Annons:
Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 3472 ggr
hannah96
1/11/14, 12:17 AM

Vad skulle ni gett för promenadhäst?

Min häst kommer jag förmodligen få triangelmärka då hon har en skada i bogen och inte kommer hålla fullt ut. Nått lättare pass i paddocken och uteritter chansar jag i dagläget att hon kommer hålla för.  

Och kommer hon att triangelmärkas är hon inte den häst jag vill ha, och ha inte plats för henne om jag ska ta hem en annan. Så utvägen kommer bli att sälja henne. Vet att man inte får så värst mycket, men vad skulle kunna vara ett rimligt pris isåfall?

Annons:
Praefatio
1/11/14, 12:34 AM
#1

Jag skulle personligen inte betala för en sådan häst, men sätt för hästens skull ett pris över slaktvärdet och ge utrymme för förhandling när intressenterna väl står på stallplan.

Chestnut
1/11/14, 9:26 AM
#2

Vi köpte en T-märkt D-ponny valack för massor av år sedan. Trevlig stam, tidigare tävlad nationellt i dressyr med trevliga resultat och hade varit ett stort framtidslöfte med planer på att tävla internationellt (men förbaskat svårriden - kräver verkligen sin ryttare), hästen var då 9 år gammal och hade varit T-märkt i några år och inte visat hälta överhuvudtaget sedan han triangelmärktes. Vi gav 10 000 kr inkl viss utrustning. 

Först 7 år senare blev han halt igen för första gången - till följd av fång och inte sin tidigare skada. Detta trots träningar på MSV nivå i dressyr, hoppträningar på lägre nivå och löshoppning upp till 1.40 under de åren vi haft honom. Man kan helt klart ifrågasätta om triangelmärkningen var rätt, eftersom hästen bevisligen längre fram höll för träning på tävlingsnivå även om den faktiskt aldrig tävlade. Vi fick otroligt mycket häst för 10 tusen!

Men men, när det gäller prissättningen så fundera på följande:

- Avel - har hon vettig stam? Hunnit prestera egna meriter?

- Chans till förbättring, en häst som enbart kan gå som sällskap är mindre värd än en som kan hålla för lättare träningar (vilket är skitsvårt när skadan är färsk att säga)?

- Ålder

Men generellt när man tittar på t-märkta så ligger dem mellan 5-20 tusen. Något enstaka sto med väldigt bra stam som har haft avkommor tidigare sticker upp till 40-50 tusen. 

Lycka till!

Med vänliga hälsningar
Chess

Peppe
1/11/14, 9:54 AM
#3

Allmän sed är väl att t-märkta hästar säljs för 10 000 kr, undantaget avelsston som ej t-märkts pga ärftliga saker (de kan säljas dyrare), det andra alternativet är t ex shetlandsponnyer som i "normalfallet" (friska) är billigare än 10 000, de kan ju inte automatiskt bli dyrare. Nu har jag å andra sidan aldrig sett en t-märkt shettis 😉

En tumregel tycker jag kan vara; max 10 000 kr. Hade hästen kostat mindre än 20 000 i normalfallet ( t ex 18 000 som frisk) så hade jag halverat den summan till max 9000 kr. Till exempel.

Grejen är ju den att t-märker du så får du ut försäkringspengarna och har därmed tagit bort det säkra värde hästen har. Den nya ägaren kan inte få ut försäkringspengar och hästen kan aldrig mer bli mer värd än den är.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Praefatio
1/11/14, 11:59 AM
#4

Jag gick ju nu efter det TS sa: "Nått lättare pass i paddocken och uteritter chansar jag i dagläget att hon kommer hålla för."

Alltså inte en "normal" t-märkning där man ofta kan använda hästen nästan som vanligt, bara inte till att hoppa högt eller samla mycket i dressyren, utan en häst som bara kan användas till ren promenadridning.

Idag får man en trevlig liten häst/större ponny att rida helt normalt, för 15-20 000 kr. Då är de hästarna i lagom ålder, inridna och trevliga i hantering. Det myllrar av dem. Att ta 10 000 kr och uppåt för en häst som troligen bara kan ridas ut är nog att ta i idag och det lär bli jättesvårt att hitta en köpare. Man kan få så mycket mer för pengarna idag.

Jag följer marknaden och ser nästan dagligen "sämre" (skadade, ej igångsatta, äldre) hästar som är för högt prissatta och de är kvar i månader.

Det är på sätt och vis synd att hästarnas värde är så lågt nu för tiden. Det är synd att det snart lönar sig bättre att slakta en häst som stått i två år och därför behöver börja om som 10-åring (t.ex.) än att sälja den, men så är det.

Som några har tillagt, är det ett sto med stam som gör att hon är värd att avlas på, kan hon givetvis säljas lite högre. Vi snackar dock inga stora summor, 15 000 kr kanske, om det inte är kanonstam.

Slutligen så vill jag höja ett varningens finger också. Hade en valack med kanonstam, ung islandshäst, som inte gick att rida. Efter ett års kämpande med att få honom ridbar och tiotusentals kronor i diverse veterinärbesök, sadelutprovare, tandläkare och fan och hans moster, fik jag ge upp och inse att jag inte kunde ha kvar honom. Gav bort honom som sällskapshäst till några jag litade på. Kort därpå såldes han. Nu, några år senare, har han blivit en vandringspokal. Pga. den fina stammen är det såklart många som vill köpa en billig, ung häst och försöka få bukt på den. Ingen lyckas, för hästen ÄR oridbar.
Det är mitt värsta kval som hästmänniska, att jag inte bara avlivade. En död häst lider inte, men en vandringspokal gör det verkligen. Jag tänkte att det var tråkigt att avliva en annars frisk häst och såg framför mig att han skulle få gå resten av sitt liv i en hage och skrutta, men jag borde ha insett att det finns så mycket hästar idag att hästar som inte håller måttet på ett eller annat sätt, löper oerhört stor risk att få flytta runt.

Jag säger inte att det måste bli så för dig, vet ju inte hur det verkligen ligger till med din häst. Jag säger bara att jag tycker att du ska överväga och stöta och blöta och verkligen tänka igenom det ur ett så känslokallt perspektiv du kan: Har den här hästen en chans att få stanna länge hos någon, eller är hon så skadad att hon kommer tröttnas på och skickas vidare gång på gång?  Är det rimligt att tänka att hon bara behöver ha ett, två eller tre hem resten av sitt liv?

Suskiv
1/11/14, 1:41 PM
#5

Helt ärligt så snackar vi slaktvärdet. Du kan få en frisk ej igångsatt tioåring för småpengar, varför då betala lika mycket för en trasig häst.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

Cezanne
1/11/14, 2:07 PM
#6

Är det en liten ponny som inte äter så mycket kan någon vara intresserad av henne som sällskapshäst, stora sällskapshästar vill man sällan ha eftersom de äter för mycket. Dessutom får en triangelmärkt häst reservationer i försäkringen så de kan bli väldigt dyra i drift om den skadas.

Har stoet attraktiv stam, vettig exteriör och interiör samt att skadan beror på en olycka och inte sånt som kan vara ärftligt kan hon vara värd 10 000:-. Tittar du på annonser kan du få elitston för 35 000:-, så att drömma om något mer än småpengar är inte realistiskt.

Annons:
Underbarn
1/11/14, 4:06 PM
#7

10-15000 beroende på om hon kan avlas på och ålder. Jag hade kunnat köpt en sådan häst då jag själv bara rider i skogen och lättare pass på banan en gång i månaden. En häst i stallet här är triangelmärkt på grund av kissing spines och han rids på helt normalt och inte haft några symptomet på smärta. Han hoppas inte, bara enstaka låga hinder jätte sällan. Han rids på lektioner 1-2 gånger i veckan och sen är det mycket uteritter i alla gångarter :)

Lindbygarden
1/11/14, 7:47 PM
#8

Jag håller nog med de som tror på ett lägre belopp såvida hon inte är ett riktigt bra avelssto.

Vi pratar nästan om sällskapshäst sett till vad du tror att hon ev kommer att klara ridmässigt.

hannah96
1/11/14, 8:24 PM
#9

Hon är blir 9 i år. Har tyvärr ingen stam i passet och är inpoterad ifrån Irland. En väldigt pigg och otroligt trevlig häst. Hon har skada i muskelfästet till bogen, kan inte riktigt säga var. Vet sa att vi skulle ge henne två månader, hon ska bara in och ut till hagen inget annat.. Men jag känner ju att ska hon endast stå som sällskaps häst så kommer hon flippa totalt. Hon har redan sprungit igenom hagen 3 gånger, ( hon går själv ) antagligen för hon är under stimuleras och har överskotts energi. Så att låta henne gå livet ut kommer aldrig funka, hon behöver röra på sig.. Men för hennes eget bästa hoppas jag att vet bedömer ut henne. Och även om det är "bättre" och vi ser framgång när vi ska på åter besök, kommer hon inte hålla till det jag vill, träna både hopp och dressyr och ut och tävla, just för att skadan sitter i bogen..

Underbarn
1/11/14, 8:53 PM
#10

#9 även om vet inte dömer ut henne kan hon säljas som en trevlig skogsmulle häst. Döms hon ut där hon inte kan ridas alls är det väl bättre att avliva än sälja som sällskapshäst där hon inte trivs och sticker ut ur hagen - ingen vill ju ha en sån sällskapshäst. :/ hon kanske sköter sig bättre med sällskap i hagen dock. Men döms hon ut och triangelmärks där hon klarar av att promeneras kan du alltid prova att sälja till en som inte har några större krav på banan. Som jag :)

hannah96
1/11/14, 10:44 PM
#11

Ja det är de jag menet, att man då hellre tar det beslutet.. Hon hår ju i egen hage nu för att inte bli "upp triggad" utav dom andra så hon ska kunna röra sig bäst hon själv känner. Och för att inte slita upp så lite på bogen som möjligt..

Upp till toppen
Annons: