Annons:
Etiketterproblemhästarhästproblem
Läst 8156 ggr
Lena90
2014-01-12 22:04

Ponnyakuten 2014

Hej nu har en ny säsong av ponnyakuten börjat, vilka tänker följa? Första avsnittet gick ikväll på barnkanalen.

Carpe diem!

Annons:
Silvercore
2014-01-12 22:05
#1

Jag tänker nog följa det, har bara kollat på enstaka avsnitt förut :)

chade
2014-01-12 22:07
#2

Jag kommer följa :)

Små stjärnor lyser också i mörkret.

Praefatio
2014-01-12 22:10
#3

Åh, vad glad jag blir att du berättade detta! Självklart ska det följas lika slaviskt som tidigare säsonger 😃

Caroline L
2014-01-12 22:14
#4

Åh vad bra att du sa detta jag hade helt missat att den börjar nu! Det ska följas :)


KnutKrut
2014-01-12 23:00
#5

Jag följer tillsammans med mina barn!

esuat
2014-01-12 23:22
#6

Jag följer! Och gjort varje säsong! En vän till mig är med detta året. Dock tycker jag att de blir mer och mer konstiga problem. Samt att vissa barn verkligen inte passar sina hästar alls.

Annons:
chade
2014-01-12 23:26
#7

#6 Dessa konstiga problemen har säkert alltid funnits mer eller mindre. Men de senaste säsonger så har det väl mest vart samma problem, att hästen inte hoppar, hästen rusar mot hinder, svår att lasta, svår att hämta i hagen osv osv. Det blir ju tråkigt i längden för tv-tittarna när det är samma problem, så de kanske väljer lite små konstiga problem nu för att det inte ska bli så enformiga säsonger :)

Små stjärnor lyser också i mörkret.

Stallmima
2014-01-13 00:14
#8

Går den att se på nätet??

chade
2014-01-13 00:25
#9

svtplay.se :)

Små stjärnor lyser också i mörkret.

KnutKrut
2014-01-13 09:05
#10

#7 - Jag hoppas att de skippar lastningsproblemen i år för det tycker jag har varit mycket av tidigare säsonger och det blir just som du skriver tråkigt i längden. Samma problem och samma lösning år efter år.

Praefatio
2014-01-13 13:57
#11

#10 Håller med. Vi har sett "peta med pinne på rumpan"-grejen nu. Den är jättebra, men det börjar bli lite gammalt nu. Samma sak med hästar som blir alldeles för heta i hoppningen. Det är ju alltid samma sak ändå: gå tillbaka och rid dressyr.

Dags för andra intressanta problem! Tyckte att många av de problem som visades idag var intressanta. Hästar som bockar mycket, hästar med svår hoppteknik, hästar med annan hanteringsproblematik än just lastning. Uppsittningsproblemet tyckte jag var "bra", det vill jag gärna se lösningen på för det är ju många, många ryttare som har det problemet.

Kan inte låta bli att undra, apropå det ekipaget, om de pratar någonting med deltagarna om pessoabett på castingen. Man kan ju hoppas det. Det, och illasittande sadlar…

Lena90
2014-01-13 20:36
#12

#4 Jag hade själv missat det först ;) Fick veta det av en annan bekant :)

#11 Jag tyckte också det var mycket bockningar i det första programmet. Ska bli intressant om någon av de kommer med.

Carpe diem!

Caroline L
2014-01-13 21:20
#13

#12 Bra att du sa det endå, annars kanske jag hade missat det helt. :)

Tycker också uppsittarproblemet var "bra", samt killen med hästen vars självkänsla behövde stärkas för både för han och hästen. Tjejen som tränade frihetsdressyr var intressant också. Och unghästen (?) som vart inriden i 2 år. Kändes lite mer varierat nu men vi får se vilka som kommer med.


Annons:
CorneliaAndersson
2014-01-13 21:39
#14

Ska följas! :)

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

ängsbacka
2014-01-14 08:37
#15

Tycker det är ett mysigt program skulle funnits ett likadant program för vuxna o stor häst ;)

EbbaTjader
2014-01-14 15:31
#16

Jag tycker det är intressant att kolla på det men tycker att dessa problem borde kunna fixas hemma. Bara att fråga sig "varför" (som baraelvira.se säger) och hitta orsaken. Undrar om ens en tredjedel av deltagarna har testat andra bett och annan utrustning. Känns som om felet alltid ska ligga på hästen när det nog alla gånger handlar om människan. Hästar är inte elaka.

~Ägare av SSO-klubben för vuxna spelare~

https://wineryworkers.weebly.com/

Praefatio
2014-01-14 17:42
#17

#16 Jag håller med dig i många fall. Flera av de som söker vill självklart mest vara med på ett häftigt ridläger och rida för fantastiska tränare, och skulle kunna lösa problemen själva. De vet själva vari problemet ligger och att en tränare kan hjälpa dem på hemmaplan.

Det är därför det är kul att se problem lösas, som är vanliga hemma i stallen och lite knepiga att lösa själv! Ponnyn som var svår att fånga i hagen för något år sedan tyckte jag var ett kanonbra inslag, samma sak med flickan med uppsittningsproblem och pojken på araben där båda led av kasst självförtroende. Relevanta problem som inte bara handlar om att kunna hoppa höga hinder och banor, utan som kan drabba många. Där det uppenbara svaret inte är "ni rider över er kapacitet, börja om och rid mer dressyr".

Skulle faktiskt gärna se mer av trickträningsponnyn också. Inte så mycket för att problemet var tydligt eller för att jag personligen har så mycket glädje av det, utan för att det är ett barnprogram i första hand och barn generellt mår bra av att se, att arbete från marken är kul och viktigt!

PogoPedagog
2014-01-14 20:55
#18

Jag hoppas på att den sega lilla ponnyn kommer med. Sådana envisa små hästar som bara vägrar röra sig är jag oxå nyfiken på hur man tar sig an. Har ridit en del sådana förr med varierande framgång.

Caroline L
2014-01-14 22:47
#19

#18 Ja där håller jag med, om du syftar på ponnyn som "fryser fast" vid ridningen. Det problemet har jag själv haft, så om man kan snappa upp något bra tips om det hade de varit jättebra.


[EmmiieErixon]
2014-01-15 05:44
#20

kommer absolut följa kul att se vilka som kommer med nu. vet inte riktigt vilka jag hoppas på men som tittare vill man ju se många olika problem som kan lösas. samtidigt vill man ju alla ska kunna ha de bra med sin ponnysar.

Annons:
jiithra
2014-01-15 15:21
#21

Bara jag som reagerade på att den enda (om jag inte minns helt fel) som red utan nosgrimma var den enda som fick en kommentar om att 'se över utrustningen'? Är det inte troligare att en ponny som bockar/sparkar har fel utrustning än en ponny med dåligt självförtroende + en ryttare med dåligt självförtroende?

Jag hoppas du har en fortsatt trevlig dag 🙂
Valar Morghulis
Artikelförfattare på Lajv ifokus

Pelzi
2014-01-15 17:27
#22

#21 Jag märkte att det bara var en som red utan nosgrimma, tycker det är konstigt varför man ens har nosgrimma överhuvudtaget onödigt att dölja när hästen gapar.

http://emmaskaninselar.blogg.se/

Praefatio
2014-01-15 17:27
#23

#21 Nej, som sagt, jag undrar hur mycket de pratar om utrustning på castingen. På många av ponnyerna satt ju både sadel och huvudlag helt åt…

Blev dock glad att de visade kommentarer från veterinären i år. Femåringen som inte ville gå fram verkade ju ha ont.

jiithra
2014-01-15 21:33
#24

#23 på den unghästen var det kanske sadeln som låg fel, men där var det minsann inget 'du borde se över utrustningen'…

Jag hoppas du har en fortsatt trevlig dag 🙂
Valar Morghulis
Artikelförfattare på Lajv ifokus

Anon
2014-01-15 22:48
#25

Jag ska också följa Ponnyakuten, jag kan tyvärr inte låta bli trots att jag blir så arg så jag kokar ibland. Bortskämda barn med korkade föräldrar och hästar som fullkomligt skriker efter hjälp; så kan man sammanfatta i princip varenda säsong. Jag är också extremt orolig över den där gapande ponnyn där de skulle "se över utrustningen". Sätter de en nosgrimma på den så slutar jag kolla. 

Men återigen, jag blir både arg och ledsen när jag kollar på Ponnyakuten om det nu speglar dagens hästsport. Jag försöker intala mig själv att det där är extremfall men något säger mig att såna problem är rätt vanliga. Och den där hästen som var svårfångad i hagen, gissa vad som hände med den när den kom tillbaka till ridskolan? Jo, den vägrade låta sig fångas igen. Varför frågar ingen VARFÖR? Varför ifrågasätter inte Tobbe ridskolan den ponnyn stod på, varför frågar man sig inte varför hästen inte vill att man ska hoppa upp och varför lyssnar man inte en enda sekund på vad hästarna faktiskt försöker säga? 

Det enda man gör är att ta bort symtomen på problemen, som att ta en Ipren istället för att faktiskt bota sin hjärntumör :- )

Underbarn
2014-01-16 00:33
#26

Jag har nosgrimma för snyggt inte för att min häst gapar för det gör han inte :) Hur som helst! Jag kommer följa! När kommer första avsnittet ut? :) Hoppas som er andra att det inte blir lastträning och heta hopphästar där ryttaren är för okunnig för att klara av hästen. Vanligaste problemet verkar vara att ponnysarna är för svår för barnen. Köp lättare hästar som är lugn om man inte har erfarenhet eller kunskap..

chade
2014-01-16 09:05
#27

#26 Det finns redan på svtpay att titta på :)

Små stjärnor lyser också i mörkret.

Annons:
KnutKrut
2014-01-16 09:42
#28

#24 - det kan ju ha varit något i utrustningen som var uppenbart fel, som de såg på plats, men som inte syntes i TV. Fel storlek på bettet kanske? Eller så har SVT klippt bort alla andra uppmaningar att kolla utrusntingen. Får nästan hoppas att det är så.

jiithra
2014-01-16 15:31
#29

#28 - Fast då valde dom den sämsta biten att inte klippa bort…

Jag hoppas du har en fortsatt trevlig dag 🙂
Valar Morghulis
Artikelförfattare på Lajv ifokus

ljungensjenka
2014-01-16 20:39
#30

Egentligen hatar jag ponnyakuten för att det som sagt bortskämda barn med för svåra ponnysar och föräldrar som inte kan, men samtidigt är det lite kul att titta på ett höstprogram med ponnysar och att skratta åt grejer som jag VET att jag hade gjort bättre ;) #17 Den ponnyn som var svår att fånga i hagen var jag "medryttare" (typ min egen häst) på i ett år och han var fortfarande lika svår i hagen (ny officiell ägare men ändå), visst hade han sina bransch dåliga dagar men det var ofta som vi fick varavtre personer för att fånga honom och han tyckte att det var skitkul och började rusa runt….

Underbarn
2014-01-16 22:47
#31

#18 skulle också önska att den ponnyn kom med! Min ponny kan bli lika (nästan inte fullt så lika fast frusen förutom när han tittar på något, men seg och svår att få kontakt med ibland) så där vill jag verkligen följa och få tips! :) Tyckte inte riktigt om hon som hade en unghäst som bara hade varit inriden i två år. Hon kändes inte tillräckligt erfaren eller kunnig nog att ens äga en sån häst :/ och det gör det givetvis svårt att utbilda hästen och det för det inte bättre att hon är "spöglad" (som hon själv sa) det förvärrar nog det hela hos hästen. Den såg ev ut att ha ont så hoppas den tas in på klinik för att ev kunna utesluta det :)

jiithra
2014-01-17 10:58
#32

Precis, blir man spöglad på en unghäst kan man förstöra den helt..

Jag hoppas du har en fortsatt trevlig dag 🙂
Valar Morghulis
Artikelförfattare på Lajv ifokus

Rafflan
2014-01-18 00:24
#33

Dock såg jag fler som red utan snokrem = hästen kan gapa ;)

Och lastnings problemen är ju ett rent hanterings problem, dem kan helt enkelt inte hantera sina hästar och måste träna på det :)

Jag vill ha med ponnyn som vägrade gå fram, ponny som hoppade så konstigt och killen som var osäker och hade en osäker ponny :)

Cola&Bacardi
2014-01-18 08:08
#34

Jag tänker föja som vanligt. :)

Såg avsnittet som ligger ute på svtplay igår och hoppas att hästen som bockade (den där ryttaren föll av), ponnyn som vägrade gå framåt och den osäkra ponnyn (och ryttaren) ska komma med 🙂

Mvh Linnea 

Annons:
jiithra
2014-01-18 12:12
#35

#33 även med engelsk nosgrimmor hindrar man hästen från att gapa..

Jag hoppas du har en fortsatt trevlig dag 🙂
Valar Morghulis
Artikelförfattare på Lajv ifokus

Rafflan
2014-01-18 13:03
#36

#35 med engelsk nosgrimma kan dem fortfarande gapa och visa obehaget helt även om dem inte kan öppna munnen lika mycket som när dem gäspar. men dem kan gapar helt utan problem.

minihamster
2014-01-18 13:17
#37

#36 Beror väl helt på hur hårt den är spänd. Men spänner man den normalt hårt så kan hästen beta och gapa med den engelska nosgrimman på. :)

//Josephine :)

Praefatio
2014-01-18 15:45
#38

Kan vi kanske ta diskussionen om nosgrimmor i en egen tråd?

Zebra02
2014-01-18 16:15
Em--ma
2014-01-20 19:30
#40

Vilka bra "problem" det verkar vara iår. Tyckte det va väldigt bra att den som inte gick att rida ut på själv kom med. Har typ samma sak med min egna ponny. :p

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

LinaN
2014-01-20 19:35
#41

Det finns flera som inte är så förtjusta i ponnyakuten och till er har jag en hemlis, det kommer förhoppningsvis komma en problemlösningsserie med hästar och ponnys som får hjälp av en duktig horsemanship-tränare så att man löser problemet och inte bara maskerar symptomen! :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Zebra02
2014-01-20 19:54
#42

#41 jippi

Praefatio
2014-01-20 20:19
#43

1. Haha, VARFÖR spelar de Miley Cyrus låt som handlar om att festa, ta kokain och hooka? 😃 Annars brukar ju musiken i PA vara bra och genomtänkt men…

2. Hahah, "Åh nej, inget internet! Ingen mobilladdare!" 😃😃

3. Hugo kommer ju inte alls bli värsta flickfavoriten… Lång, söt pojk med genuint hästintresse. Vilken idol, liksom. Men det gör ju ingenting, när han är så himla vettig! Vad härligt att ett hoppekipage har sökt in för att få hjälp att lösgöra och rida i form!

4. Livscoachen, vilket bra inslag! Hoppas han är kvar hela lägret, det är ju kanon om någon kan ta hand om ryttarmentaliteten också. Och vilken bra övning de gjorde!

4. Vilka goa barn, och vilka bra problem de fått med ändå. Ska vi spännande att se vad de gör åt flera av problemen.

jiithra
2014-01-20 20:39
#44

VARFÖR har killen som red utan nosgrimma satt på Aachen på sin ponny?! Ponnyn visade att något var fel = gapade, och får då munnen igensnörad…

Jag hoppas du har en fortsatt trevlig dag 🙂
Valar Morghulis
Artikelförfattare på Lajv ifokus

Praefatio
2014-01-20 20:43
#45

#44 Får hoppas att de säger till honom. Sedan kan vi kanske som sagt diskutera nosgrimmor någon annanstans.

ElinaS
2014-01-20 21:32
#46

#43 Åh Gud dog liiiiite när jag såg Hugo! Såå söt han är alltså ;) Jag ska bli tillsammans med honom har jag bestämt och så ska vi ha massa hästar som jag tävlar i dressyr med och han får tävla hoppning ;)

jiithra
2014-01-20 21:35
#47

#45 det var faktiskt en fråga som rör ämnet Ponnyakuten. Det var ren fakta från avsnittet. Ville inte diskutera, bara kommentera det, om det nu är okej?

Jag hoppas du har en fortsatt trevlig dag 🙂
Valar Morghulis
Artikelförfattare på Lajv ifokus

Caroline L
2014-01-20 23:40
#48

Jag gillar mentalcoachen som kom dit, väldigt bra att informera hur hästarna känner av sinnesstämningen från människor och spänningar m.m 

Jag tycker att Tobbe är en bra och vettig hästmänniska. Alltid kul att höra tips och saker från honom.

#41 Jasså det vore spännande med en sådan typ av serie! Har du någon aning om när den kan komma att lanseras eller om det möjligen finns någonstans att läsa om den..?


Annons:
LinaN
2014-01-21 10:54
#49

#48 Vi är många som hoppas på att den ska komma att sändas, för folk måste se att det finns alternativ. Jag gillar idén bakom ponnyakuten, men varje gång jag ser ett avsnitt får jag en klump i magen och byter kanal.

Så vi får se, som jag förstått så är detta på gång inom en tvåårsperiod. Sen får vi väl se vilken kanal som köper in programmet. Men jag håller tummar och tår att det går vägen nu! :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Caroline L
2014-01-21 13:10
#50

#49 Jag ska också hålla tummar och tår detta vore ett bra program att sändas då vi inte har så stort utbud på hästprogram och iaf inga nh-inriktade vad jag sett. :)


Anon
2014-01-26 19:34
#51

Dom satte ju en nosgrimma OCH ett pelhambett på den där ponnyn som gapade.😡

Rafflan
2014-01-26 19:45
#52

Tycker det är så mycket snack och annat och så lite träning :/

Älskade dock tjejen som är rädd för att hoppa "man är ju här för att få hjälp med sina problem och då kanske man inte ska hoppa på första träningen", hoppas dem lyssnar på henne och hjälper henne att jobba med sig själv och så hon blir trygg innan hon börjar hoppa :)

P4go
2014-01-26 20:42
#53

#51 Kollade bara lite snabbt men jag tyckte det såg trevligare ut nu än på castingen. Asså hela ekipaget. Ist för att springa upp med huvudet och springa iväg så sökte hästen sig ändå neråt och lyssnade bra.
Kanske en bra början för att få ryttare att få lite självförtroende.
Men kollade som sagt bara snabbt :)

Det som överhuvudtaget är värt att göras, är värt att göras bra.

JTphoto
2014-01-26 23:07
#54

Kollar också på ponnyakuten. Lärorikt :)

Tycker dock att det är alldeles för mycket "vackra hästbilder" inslag i programmet. Tittade på det idag och de visade bara bilder från två träningar, sammanlagt tre elever? Halva programmet går åt till snack, småsnuttar på betande hästar, lite fin musik och mera snack.

Det gör det väldigt långtråkigt ibland… :S

MVH Julia Tingström www.jtphoto.se
"De som säger att lycka kan inte köpas för pengar, de har aldrig köpt en häst"



pebb
2014-01-27 08:27
#55

#54 Håller verkligen med om det, jag vill ha mer träning!

Sen tycker jag ju synd om unghästen, den borde komma till någon som är duktig så den får den utbildningen den behöver och tjejen borde ha en äldre häst som hon kan lära sig på och ha kul ihop med.

Annons:
P4go
2014-01-27 08:31
#56

#55 Unghästen är helt underbar. Verkar kunna bli super om man jobbar med honom rätt

Det som överhuvudtaget är värt att göras, är värt att göras bra.

pebb
2014-01-27 08:35
#57

#56 Jag tror också att den kan bli väldigt bra men om hon ska ha den så måste hon få massor av hjälp, inte spöa den när den troligtvis inte förstår vad hon menar.

Caroline L
2014-01-27 09:16
#58

Tycker det är bra att Tobbe valde att ta dit unghästen ändå och att en duktig tränare får rida den. Tror tjejen som äger hästen kommer få mycket hjälp nu under lägret och förhoppningsvis förstå att hon måste fortsätta ta hjälp av en tränare när hon kommer hem. Tror också att det kan bli en fin häst


P4go
2014-01-27 11:25
#59

Tycker inte hon borde ha spö alls om hon inte kan använda det.
Klart hästen bockar mer om hon spöar den.. Rätt uppenbart enligt mig

Det som överhuvudtaget är värt att göras, är värt att göras bra.

Nesslan
2014-01-27 13:25
#60

Jag blev mörkrädd när gästtränaren/unghästutbildaren longerade utan hjälm eller handskar, och sedan red utan säkerhetsväst. Och klippet efter är "Säkerhet" där Anna och två av deltagarna diskuterar varför det är så viktigt med säkerhet. HALLÅ?! Hört talas om förebild? Herregud. Jag blev verkligen upprörd..

[Smári-Alva]
2014-01-27 17:28
#61

#11, jag har oxå höstderbyt där om peta på rumpan och min häst fick panik och slet sig så ingen bra metod asså

Underbarn
2014-01-27 19:05
#62

Pojken med ponnyn som båda är osäkra i hoppning varför rider han ens i pelham? Han ser ju inte ut att ha erfarenhet eller kunskap för det, känns onödigt? :S sen tycker jag att han borde skaffa mycket mer balans och bättre sits innan hans ens börjar hoppa… Och sotare lite stadigare och rakare :) men hans ponny är SÅÅÅ fiin Hon med unghästen hoppas jag får mer träning inom utbildning av unghästar eller att hästen får hamna hos någon som kan utbilda han innan hon börjar ha honom. :) Tycker jätte mkt om lilla tjejen som inte vågar rida fort eller hoppa :) så söt och jätte fin sits! :) ponnyn verkar så snäll och lydig ändå :) gulligt ekipage!!

Annons:
Praefatio
2014-01-27 19:14
#63

#62 Jag tycker som du. Pojken med araben behöver sitsträning, men det påpekade de ju också i programmet så det kommer han säkert att få. Det är hemskt att vara så osäker som han är! Stackaren.

Unghästen är ju så jäkla fin. Kan fortfarande inte låta bli att tänka att den ser ut att ha ont dock… Kan vara så att den bara är extremt osäker på vad som förväntas av den och därför inte vill gå fram men hästar med noll framåtbjudning brukar ha problem någonstans i kroppen.

Tyckte också så jäkla bra om Potter-ponnyn med ryttare. Fasiken vilken trevlig liten ponny, vad snäll och följsam. Hoppas hon lär sig lita på sin häst och rida på lite, tror verkligen att hon skulle klara det alldeles utmärkt. Sitter bara i huvudet på henne.

esuat
2014-01-27 20:01
#64

Skulle bara säga att jag är vän med Sara som hade med sig unghästen Dante och det går riktigt bra för dom nu!

Samt att när tränaren sa att dom köpt en unghäst till henne som första häst och så. Det stämmer inte, Sara har en C-ponny som hon tränar och tävlar.

Läs hennes blogg :)

www.trollponny.blogg.se

jiithra
2014-03-11 15:37
#65

Daniel sade att man skulle ha ett halvt kilo i varje hand, vilket jag inte riktigt förstod. Givetvis ska man ha lika mycket i båda händer, men när jag red häromdagen så hade jag ytterst lite i handen (hade kontakt, men inte mycket mer än så) och hästen gick i form, så att alltid sträva efter 500 gram/tygel tycker jag är dumt…

Jag hoppas du har en fortsatt trevlig dag 🙂
Valar Morghulis
Artikelförfattare på Lajv ifokus

Caroline L
2014-03-11 15:46
#66

#65 Tänkte också lite på det när han sa det.


PogoPedagog
2014-03-11 16:39
#67

#65 Idiotiskt om du frågar mig. Hästen ska bära sig själv, jag ska inte bära ett gram av den. Det finns folk som kan rida hästen i en hög och fin form på hängande tygel!

Spiritinthesky
2014-03-12 07:39
#68

#65 den ponnyn klarar inte av att bära sig själv, och 500 g i varje hand är inget mer än ett ytterst litet stöd för en häst. När ponnyn är utbildad och välriden är det jättebra om man kan rida med fjäderlätt stöd, men under alla år jag haft unghästar har jag aldrig stött på en outbildad häst som bär sig ensam…

Isa Aronsson

www.stallequino.se

Gronstedt
2014-03-12 08:05
#69

Säger som #68. Och 500 g är definitivt inte mycket. Prova någon gång att sätta ett par tyglar i en fiskvåg och kolla hur mycket det faktiskt blir vid olika tygeltag.

#67: Ingen kan rida en häst i "hög och fin form på hängande tygel" innan den har styrkan och utbildningen för det.

Annons:
WinterPrince
2014-03-12 08:09
#70

MAX 500g kan jag köpa, men ju mindre desto bättre. Sen är jag på PogoPedagog's sida, det finns folk som kan rida en häst i hög och fin form på hängande tygel. Dom är sällsynta, men dom finns!

Gronstedt
2014-03-12 08:11
#71

#70: Ja visst finns de. Jag kan göra det själv. På en häst och har styrkan och utbildningen.

EDIT: 500 g är i storleksordningen vad en kaffemugg väger. Man märker knappt om man drar med 500 g i tyglarna. Prova som sagt med en våg, det ger intressant information,

Caroline L
2014-03-12 13:16
#72

Jag reagerade mer på hur han sa det, som om man alltid ska sträva efter att ha 500 g i varje hand. Som om det är något som alltid gäller och alltid gäller för alla hästar, det kändes inte så individuellt i mina ögon. Jag kan ha missuppfattat dock. Har man en mjuk och känslig häst som bär sig och arbetar fint med ett lättare tag tycker jag man ska sträva efter det, inte sträva efter att alltid hålla ett halvt kilo i varje hand. Men som sagt jag kan ha missuppfattat honom


jiithra
2014-03-12 17:37
#73

Ursäkta om jag var otydlig, självklart är det i vissa lägen bra att ha kontakt, men att alltid sträva efter det tycker jag inte är bra att säga som det sades. Dels reagerar olika bett olika på lika mycket 'drag' från tyglarna, och sen så reagerar hästar olika. Att unghästar behöver mer kontakt kan jag också förstå, men får vi inte alla lära oss att hästen ska kunna gå kvar i samma tempo/takt även om du lättar i handen? Då blir det ju kontraproduktivt att säga att man alltid ska ha 500 gram i tyglarna. Vissa hästar vill ha mer kontakt, vissa vill ha mindre. Är det inte då bättre att säga att man ska ha jämn kontakt i båda tyglar, istället för 500 gram?

Jag hoppas du har en fortsatt trevlig dag 🙂
Valar Morghulis
Artikelförfattare på Lajv ifokus

aggabagga
2014-04-06 18:50
#74

Har Hugo på snapchat. ..;)

 

♥  ♥  ♥  ♥  ♥  ♥   ♥

/Agnes & Långöronen♥

♥  ♥  ♥  ♥  ♥  ♥  ♥  ♥  ♥  ♥  ♥  ♥  ♥  ♥  ♥  ♥

KesoLejonhuvud
2014-04-08 16:23
#75

Har kollat varje avsnitt, varje säsong.. Tycker faktiskt att man kan lära sig saker genom att kolla! 🙂

Upp till toppen
Annons: