Annons:
Etikettavel
Läst 3797 ggr
noraahlin
1/12/14, 2:58 PM

arabhingst i avel?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

hej! jag funderar på att betäcka mitt russto med en arabhingst i sommar, då undrar jag, vet ni någon bra hingst? Jättebra hade varit om han hade funnits på gotland men jag vet ingen hingst här.. Gärna hyffsat stor då jag skulle vilja få fram en d ponny. och gärna i färgen isabell eller skimmel :)

stoet jag söker hingst till är hon utan stjärn :)

Annons:
JustMySelf
1/12/14, 6:32 PM
#1

Är du verkligen säker på att det är en bra idé? Hoppas du inte tar illa upp men tänk igenom det ordentligt. Det är två väldigt olika hästraser vilket kan göra att fölet får väldigt konstiga proportiner. Kan du mycket om avel? Fölning? Föl- och unghästhantering? Vad är målet med fölet, vad ska det användas till?

noraahlin
1/12/14, 7:44 PM
#2

ja det är genomtänkt, har sett väldigt många arab-russ (ridskolan jag red på födde upp många sånna ponnyer) och det är verkligen superhästar! :) jag har haft många unghästar och har just nu 2st föl födda 13 och har ridit in många unghästar. jag har god kontakt med hästkunniga, ridlärare och veterinär som jag självklart kan rådfråga om det är något. MÅlet är att få fram en trevlig allround ponny som jag kan rida för att senare sälja :)

Skunken
1/12/14, 8:02 PM
#3

Hur stort är russet i mankhöjd? Har du några mål förutom färg och höjd på hästen? Exteriört? Har du några önskemål förutum färg på hingesten?

www.sweetolga.blogg.se

"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund

noraahlin
1/12/14, 8:21 PM
#4

#3 hon är inte mätt sedan hon var 3 men jag skulle tippa på att hon är runt 128 cm, vill att det ska bli en fin smäcker en av lättare modell. nej inte direkt, men självklart att han är trevlig och med ett bra lynne :)

JustMySelf
1/13/14, 11:20 PM
#5

#2 Okej då ska jag inte lägga mig i mer, det finns så många okunniga som håller på med hobbyavel bara för att de tycker ett föl efter sitt sto vore så gulligt, trots att de inte kan något.

noraahlin
1/14/14, 11:21 AM
#6

#5 okunnig kanske är lite dumt att säga när man inte vet något mer om situationen. Jag vill gärna börja med avel och ska få mitt första föl i maj, och någon gång ska man ju börja och då kan man ju inte vara helt erfaren, right? Sen har jag sett och ridit vääldigt många arabruss och det är väldigt bra ponnyer. Om du läser längre upp så har jag folk som kan hjälpa mig om jag har något att undra över. så de kanske är lite dumt av dig att säga..

Annons:
Stallmima
1/14/14, 11:40 AM
#7

Russarab är vanlig korsning, du kan ju googla på godkännda  arabhingstar och även kolla med arabrasföreningen. Själv är jag ren russmänniska och skulle inte korsa mina russ men det är din pålla  🙂  så lycka till

noraahlin
1/14/14, 12:46 PM
#8

#7 tack så mycket! roligt att höra att det finns fler som är positiva till det, tack. har försökt hitta arabingstar på nätet men haft lite svårt med det, ska kolla upp det :) jo jag har tänkt att få fram rena russ också men hade varit kul att få åtminstonde en som är lite större man kan rida på, dock är det ju tur att man inte är allt för lång så jag kan ju rida russ ändå :)

Tusen
1/14/14, 1:34 PM
#9

Jag skulle själv valt en arabhingst till våra russton om vi skulle ha en korsningsponny. Nu vill vi inte det men då jag var yngre red jag i ett stall som hade massor med sådana korsningar. Det var alla jättefina individer. 
Tyvärr tror jag inte att du kan få en D-ponny från ett russto. Fölen blir aldrig större än att stoet kan föda fram det. 

De arab-russ-korsningar jag har sett har alla varit B-C-ponnysar. Så någon D-ponny tror jag tyvärr inte att du kan få. Möjligen om du korsar ett arabsto med en russhingst. Omvänt blir svårt.
Blir det någon betäcknng och ett ev. föl hoppas jag du berättar mer om det sen.

Stort lycka till med din avel.

noraahlin
1/14/14, 2:06 PM
#10

#9 http://www.gannarvegard.dinstudio.se/ kolla in denna sida, flera av ponnyerna har arab som pappa och russ som mamma, vissa är mindre d ponnyer och endel c, så vi får se vad det blir :D abslout då ska jag updatera er! :)

Tusen
1/14/14, 4:59 PM
#11

#10 Känner du till dessa hästar? Vad jag kan se är det väldigt svårt att se vem som är russ och vem som är arab, då de endast skrivit ut hästar av hankön i stammen. 

Men vet du vilka dessa individer är så har du säkert rätt. Det vore roligt om man kunde se både mamman och pappan till korsningarna. Kan du hjälpa mig med det?

noraahlin
1/14/14, 5:17 PM
#12

#11 jajemän har ridit de flesta av dem då jag red där några år, mor till de flesta av dessa är snöflinga 3011(e. komet) och några av dem är efter Maxi 3206 (e. sverker) dock lever inte varken maxi eller snöflinga idag men de finns under fliken "hästar vi minns" :)

JustMySelf
1/15/14, 11:02 AM
#13

#6 Men va? Jag skrev att det finns många okunniga, inte att du var det.

Annons:
noraahlin
1/15/14, 11:27 AM
#14

#13 okej då antar jag att jag tolkade det fel

Upp till toppen
Annons: