Annons:
Etikettbeteende
Läst 556 ggr
majaliten
2014-01-12 14:12

Fryser hästen eller inte ?

Häst fryser de eller inte ? De jag hört är att de fryser inte det är deras sätt att använda energi för att värma sig . Vad tycker ni vill höra era resonemang . De finns ju vilda diskutioner om att jo hästar fryser vist medan de inte fryser som människan . Vad säger ni ?

Annons:
[Moa-]
2014-01-12 14:15
#1

Hästar fryser väl, men inte vid samma temperatur som människan och hästar kan i naturligt tillstånd reglera detta på ett helt annat sätt.

noraahlin
2014-01-12 14:55
#2

de ska ganska mycket till för att e häst ska frysa, dock är det olika mellan varje individ såklart. Min d ponny valack är ganska så frusen av sig, men han har täcke höst till våren, men främst för att han klipps också. russen däremot tål väldigt mycket och de lägger jag bara på täckte om det tex regnar flera dar i sträck så att de inte är blöta dygnet runt :)

Caroline L
2014-01-12 16:10
#3

Hästar tål kyla på helt andra sätt en människor i alla fall. Klart dom kan frysa men inte vid de temperaturer vi människor börjar. En häst som varit täckad hela vintrar som plötsligt täckas av fryser snabbare än en häst som vant sig vid att reglera kylan på ett naturligt sätt. Jag har sett hästar som stått och hackat ben trots termotäcke och jag har sett hästar som springer omkring otäckade och inte fryser alls.

När min häst kom till mig i våras då det fortfarande var kyligt ute täckade jag av henne helt och hon klarade det galant. Hon hade mycket vinterpäls, gott om grovfoder och mycket stimulans och rörelse i hagen. Hon och unghästen busade runt mest hela tiden. Hon visade aldrig tecken på att frysa :)


Upp till toppen
Annons: