Annons:
Etiketttidningsurklipp
Läst 1939 ggr
Maja
1/7/14, 9:31 AM

Fler hästar drabbas av välfärdssjukdomar

"Djur drabbas i högre grad än tidigare av välfärdssjukdomar som diabetes och högt blodtryck. Hästar är det djur som drabbas oftast."

Läs mer: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5729310

Annons:
Peppe
1/7/14, 9:44 AM
#1

inte förvånande!

Men jag kan sätta min höga hand på att det är dessa så kallade "tävlingshästar" som ofta bara går på max medelsvår nivå, och ändå får kilovis med kraftfoder medans grovfodret är starkt begränsat som i huvudsak drabbas.

De hästar som har det mer "naturligt" tillhör nog i mindre grad den kategori som har välfärdssjukdomar.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Sarah
1/7/14, 11:39 AM
#2

#2 även raser som är gjorda för att "svälta" under vinterhalvåret. Överrepresenterade då det kommer till insulinresistens osv. 

Var på en föreläsning på SLU nyligen som handlade (bland annat) om relationen mellan kraftfoder och kolik. Desto mer vi "tar hand om" hästarna, alltså inte under betessäsongen, desto mer kolik. Man börjar nu misstänka att det har med kraftfodret att göra det med. Jordbruksverket samlar in data på alla kolikanfall som rapporteras och det är nästan obefintligt under sommarhalvåret. 

Fri (kanske inte för alla) tillgång på grovfoder och så lite kraftfoder som möjligt är helt klart den rätta vägen att gå.

Maja
1/7/14, 12:40 PM
#3

Det har genomförts en studie på huruvida man kan hindra/lindra/förebygga fång med rätt grovfoder:

http://www.hastsverige.se/Ratt-grovfoderminskarfangrisk.html

[NellieLavec]
1/7/14, 12:49 PM
#4

Där var en häst med diabetes i ett stall jag jobbade innan. En stor herre på 185 i mkh. Pga dennes diabetes så gav ägaren den otroligt lite hö (tror det var 3-4 kg/dygn) för att där var "hög sockerhalt" i det, hästen levde nästan bara på kraftfoder (!) Den fick inte äta morötter heller om jag minns rätt. Jag har aldrig hört om diabeteshästar före det, så jag visste inte att det var så vanligt.

Peppe
1/7/14, 12:55 PM
#5

Har man en häst i riskzonen så bör man absolut ta sockeranalys på höt, ibland är det värdet skyhögt.

Men att ge kraftfoder som ägaren i #4 gör är ju inte direkt bra då kraftfoder alltid har skyhögt socker.

till en sådan häst torde melassfri lusern vara bra.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Sarah
1/7/14, 1:38 PM
#6

#herregud, stackars häst :( vilken hemsk foderstat.

Annons:
Peppe
1/7/14, 3:14 PM
#7

Personligen tycker jag att avlivning är alternativ nr 1 för en sådan häst. Det är inte vettigt att ha en sådan foderstat och hästen plågas förmodligen av magsår.

Blir så trött på människor som ska hålla djuren vid liv till vilket pris som helst.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Upp till toppen
Annons: