Annons:
Etiketthoppning
Läst 772 ggr
AnotherLova
1/8/14, 5:34 PM

Få kontroll!

Min medryttarhäst älskar att hoppa och blir därför VÄLDIGT VÄLDIGT het innan hindrena! Om man t ex ska trava ett kryss så görjar hon galoppera före. Har ni något bra tips på hur man får hästen att lyssna på en?? Jag tycker även att det blir väldigt jobbigt eftersom hon galopperar så mycket, så jag undrar om ni har nått bra tips eller övning på hur man på en lung och kontrollerad galopp?

Annons:
farido13
1/8/14, 5:42 PM
#1

så hände det för mig för några år sen. Men min ridlärare säger att man måste visa att det du som bestämmer

AnotherLova
1/8/14, 5:51 PM
#2

#1 hur visar man att man bestämmer på bästa sätt då? Hur gjorde du?

Caroline L
1/8/14, 5:58 PM
#3

Lägg ut två parallella bommar ca 3m innan hindret och öva på att komma i trav och göra halt mellan dessa bommar. När hästen står lugnt stilla fortsätter du mot hindret och hoppar. Ha ett rätt så lågt hinder när du gör denna övning.


AnotherLova
1/8/14, 6:05 PM
#4

Okej tack så jättemycket! Någon som har något mer tips? :)

EbbaTjader
1/8/14, 6:20 PM
#5

Det enda jag kan tänka på är att göra många halvhalter :)

~Ägare av SSO-klubben för vuxna spelare~

https://wineryworkers.weebly.com/

Gronstedt
1/8/14, 7:06 PM
#6

Ofta beror det där inte på att de älskar att hoppa, utan på att de blir stressade av att hoppa. Rid inte regelrätta hoppass, utan ta med ett litet hinder då och då på dressyrpassen i stället. Du kan ställa ett hinder en bit utanför ena volten på mittlinjen, så jobbar du på volten och när hästen är avspänd och i balans gör du volten lite större och går på hindret. Sedan tillbaka till volten och arbeta som om ingenting hade hänt.

Jobba över cavaletti i olika gångarter, det är jobbigt att flängaloppera när man måste hålla reda på fossingarna.

Detta avdramatiserar hoppningen för både dig och hästen, så att pålle får tid att tänka sig för i stället för att rusa på.

Annons:
JTphoto
1/8/14, 7:31 PM
#7

Håller med Gronstedt. Låga avstressande hinder som en del i en enkel markövning. Det kan också vara bra att rida dressyrpass där det står många hinder, utan att hoppa. Många hästar blir stressade av att bara se hindret. Ställ upp hinder men hoppa dem inte. Rid bara dressyr mellan och runt dem.

Lycka till! :D

MVH Julia Tingström www.jtphoto.se
"De som säger att lycka kan inte köpas för pengar, de har aldrig köpt en häst"



smellcaramell
1/8/14, 7:41 PM
#8

hästen jag rider gör likadant, när han är på hopphumör - det går inte att rida dressyr bland hinder för han sticker och bockar och sen hoppar han när man minst anar det.. hade gärna gjort som #6 skrev och kört cavaletti i alla gångarter men problemet är att hästen jag rider rent utav skiter i bommarna, vet inte hur många gånger han gått ner på knä när vi kört cavaletti för att nästa gång vi går över bommarna snubbla igen.. flera gånger har han dragit med sig bommar flera meter utan att bry sig

jag brukar sätta upp ett enda hinder mitt i paddocken, och redan när jag värmer upp ser jag till att han har tempot jag vill. Om han är för snabb tar jag in han på en liten volt tills han lugnat sig och sen fortsätter jag som att inget har hänt. Likadant sen när jag börjar hoppa, rider an på hindret och känner jag att han taggar till för mycket får han helt enkelt inte hoppa, då gör jag en volt och rider på den tills han är lugn och sen provar jag att rida mot hindret igen,

ibland får jag göra volter i 40 minuter innan han är i tempot jag vill och då brukar jag avsluta med ett hopp i varje varv sen rider jag ut eller nåt i slutet, man ska avsluta på topp! 😃

Uss
1/8/14, 7:43 PM
#9

Håller med både #6 o 7 Hoppa låga hinder från skritt - börjar hästen dra så lägg en volt i stället för att hoppa. Öht undvik långa anridningar och att pålle förutsäger att det ska hoppas; hoppa ett skutt men rid runt hindret nästa gång eller tills hon lugnat sig igen

JTphoto
1/8/14, 7:59 PM
#10

#8 Om hästen sticker iväg och bockar bara vid synen av hinder behöver ni träna på detta. Börja i så fall med att till exempel leda hästen bland hinder, led hästen över bommarna. Om inte det går, ställ in hinder i hästens hage… Träna, träna, träna.

MVH Julia Tingström www.jtphoto.se
"De som säger att lycka kan inte köpas för pengar, de har aldrig köpt en häst"



smellcaramell
1/8/14, 8:13 PM
#11

#10 uttryckte det kanske lite dumt, så gör han bara i extremfall, typ första gången man hoppar efter en längre vila och han har stått dagen/dagarna innan.

det jag ville få fram är att han kan bli "okontrollerbar" men att det går att få bort. oftast när hindren åker fram blir han "bara" väldigt pigg och "lägger" sig i svängarna.

han taggar förövrigt bara till när hindren är framme och man sitter på ryggen, alltså inte när man löshoppar, leker i paddock eller liknande. varför vet jag inte men han är inte stressad över att hoppa iallafall, utan han tycker nog bara det är "roligare" när någon sitter på ryggen..

JTphoto
1/8/14, 8:19 PM
#12

#11 Ok :)

MVH Julia Tingström www.jtphoto.se
"De som säger att lycka kan inte köpas för pengar, de har aldrig köpt en häst"



AnotherLova
1/8/14, 10:11 PM
#13

Jag kan säga att hon tycker det är kul att hoppa. Man märker det på henne och hon har en riktigt fin teknik! Men tack så jättemycket för alla svar, ska testa detta!

Annons:
Upp till toppen
Annons: