött på henne, Hon bock lite dåochdå (glädjeskutt) men nu har jag kommit på en ny rolig grej. Jag brukar longera henne ett tag och sen släpper jag henne och spring för fullt jag kallar och sen spring och då går det undan hon springer efter mig och sen när jag stanna så tittar hon på mig och undrar ''var är godiset'' haha man kan ha mycket kul med en häst :)

chade
2014-01-14 10:47
#9

#7 haha urväxta deluxe :D

Anledningen till varför jag frågar egentligen är för att jag vill skaffa mig en ponny. Jag känner att jag vill ha en egen häst som jag kan göra vad jag vill med och känner att ridning inte är ett måste då jag har andra hästar att rida på som jag hjälper till med och kommer stå i samma stall!

Då hade jag tänkt skaffa mig en ponny att köra, öva trickträning, frihetsdressyr och massa annat som man kan göra förutom ridning. Skulle det vara så att ponnyn behövde mer än så, så hade jag ju självklart skaffat mig en medryttare/skötare som kan rida några gånger i veckan..

Behöver en häst bli riden för att bli nöjd? jag tror inte det, men vill gärna höra andras åsikter om saken :) Jag tänker så att det kanske är själviskt av mig att ha en ponny utan att kunna rida, men det är ju lika själviskt att ha en häst för att rida på. För allt är ju för vår skull, och inte hästen i grund och botten!

Små stjärnor lyser också i mörkret.

IsaFalk
2014-01-14 11:56
#10

Är egentligen inte så stor på min c-ponny men han har lite ont i ryggen så har nästan slutat rida helt (har en större jag rider) men dels så har jag en liten medryttare på honom och sen så promenerar jag, massvis! Det är jättenyttigt både för hästen och en själv. Ibland är jag ute och joggar med honom. Sen tömkör jag ibland eller tränar på ''långa tyglar'' (har inte hållt på med de så länge), tränar NH, trickträning osv. Övar också på att ha honom som handhäst när jag rider min andra häst. Ibland går han lös på promenader när jag promenerar med den andra, så de finns lite av varje, :) Hästagillity är ganska kul också!

Tusen
2014-01-14 13:38
#11

Vi har enbart russ och en shettis (totalt 7 st totalt) i hagen här hemma. Visserligen rids de ibland men för det mesta blir de körda. Jag slutade rida för snart 15 år sedan men jag kör en hel del. Och jag tycker nog att det är lika kul.

Aribigga
2014-01-14 19:22
#12

#9 James blir mest glad om han slipper bli riden. Han föredrar vagn all time high! Trots det blir han riden två dagar i veckan, det är nyttigt med variation i träningen och det underlättar för hans matte som alltid jobbar för mycket😉

lurvponnyn.vimeddjur.se

Upp till toppen
Annons: