Annons:
Etikettfoder
Läst 10193 ggr
sweetfrog
1/12/14, 12:12 PM

Få upp hullet och bygga muskler

Hejsan.. Vill ha lite hjälp ör just nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra.  Har två hästar en vbl valack som är lite tunn samt behöver bygga muskler. Jag har inte haft honom så länge. samt en new forest kille på 5 år. Behöver hjälp med att välja  rätt foder.  Nu börjar ju även höt minska i näring. 

Just nu äter mitt vbl KRAFT grov 90 betfor och korn.  Hästarna har fri tillgång till hösilage samt på natten får de torr hö.. 

De rids vanligt. ca 5 dagar i veckan.   Tycker maten han får just nu verkar klen för han tappat lätt i hull.  Vad tycker ni man ska ge för kraftfoder. 

'tack för svar =)

Annons:
Praefatio
1/12/14, 12:17 PM
#1

Skulle byta ut Krafften mot lucernhack (utan melass). Bättre protein för mindre pengar. Varför får han korn? Det skulle jag också ta bort. Betfor är bra för magen.

Lucern är ju "superhö". Dina hästar är säkert som min var, nämligen att de inte är så matgalna att de äter tillräckligt. Min kille fick också fri tillgång men var ofta lite tunn just för att han tyckte bättre om att leka och filosofera i hagen än äta. Byter man då ut en del av höet mot lucern istället så brukar det göra susen.

sweetfrog
1/12/14, 12:24 PM
#2

Ja det stämmer aom du skriver :) och då kan jag ge betfor och lucern. :) funderadenpå det men visste inte riktigt :) q

Praefatio
1/12/14, 12:53 PM
#3

Jag skulle provat det :) Krafft är onödigt dyrt och korn är bara… onödigt :P Bättre att lägga pengarna på någonting som ger maximal effekt :) Lucern kan man aldrig ge för mycket av heller, det är ju ett grovfoder. Jag brukade stoppa in en Easytrug med lucern i boxen på natten, det var lagom för min häst. Men som sagt, försök hitta en utan melass. Socker påverkar visserligen inte hästars tänder som det gör med våra, men går melassen att undvika så är det ändå bra.

sweetfrog
1/12/14, 5:09 PM
#4

Okej ja det ska jag göra. =) tusen tack =)

Sarah
1/13/14, 11:14 AM
#5

Håller med #3, korn är dessutom det som är mest svårsmält för hästar och gör ingen som helst nytta. Byt ut mot lucern :) Blir han ändå tunn så kanske du behöver ett bättre grovfoder eller så kan du tillsätta olja för extra energi.

Praefatio
1/13/14, 1:50 PM
#6

#5 Ja, jag gav min häst just olja och lucern :) Olja är käckt, jag gav rapsolja och en skvätt linfröolja. Han blev väldigt lätt tunn, var som sagt lite liten i maten precis som TS hästar verkar vara. En del hästar är ju bara såna, min fick fri tillgång på grovfoder men åt aldrig mer än 12 kg/dygn.

Står man inackorderad eller har köpt in väldigt mycket grovfoder kan det ju vara trixigt att byta till bättre grovfoder på en gång, och då är lucern en trevlig medelväg.

Annons:
Gronstedt
1/13/14, 1:57 PM
#7

TS, jag säger tvärt om. Lucern innehåller inte mycket mer protein än ett bra hö, så om proteinbehovet är stort blir det svårt att täcka. Sluta med Groov 90 och ge mindre mängd Groov 125 eller ännu mindre mängd Muskel.

jeanette
2/26/14, 10:00 PM
#8

Hö minskar absolut inte i näring. Det enda som minskar är vitaminer. Först och främst, vet du vad ditt grovfoder innehåller ? Om inte, gör en analys och utifrån detta gör en ordentlig foderstat.

JustMySelf
2/27/14, 12:35 AM
#9

Har ett tips för er som har hästar som inte äter tillräckligt mycket trots fri tillgång. Om hästen står på stall och har andra hästar inom synhåll som får portionerat vid vissa tider kan det funka att ha höpåsar utöver "den fria tillgången". Är ett par hästar i vårt stall som inte äter tillräckligt med silage trots fri tillgång och jag tipsade båda ägarna om att testa det och det har hjälp för båda, deras hästar äter när de får samtidigt som de andra hästarna, men inte om de redan har i boxen när de andra får. Kan vara värt att testa iallafall :)

Caf_Roy
2/27/14, 6:08 AM
#10

Ett tips om hästen inte är så pigg på lusernen är att sätta den ihop med betforn. Då blir den godare utan att man behöver melass i.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Peppe
2/27/14, 12:58 PM
#11

Ts, har du analys på ditt hö?

Om inte så bör du ge endast grovfoder. Protein från grovfoder är inte farligt att överdosera. Ger du en foderstat med endast grovfoder så kan du alltså lassa på lite "för säkerhets skull" utan att det blir farligt.

Hö minskar INTE i näring. Det är endast vissa vitaminer som kan minska.

#7 hur tänker du där? 

1) att lusern inte har mer protein än ett vanligt hö? har TS en analys som du vet om värdena på? 

2) Sen undrar jag även vad för drömhö du lyckats hitta. Mitt hö har dom senaste åren haft smb rp på mellan 35-37 g/kg foder! Att jämföra med lusern 105-150 g/ kg foder. Kraffts lusern har en kvot på 12,4, kvarnbyfoders en kvot på 19. Groov 125 har en kvot på 12,5 och skulle alltså vara mycket bättre?

Grooven är dessutom ett kraftfoder vilket för oss tillbaka till behover av analys.

#10 anledningen till att det blir godare med betforn är ju just för att det är melass i betforn 😉 

Tillbaka till TS. Din häst är tunn, den behöver både muskler och fett skriver du. Generellt kan man säga att behöver hästen fett - fodra Mj, och muskler -fodra protein.

Din häst behöver båda. Du ska alltså inte ge dig på ett foder så som krafft muskel, soja eller potatisprotein. Dels för att det är kraftfoder och kan bli farligt i överdos om du inte har analys. Det ger även en hög kvot i foderstaten vilken inte är jättebra på svårfödda hästar. En svårfödd häst ( behöver fett på kroppen) behöver generellt en rätt normal kvot om 6-7. En lättfödd häst  däremot får gärna ha en kvot på 7+.

Det jag tycker du ska göra är att ta en analys. Men nu är ju snart våren här så det kan kännas som onödiga pengar beroende på hur tidigt dina hästar börjar äta gräs. Men du bör absolut ta en analys till nästa vinter. Det kostar 500 kr och är väl värt pengarna.

Det du kan göra nu i vår utan en analys är att hålla dig till grovfoder, dvs ge fritt med hö, ge lusern som tillägg. Du kan även lägga till vegetabilisk olja för hullet. Anledningen till att du kan lägga till olja trots att det inte är ett grovfoder är att olja innehåller inga proteiner, du kan alltså inte få en proteinöverdos genom olja.

Mineralerna har vi ingen aning om utan analys, men lusern är rikt på kalcium så fokusera mer på att få till lite fosfor istället. Ger du stora mängder lusern (1,5-2 kg och uppåt) så kan det vara en idé att välja kraffts VITA mineraler till exempel för att inte störa Ca/P-kvoten mer. Selen är något som nästan alltid behövs i sverige.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Gronstedt
2/27/14, 1:43 PM
#12

#11: Man behöver inte en analys för att veta hur mycket protein som kan finnas i det du kallar drömhö. På länken nedan kan du se några exempel på proteininnehåll i vallfoder.

http://hippocampus.slu.se/hastens_foder/vaxande_hast/vallfoder.cfm?Call=foder

Om proteinunderskottet alltså är stort är det lättare att höja det med små givor kraftfoder än stora givor lucern. Lucern har lägre densitet och om hästen redan äter så mycket den orkar kan det vara svårt att få i den tillräcklig volym för att det ska göra någon skillnad. En deciliter eller två av kraftfoderpellets är åtskilligt lättare att få i en sparsmakad häst.

Peppe
2/27/14, 1:52 PM
#13

#12 så enligt dig så är en grovfoderanalys helt värdelös? För man kan ju titta i en tabell istället. Undrar vad som hände med mitt hö då. Det kanske inte är nåt hö alls, det kanske bara luras.

MJ hos mig har legat mellan 6,8-7,8 och proteinet mellan 34-46 genom alla år jag analyserat. Men jag kanske borde kräva pengarna tillbaka för det kan ju inte stämma enligt tabellen.

Vart får du det ifrån att kraftfoder är mer näringstätt än lusern? Och HUR vet du vad ts häst egentligen behöver?

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Annons:
Gronstedt
2/27/14, 1:59 PM
#14

#13: Var får du allt ifrån? Jag har inte påstått att grovfoderanalyser är värdelösa, jag har inte påstått att man kan "titta i en tabell i stället", jag har inte uttalat mig om ditt hö, jag har inte sagt något om näringstätheten i vare sig lucern eller kraftfoder och jag har inte sagt något om vad TS häst behöver eller inte.

Det enda jag har gjort är att jag har påpekat att det inte är säkert att det är lätt att avhjälpa ett mycket stort proteinunderskott endast med hjälp av lucern, utan att det i vissa fall kan vara lämpligt att beakta andra möjligheter. Och framhållit att det finns hö med proteininnehåll som inte är mycket mindre än det i lucern.

Sarah
2/27/14, 2:05 PM
#15

Helt med på Peppes linje här. Visst att några dl kraftfoder kanske inte är hela värden, men att utgå från ngn slags schablon för att få värden på grovfoder blir ju jättekonstigt. Beror ju på massa olika faktorer, när det är skördat osv. 

Har själv ett halvblod som är väldigt svårfödd. När jag tog över honom såg han ut som en streckgubbe. Hon som hade honom innan försökte få upp honom i vikt med hjälp av olika kraftfodersorter som hon experimenterade med. Han är kräsen dessutom. 

Först hade jag honom på fri tillgång men det räckte inte riktigt till. Inget kraftfoder. Sen började jag trycka i honom lucernpellets, det åt han inte upp. Köpte lucernhack och la till olja och äntligen gick han upp ordentligt. Nu har han inte varit mager på 3 år, bara fin i hullet. Han hade även mycket mask i början, dåliga hovar osv. Det tar tid att få en häst i bra skick, men att kolla mask, ge lucern och olja borde räcka och man behöver inte oroa sig för att överdosera. Nu står han på 15 kg hösilage med högt TS, 6 kg hö och 1 kg lucern om dagen. Samt halm. Var tvungen att ta bort fri tillgång ute då han nu måste gå med min andra häst som inte kan ha fritt. men, han håller sig fin på den foderstaten.

Sarah
2/27/14, 2:06 PM
#16

Och, vid pälsfällning/sättning måste jag höja lucernet ngt kilo om dagen under en period, annars tappar han.

Peppe
2/27/14, 2:08 PM
#17

#14 inte? Detta är citat från dig.

1) Man behöver inte en analys för att veta hur mycket protein som kan finnas i det du kallar drömhö.

2) På länken nedan kan du se några exempel på proteininnehåll i vallfoder.

3) Lucern har lägre densitet och om hästen redan äter så mycket den orkar kan det vara svårt att få i den tillräcklig volym för att det ska göra någon skillnad.

4) Sluta med Groov 90 och ge mindre mängd Groov 125 eller ännu mindre mängd Muskel.

Vad ska man med tabellen till menar du?

Kraffts lusern (kvot 12,4) och groov 125 (kvot 12,5) är relativt likvärdiga. Så varför groov skulle vara bättre är för mig en gåta. För mig är det bara en stor nackdel att välja kraftfodret groov 125 framför grovfodret lusern.

Vart kan du utläsa att hästen inte skulle orka äta lusern? Hur kan du veta hur mycket groov 90, betfor och korn TS häst äter nu? Den kanske äter 5 kg av varje? Eller 5 dl totalt? Hur vet du att hästen har ett proteinunderskott till att börja med?

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Caroline L
2/27/14, 2:29 PM
#18

TS eftersom du inte har någon analys tycker jag att du ska se till att öka proteinet genom grovfoder, för att vara på den säkra sidan. Där kan man, precis som andra skrivit, inte överdosera eftersom det är naturligt protein och eventuellt överskott åker ut.

Lucern är ett jättebra alternativ som klassas som grovfoder men skillnaden mellan lucern och hö/hösilage är att lucern är en baljväxt och inte en grässort. Genom detta är den rikare på protein, kalcium, karoten (vitamin A). Lucern rekommenderas till svårfödda hästar.

Vill du ha mer vitaminer kan du ge fiberpellets eller rotfrukter. Moroten innerhåller också ett ämne som i hästens kropp omvandlas till karoten (vitamin A) och är därmed en nyttig godsak. Jag skivar alltid ner 2-3 morötter i hinkarna.

Så för den omusklade hästen hade jag gett lucern och för den tunnare hästen hade jag som #15 skrev gett lucernhack med olja. Se bara till att det inte är en animalisk olja. ^^


Gronstedt
2/27/14, 2:37 PM
#19

#15, 17: Men snälla, jag har INTE utgått från någon schablon för proteininnehåll, jag har INTE uttalat mig om vad TS häst äter eller inte äter, jag har INTE påstått att någon given häst inte skulle orka äta lucern, jag har INTE påstått att Groov 125 är varken bättre eller sämre än något annat, jag har INTE sagt att TS häst har proteinunderskott, jag har ENBART nämnt att OM man vill ha i en häst protein så finns det olika vägar.

#17: 1) "Man behöver inte en analys för att veta hur mycket protein som kan finnas i det du kallar drömhö." Ja? Det faktum att det förekommer hö med högt proteininnehåll har ingen som helst bäring på proteininehållet i något specifikt hö och har ingenting att göra med värdet av att låta analysera sitt grovfoder. Var och en som vill veta värdena i just sitt grovfoder bör naturligtvis ta reda på dem.

2) "På länken nedan kan du se några exempel på proteininnehåll i vallfoder." "Vad ska man med tabellen till menar du?" Än en gång: det ENDA man kan utläsa på den ifrågavarande länken är att det KAN finnas hö med proteininehåll som inte är mycket lägre än det i lucern. Det är inte på något sätt ett generellt påstående, det har ingenting att göra med värdet av att utföra grovfoderanalys, det har  ingenting att göra med någon specifik hästs foderstat. Det är ENBART ett belägg för mitt ifrågasatta uttalande att mycket proteinrikt hö innehåller nästan lika mycket protein som lucern.

3) "Lucern har lägre densitet och om hästen redan äter så mycket den orkar kan det vara svårt att få i den tillräcklig volym för att det ska göra någon skillnad." Läs. Det står "… OM hästen redan äter så mycket den orkar KAN det vara svårt att få i den tillräcklig volym …" Det står ingenting om att så skulle vara fallet för TS häst, eller någon annan häst. Det är bara ytterligare en aspekt av hästfodring som kan behöva beaktas, om den är relevant i det aktuella fallet.

4) "Sluta med Groov 90 och ge mindre mängd Groov 125 eller ännu mindre mängd Muskel." Läs. Det står ingenting om någon jämförelse mellan lucern och någonting annat. Det står att hästen får mer protein om man byter ut Groov 90 mot samma mängd Groov 125 eller Krafft Muskel, eller lika mycket protein om man byter ut Groov 90 mot mindre mängd Groov 125 eller ännu mindre mängd Krafft Muskel.

"Vart kan du utläsa att hästen inte skulle orka äta lusern? Hur kan du veta hur mycket groov 90, betfor och korn TS häst äter nu? Den kanske äter 5 kg av varje? Eller 5 dl totalt? Hur vet du att hästen har ett proteinunderskott till att börja med?" Som du borde veta om du läst mina inlägg har jag inte vid något tillfälle uttalat mig om något av detta - du griper det helt ur luften. Om du vill fortsätta att hitta på båda sidorna i en fantasidiskussion, så får du gärna fortsätta. Det vore dock trevligt om du lät bli att attackera mig för påståenden jag aldrig har gjort.

Peppe
2/27/14, 2:55 PM
#20

#19 Skrivet av dig, alltså inte taget ur luften;

TS, jag säger tvärt om. Lucern innehåller inte mycket mer protein än ett bra hö, så om proteinbehovet är stort blir det svårt att täcka. Sluta med Groov 90 och ge mindre mängd Groov 125 eller ännu mindre mängd Muskel. Som svar på de tidigare kommentarernas rekommendation av lusern. Jag har analysvärden på 35 g protein/ kg foder, du hittar värden på över 100g /kg. Utan analys vet man inte. Det är viss skillnad på att fodra med hö i den lägre eller högre skalan! Därav vikten av att hålla sig till grovfoder, men det håller inte du med om. Här rekommenderar du groov 125 framför lusern, groov 125 som i själva verket är likvärdigt kraffts lusern.

Man behöver inte en analys för att veta hur mycket protein som kan finnas i det du kallar drömhö. På länken nedan kan du se några exempel på proteininnehåll i vallfoder.

http://hippocampus.slu.se/hastens_foder/vaxande_hast/vallfoder.cfm?Call=foder

Om proteinunderskottet alltså är stort är det lättare att höja det med små givor kraftfoder än stora givor lucern. Lucern har lägre densitet och om hästen redan äter så mycket den orkar kan det vara svårt att få i den tillräcklig volym för att det ska göra någon skillnad. En deciliter eller två av kraftfoderpellets är åtskilligt lättare att få i en sparsmakad häst. Varför skulle det var lättare för hästen att äta 1 kg groov 125 än 1 kg lusern? Återigen groov 125 har kvoten 12,5 och lusern 12,4. Den skillnaden är minimal. Varför skulle det räcka med bara nån dl kraftfoder tror du? Allt detta utan att veta analysen återigen.

Jag tolkar bara din text så som du skriver den. Du kanske skulle vara lite noggrannare med hur du skriver. 🙂 Ska man ge foderråd så bör man ha lite kött på benen.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Annons:
IdaE89
4/7/14, 3:34 PM
#21

Min vbl valack har inte heller ätit hö så mycket som jag velat, åt han haf jag gett racings foder bla, peacemaker, perfect mix och greenline. Greenline åt han dock inte.. sen testade jag oxå racinv builder mix som funkade jättebra på honom.. nu äter han höet rätt bra och har fri tillgång i hagen och utöver det får han oxå speedex complete, och det funkar helt utmärkt i dagsläget. :) Nån höanalys har jag aldrig haft och det har gått bra endå :)

P4go
4/10/14, 10:21 AM
#22

Min foderhäst fick bara 12 kg ensilage hos ägaren och var tanig när han kom. Så stallägaren föreslog att först höja till 13 kg hösilage och sen om han åt upp det 15 kg. Han gick knappt upp för det och nu får han även 8 dl morgon och kväll av lucern. Men han har börjat få protein knölar på ryggen. Hur får man bort det? :)) Annars så tar han sig i hullet och är inte så tanig längre

Det som överhuvudtaget är värt att göras, är värt att göras bra.

liljegren
4/10/14, 3:02 PM
#23

Min fullblodsdam äter aldrig mer än 10 kg hösilage.. hon skulle behöva äta iaf 12.. men hon är JÄTTEPETIG på maten… men nu har vi hittat en lösning som funkar FÖR OSS. Hon får 2 kg av mustangs proteinfoder, 2 kg havre och betfor. Lilla fröken är kanonfin i hullet nu :)

Upp till toppen
Annons: