Annons:
Etiketthästjuridik
Läst 6858 ggr
CelsiusT
2014-01-07 01:32

Vems ansvar?

Jag undrar vem det är som har ansvar i vissa saker. Jag står inhyrd med min häst och betalar stallhyra. Men vad händer om det blir en inspektion på hur hästarna hålls? Är det jag som är ansvarig att se till att alla lagar uppfylls gällande ytor på boxar och hagar eller är det stallägarens ansvar eftersom han hyr ut/har hästarna på sin gård? Kan tillägga att stallägaren har egna hästar också om det nu har betydelse.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
[ShabbyChicsBunnyrabbit]
2014-01-07 02:22
#1

Det är den som äger stallet som har ansvar för att alla lagar och krav gällande stallmiljön uppfylls. :)

CelsiusT
2014-01-07 02:42
#2

#1 Lite skönt att höra eftersom jag själv inte kan påverka tex i vilken hage hästen ska gå i osv. Är du säker på att det är så? Vad gör man som inackorderad hästägare om man tvingas hålla sin häst på ett sätt som inte är godkänt? Och stallägaren säger att det här är ända lösningen. Är enda alternativet att flytta? Eller vad gör man?

I det här fallet så handlar det om att hästarna får stå i på tok för liten hage ute dagtid och lagen som säger att 'hästar dagligen ska ges möjlighet att röra sig fritt i samtliga gångarter' inte kan efterföljas. Även om jag rider min häst dagligen så märker jag på alla hästarna att dom inte mår bra av situationen och samtliga hästar blir svårridna då dom blir väldigt överladdade och är irriterade vid all hantering. Det är för trångt med så många hästar på så liten yta som dom hålls idag. Stallägaren säger att dom inte kan göra något åt det då dom inte har råd att grusa större yta.

Medarbetare på westernridning.ifokus

[ShabbyChicsBunnyrabbit]
2014-01-07 09:19
#3

Ja, jag är säker! För där jag hade min häst var det egentligen inte godkänt för stora hästar. Det var för lågt i tak. Det enda som hände med mig och min polle var att han fick byta Box och stå i en utebox istället. :) Jag hade nog försökt övertala till en större hage! Eller om ni har två små hagar som ni kan slå ihop så det blir en lite större hage. Det är ju stallägaren som ska se till att lagen följs och kan dom inte det pga för många hästar eller för lite pengar så får dom ju antingen minska ner på hästarna eller typ ta ett lån.. Fast Märker man att hästarna inte mår bra av situtionen och det inte går att ändra på i just det stallet så är det bättre att byta. :)

Rafflan
2014-01-07 11:09
#4

Finns det ens någon lag ang storlek på hästens hage?

Caroline L
2014-01-07 11:39
#5

Om stallägaren vägrar göra något åt saken och ni installade inte kan göra något och du är missnöjd med storleken ser jag att ända utvägen är att flytta. Kommer det en inspektion åligger det på stallägaren och inte er installade som jag uppfattar det


Rafflan
2014-01-07 12:23
#6

#2 hästarna kan väl gå i ogrusade hagar då?

Annons:
CelsiusT
2014-01-07 14:03
#7

#3 Går tyvärr inte att göra på något annat sätt. Dom har en liten bit som är grusad och där går alla hästarna ihop och det finns ingen annan stans dom kan stå.

#4 Det finns en lag som säger att hagen ska vara tillräckligt stor för att ge hästarna möjlighet att röra sig fritt i samtliga gångarter (eller iaf att hästarna dagligen ska ha tillgång till det, men dom måste kanske inte stå på sådan yta hela tiden dom är i hagen, annars gäller samma storlek som box vid grupphållning). Det finns även något (rekommendation eller lag, vet jag inte) som säger att hagen ska vara utformad så att den bjuder in till galopp. I den här hagen så kan dom inte ens komma upp i trav. 

#5 Det är ju iaf skönt att höra att det inte hamnar på mig som hästägare. För isf hade jag haft mer panik att ta mig därifrån. Det är ju inte helt lätt att hitta en ny stallplats heller, så det kan ju dröja. Bra att veta att det inte ligger på mitt ansvar iaf.

#6 Nej, dom ogrusade hagarna är så blöta att hästarna står upp till knäna i lera och vi hade megaproblem med mugg. Och det är inte heller godkänt enligt lagen, hästar får inte hållas så. Så har vi dock varit tvungna att ha hästarna hela hösten ända tills dom i vintras bestämde sig att grusa upp. Nu när det är uppgrusat får vi inte längre ha hästarna där det är djup lera (vilket man kanske inte heller vill egentligen?).

Medarbetare på westernridning.ifokus

Em--ma
2014-01-07 15:41
#8

Vad jag har hört så är det hästägarens ansvar att allt är okej.

Läs här också

''Du som har djur ansvarar för att dina djur har det bra. Ansvaret är lika stort oavsett om du äger en hund, tre ridhästar eller hundra kor. Du ska behandla dina djur väl och skydda dem mot onödigt lidande och sjukdom. Djuren ska hållas och skötas i en god djurmiljö som ger dem möjlighet att bete sig naturligt. ''

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

CelsiusT
2014-01-07 15:46
#9

#8 Jo det var därför jag undrade. För man står ju såklart med stort ansvar själv för sina djur. Men om det blir en inspektion tex, det jag undrar är mer om jag kan få böter. Hur vet inspektören om det är stallägarens hästar eller inte? Stallägaren borde ju ha ett visst ansvar för hur hästarna hålls också.

Medarbetare på westernridning.ifokus

CelsiusT
2014-01-07 15:47
#10

Såklart tar jag ansvar för mina hästar!!! Jag kommer inte tillåta att det fortsätter såhär. Men det är inte helt lätt att ändra något samma dag. Ibland tar det tid att hitta en ny stallplats tex. Men jag letar samtidigt som jag ständigt för diskussion med stallägaren om det här. Frågan handlar mer om vad som händer om det blir en inspektion eller liknande innan jag hittat en lösning för mina hästar. Eller om jag kanske rent av kan försöka använda en inspektör till att pressa ut att dom måste ordna situationen.

Måste man inte dessutom ha godkänt stall om man har över ett visst antal hästar? Eller är det bara om man bygger nytt/bygger om? Dom har inte haft hästar där på flera år och nu tagit dit hästar igen.

Medarbetare på westernridning.ifokus

CelsiusT
2014-01-07 15:51
#11

Kan ju också meddela att detta sätt att hålla hästarna på INTE var överenskommet då jag flyttade dit. Då visade dom upp stora fina hagar och nämnde ingenting om den djupa leran. Och när dom grusade upp så nämndes ingenting om att det skulle vara en så liten yta.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Spiritinthesky
2014-01-07 16:19
#12

Det här med lera är ju skitsvårt i år tyvärr :/ massvis med regn och det blöta får aldrig chansen att torka upp eller frysa. Vi har dock tur som har berg under marken vilket gör att leran aldrig blir speciellt djup. Varttnet rinner ju inte heller undan tyvärr, så rent estetiskt är det ju skitfult! Menmen :)

Isa Aronsson

www.stallequino.se

Spiritinthesky
2014-01-07 16:19
#13

Det här med lera är ju skitsvårt i år tyvärr :/ massvis med regn och det blöta får aldrig chansen att torka upp eller frysa. Vi har dock tur som har berg under marken vilket gör att leran aldrig blir speciellt djup. Varttnet rinner ju inte heller undan tyvärr, så rent estetiskt är det ju skitfult! Menmen :)

Isa Aronsson

www.stallequino.se

Annons:
Rafflan
2014-01-07 16:28
#14

Våra hästar går i skit leriga hagar, längst bort i hagen är det lite bättre men det är inte torrt, och det är inget vi kan göra åt det just nu, byter vi hage är nästa hage skit om några veckor, så bara att hoppas på - grader och snö :/

Så leran är ett stort problem på flera håll i landet och egentligen svårt att göra nåt åt :/

Minorca
2014-01-07 22:03
#15

Om man hyr ut mer än 4 stallplatser så ska man ha tillstånd, på  Jordbruksverketsbroschyr om hästar på sidan 27 står om när man ska ha tillstånd.

http://www2.jordbruksverket.se/webdav/files/SJV/trycksaker/Pdf_jo/jo11_4.pdf

Här är djurskyddslagen

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19880534.htm

CelsiusT
2014-01-07 22:51
#16

#13 och 14 Jo visst är det svårt. Men det är ju tyvärr lika olagligt för det. Och dessutom extremt svårhanterat med bla mugg och röta i hovarna. Man har skyldighet att ha marker som belastas hårt tillräckligt dränerade för att hästen inte ska behöva stå i lera. Så sett är det jättebra med grusad hage (som sagt, vi har tjatat om att få det då det verkligen varit elakt att släppa ut hästarna och det redan tidigt i höstas, hästarna har inte alltid gått att få ut i hagen utan dom vänder i grinden). Men tyvärr så grusade dom för liten yta och när det väl var grusat så var det totalförbud på att ha hästarna i övriga hagar.

#15 Dom har en häst själva och hyr ut 4 boxar. Så egentligen behöver dom tillstånd eftersom dom förvarar fler än 4 hästar.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Uss
2014-01-08 09:45
#17

#10 Jo om man har ett stall MED PLATS FÖR fler än fyra hästar så ska stallbyggnaden förprövas om man gör någon ändring eller om man ändrar användning av stallet - Länsstyrelsen Sedan kan tillstånd behövas för djurhållningen - Jordbruksverket Du som djurägare har alltid det yttersta ansvaret för din häst, men om stallet inte är godkänt/hagarna inte uppfyller kraven så är det stallägarens sak att ordna det (såvitt det är stallägaren och inte du/ni inackorderade som driver verksamheten i stallet). Jag är lite osäker på vilka konsekvenser det kan få för din del (har tack och lov aldrig behövt fundera på det), men Djurskyddslagen m.m. borde ju även gälla hästägaren. Stallägaren kan få djurförbud på anläggningen och då måste ni ju flytta. Om du drabbas ekonomiskt så borde du kunna få skadestånd. Kan du inte försöka fråga Länsstyrelsen, utan att ange vilket stall det gäller? Det är ju som sagt extremt blött i år så kanske kan man vara lite mer tolerant mot lera, men storleken på hagen är nog värre. Det är ju också så att ju större hage desto mindre lera.

CelsiusT
2014-01-08 14:12
#18

#17 Här är ju inte frågan om lera längre. Då det är uppgrusat och sedan dess får vi inte lov att använda dom andra hagarna. Så det vi har att välja på är en för liten hage med bra underlag eller att leta nytt stall. 

Vet inte ens om jag egentligen hade velat släppt ut dom i dom större hagarna, för då står hästarna till knäna i lera och vi hade jäkliga problem med mugg och hästarna gick inte att rida när dom stod där. Men oavsett så är det inte aktuellt eftersom vi inte får för stallägaren. Så om LS har ökad tolerans mot lera pga blött år hjälper ju inte mig ett dugg.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Uss
2014-01-08 14:37
#19

Oj, jag förstod inte att det var så illa i de stora hagarna och definitivt ska ju inte hästarna behöva ha det så - så mycket tolerans tror jag inte Lst har men kanske kan de ha överseende med att de tillfälligt står i en hage som eg. är för liten, iaf om det inte är något som kommer att vara bestående (eller brukar det vara så mycket lera varje vinter?) Men hur stor är "lilla" hagen och hur många och hur stora hästar är det? Kan ni göra större hagar och kanske låta hästarna vara ute i "skift"? Kanske kan ni då få ihop så att ni iaf får "godtagbar" tid ute i en "godtagbart" stor grusad hage? Finns det paddock ni kan använda som hage? Jag vet inte, jag känner för er för jag är själv typ allergisk mot leriga hagar och hade nog inte valt att vara kvar om det var ett återkommande problem.

CelsiusT
2014-01-08 15:01
#20

#19 Svårt att svara på hur stor hagen är, har ju liksom inte mätt. Men den är på tok för liten för att hästarna ska kunna springa i den. En ensam häst klarar kanske av att trava i den, men då bara några meter rakt fram och sedan stanna och vända. Galopp är det inte tal om pga hur den är utformad då det är ett stort berg som tar upp mer än halva hagen. När alla hästarna är ute så är det inte tal om att röra sig mer än att förflyta sig i skritt. Den är inte för liten om man räknar yt/häst så som hållande av häst. Utan den är för liten i form av att hästarna inte kan röra sig ordentligt.

Jag kan inte ha mina hästar inne längre tid än dom står idag, så "skift, njae.. Speciellt inte eftersom det ändå inte går att röra sig ordentligt. En sak hade varit om man tex kunnat ta ut hästarna en o en och låtit dom springa av sig, men dom rör sig inte i hagen även om dom är ensamma.

Att göra större hage är inte möjligt, det är ju just det jag klagar på ;P Hade det gått att göra hagen större så hade vi inte haft något problem. Hade vi haft en paddock eller dylikt att rasta hästarna i, om så bara 10 min om dagen, så hade jag heller inte klagat. För det viktiga enligt lagen är bara att hästarna får möjlighet att rasa av sig och hade vi haft den möjligheten så tror jag inte heller dom mått dåligt av att stå i den hagen dom står i.

Det är ju första vintern vi står här, så hur det varit innan vet jag inte. Men kan ju säga att så lerigt som det blev av det lilla regn som kom tidigt i höstas så kan jag inte tänka mig att det någonsin är/varit godtagbart.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
Rafflan
2014-01-08 15:07
#21

#18 antingen accepterar du att det kommer vara såhär när det är lerigt eller så flyttar du, en häst dör inte av att gå en liten hage, många toppryttares hästar går enbart i dessa små tråkiga hagar. Så det är egentligen ingen stor grej bara ens personliga åsikt var man anser är bäst för hästen.

Så stå lugnt kvar där medans du letar ny stallplats :)

CelsiusT
2014-01-08 15:09
#22

#21 Fast det är inte lagligt. Så jag skiter faktiskt i hur andra gör, det är olagligt och jag ser dessutom att alla hästarna far illa av det.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Rafflan
2014-01-08 15:15
#23

#22 det är visst lagligt? sett hästar som kan ta 2-4 galopp språng i dessa små hagar, och alla kan trava nåra steg också…

Det står bara naturliga gångarter, inte hur många steg eller minsta mått på hage?

CelsiusT
2014-01-08 15:18
#24

#23 Fast om du läst vad jag skrivit så är detta inte möjligt i den hage jag pratar om. Knappt möjligt att trava, och galoppera är det inte tal om.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Rafflan
2014-01-08 15:19
#25

#23 hur stor är den? min häst kunde trava i en hage som var ca 6*10, och några hästar kunde ta galopp i den hagen, och om du mäter upp en ruta på 6*10 ser du att det är VÄLDIGT litet :/

CelsiusT
2014-01-08 15:23
#26

#25 Vet inte hur stor den är och det spelar ingen roll. Dom hästar som går där kan inte galoppera där och det är knappt att dom kan trava där (trava går men inte mer än några steg och det är ingenting dom väljer att göra tyvärr då det är för litet). 

Så vad för yta din häst behöver för att galoppera är inte relevant. Min häst är en annan häst med andra förutsättningar.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Rafflan
2014-01-08 15:28
#27

#26 det är det jag försöker säga, dem behöver som jag förstår lagen bara kunna trava några steg! och går det att galoppera i hagen men din häst inte kan göra det spelar då tyvärr ingen roll.

Så tror inte hagarna är olagliga, dem är säker dåliga och tråkiga men fullt lagliga!

Min häst har jätte svårt för galoppen och kunde absolut inte galoppera i sin lilla hage, men då andra hästar kunde göra det så var det godkänt. Byte stall pga dem små hagarna och nu har vi jätte stora hagar men lera istället :/

Annons:
CelsiusT
2014-01-08 16:04
#28

#27 Men då har du tyvärr uppfattat lagen fel. Lagen säger att hästen 'dagligen ska ges möjlighet att röra sig fritt i samtliga gångarter'.

Rekommendationerna kring tolkning av denna lag säger dessutom att hagen ska vara utformad så att den inbjuder till galopp och inte bara ge möjlig till 2-3 steg. När inspektörerna gör sina bedömningar så ska även hänsyn tas till den individuella hästen. Så en större häst behöver ju såklart en större yta för att kunna galoppera. Minsta rekommenderat mått är 10x30m (för _en_ häst), men det är ingen lag som säger det, utan det är en rekommendation (som jag tror att många av inspektörerna faktiskt använder som mått för att se att hästarna faktiskt kan galoppera i hagen).

Medarbetare på westernridning.ifokus

Rafflan
2014-01-08 17:13
#29

#28 jo men min häst skulle inte kunna galoppera i en hage som är 10*30 meter, medans en annan häst kan galoppera i en hage som är 10*15, det är så olika från häst till häst därför borde man ha ett minsta mått istället för att dem ska kunna röra sig fritt i alla gångarter…

Jätte många stall med pyttehagar går ju igenom inspektionerna utan problem så på nåt sätt är ju dessa små hagar lagliga…

Uss
2014-01-08 19:38
#30

#20 okej då har ni bara en grusad hage… Jag tycker inte att det värsta är att hagen inte uppfyller lagens/rekommendationernas krav och jag tror inte hästar behöver SPRINGA av sig o 10 min är inte på långa vägar tillräckligt med rörelse, men jag tror absolut att man kan ordna även en mindre hage så att det stimulerar till rörelse, ffa om den inte bara är en platt fyrkant som de kan stå varsomhelst o se över hela hagen, frågan är bara om er hage ändå är för liten. På ifokus-sajten Natural Horsemanship finns en tråd med olika lösningar på Padock Paradise; i princip att man bygger gångar med olika stationer för mat dricka osv - kan ni fixa ngt sådant?

CelsiusT
2014-01-09 09:14
#31

#29 Fast det viktiga är ju inte ytan, utan det viktiga är ju att hästen faktiskt får möjlighet att galoppera och trava som den vill (det är naturliga behov som hästen behöver få utlopp för dagligen). Alltså är det jättebra att dom har en lag som säger att hästen ska få röra sig fritt i samtliga gångarter. För det är bättre att anpassa hagen så att hästen mår bra än att anpassa lagen så att människan mår bra. 

Den ytan jag nämnde 10*30 är inte heller någon lag som jag skrev. Utan det är mer en riktlinje, det är nämligen ett mått som bjuder in till galopp för dom flesta hästar. MEN inspektörerna SKA ta hänsyn till individen (som jag ju skrev). Så det är inte något mått som man som hästägare ska gå efter rakt av till alla hästar, utan det är mer en riktlinje för att man ska förstå att mindre mått (tex 10*6) normalt sett inte räknas som okej på en stor häst. 

Mindre hagar är tillåtna, men inte som enda vistelse. Hästarna måste dagligen rastas lösa någon annan stans, tex att man släpper dom i paddocken/ridhuset en stund varje dag så hästen får rasa av sig.

#30 Jag håller med dig. 10 min spring är inte tillräckligt egentligen, men hade jag haft möjlighet att släppa mina hästar i en paddock, om så bara 10 min (jag personligen hade ju iaf oftast haft möjlighet till mer om jag bara hade haft en padock) så hade det varit bättre och jag hade kanske kunnat acceptera det som alternativ under en blöt period. Hästarna mår inte bra av att bara stå och eventuellt skritta 5m mellan hö och vatten.

Om jag ska uppskatta måttet på hagen så skulle jag gissa på 2-3m*15-20m. 5 hästar på den ytan ger ingen möjlighet till rörelse alls (det är ju som var sin box, fast grupphållning) och det går inte att göra något åt, det har jag accepterat och släppt så det kan ni andra göra också.

Det som tråden handlar om är faktiskt vad lagen säger. För JAG kommer INTE att tillåta att det fortsätter. Jag vill mest bara veta vad som händer om jag inte hinner lösa det innan våren. Har ju dels en månads uppsägning och dels ska man lyckas hitta någon annan stans att ta vägen. Vill inte risker att jag åker dit på någonting för det här, eftersom jag anser att jag står hjälplös då jag inte har något att säga till om.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Gronstedt
2014-01-09 09:19
#32

#31: Menar du att hagen är så smal att en stor häst inte kan vända sig utan att nos och svans når staketet?

CelsiusT
2014-01-09 09:24
#33

#32 Ungefär som en box i bredd. Fast det är inte staket på båda sidor så slå i staketet gör dom inte. Men det är i princip bara att en häst kan vända sig. Som en vanlig lite grusväg i bredd ungefär.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Uss
2014-01-09 11:23
#34

#33 Om det inte är staket på båda sidor förstår jag inte hur det ser ut :s eller räknar du bara den yta som är grusad och som de kan springa på? Jag uppfattade dig tidigare (#20) att det var som en fyrkantig hage med ett berg i mitten? Du skrev ju där att hagen inte var för liten för antalet hästar, men 3 x 20 m MÅSTE väl vara för litet för 5 hästar?? Det är ju knappt boxmått på det… En vanlig liten, liten grusväg är nog minst ca 4 meter (iaf här där jag bor) mellan dikena och vi har en traktorväg över vår mark som är 6 m. Okej att hästarna inte kan springa runt och över berget hur som helst, men kan de inte ens ta sig över berget, är det stupsidor på berget? Isf kanske det är svårt att ordna en Padoc Paradise, men annars är det väl jättebra med berg i hagen (under förutsättning att hästarna kan gå upp där) och borde finnas bra förutsättningar att få hästarna att röra sig för att kunna ha uppsikt åt olika håll. Kan du inte prata med Lst, det är ju faktiskt de som är experter på vad lagen säger och vad som kan hända och om det är så illa som du beskriver så kan de nog överse med "ditt fel" eftersom du gör vad du kan. De flesta - jag vet, det gäller inte alla :s - är faktiskt vettiga människor att prata med och de vill liksom du bara hästarnas bästa.

Annons:
Chestnut
2014-01-09 11:32
#35

Vad man kan göra är väl anmäla anonymt till länsstyrelsen så får de göra en kontroll och sätta krav på stallägaren om att hagarna är undermåliga. Står man inackorderad är det stallägarens ansvar att se till att boxar och hagar är godkända såvida man inte har en klausul i kontraktet som säger något annat. 

Dock om situationen är extrem (typ att hästarna inte får mat eller står inne 24/7 och hästägaren skiter i det kan man som hästägare eventuellt få påpekan för vanvård eftersom hästägaren i så fall bör ta sitt ansvar och flytta hästen. Men vad gäller för små eller extremt leriga hagar har jag förstått det som att det i princip alltid är stallägarens ansvar.

Med vänliga hälsningar
Chess

CelsiusT
2014-01-09 12:47
#36

Jag har inte lust att gå in på detalj hur hagen ser ut. Det känns väldigt onödigt. Jag har sagt att hagen är för liten, lita på mig istället för att ifrågasätta mig, jag har kunskap nog att se det. Den är godkänd i mått för grupphållning, men inte godkänd för att uppfylla kravet på fri rörelse dagligen i samtliga gångarter. Mer behöver ni inte veta.

Hagens utförande hör inte ens till frågeställningen! Så nu vill jag vänligen men bestämt avfärda sådana frågor. Har man ingen kunskap/erfarenhet om frågan så undanber jag svar. Frågan gäller vad som händer mig som hästägare då jag står inhyrd om det sker en eventuell kontroll. Vem har ansvaret?

#35 Hade en liten fundering på det. Bl.a därför jag frågar här vad som kan hända mig som hästägare. Men ingen verkar ju veta och alla svarar ju på andra saker så… Trodde faktiskt att vi hade folk här inne som hade koll på sånt här. Har ju läst ibland att folk skriver att dom är veterinärer eller inspektörer.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Rafflan
2014-01-09 12:50
#37

#36 dem har säker koll men läser säkert inte alla trådar.

Uss
2014-01-09 12:57
#38

#36 Förlåt då… Du har ju som jag skrev i #17 det yttersta ansvaret för dina hästar och om stallägaren skiter i sitt ansvar så friar inte det dig (så som #35 är inne på), dock tror jag att hur regelverket tillämpas varierar från handläggare till handläggare. Så länge man inte kan kalla det vanvård pga för liten hage så TROR jag att du inte riskerar något, men du vill väl inte veta vad jag tror heller…

CelsiusT
2014-01-09 13:10
#39

Okej, ord mot ord och ingen har utbildning/riktig kunskap i ämnet mer än vardagligt tolkande av lagen (som jag förstår det?). 

En annan vinkel på frågan då: Om en inspektion görs, kan jag som hästägare bli bötfälld eller bli av med mina djur? Eller är det bara tex en varning och sedan uppföljning på att det inte fortsätter? Vad innebär isf en varning? Något som sparas i något register och kan vara hindrande för mig i framtiden (tex om jag skulle vilja ha en hästverksamhet)? Ni som inte vet behöver inte svara. Jag vill ha svar med någon form av tyngd i, spekulationer är inte intressant (det kan jag göra lika bra själv).

Medarbetare på westernridning.ifokus

Uss
2014-01-09 14:25
#40

Läs på jordbruksverkets och länsstyrelsernas hemsidor, där hittar du ju FAKTA - sedan är det så att det är människor som ska tillämpa bestämmelserna och det görs SÄKERLIGEN olika i olika län… saxat från Jvs hemsida: "Vad händer om du inte följer bestämmelserna om djurskydd? Det är länsstyrelserna som kontrollerar djurskyddet i Sverige. Upptäcker de att du inte har följt bestämmelserna kan de kräva att du ska rätta till bristerna. Kravet kan kombineras med att du får betala vite om du inte rättar till bristerna. Du kan också dömas till böter eller fängelse i högst två år. Om du har brutit mot djurskyddsbestämmelserna på ett allvarligt sätt eller om du har dömts för djurplågeri kan du bli förbjuden att ha hand om djur." http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/djurskydd/vadhanderomduintefoljerbestammelserna.4.7a446fa211f3c824a0e8000170968.html saxat från Lst i VG-läns hemsida: "Kontrollen inriktas framförallt på helheten. Djurhållaren har det fulla ansvaret för sina djur, sin djurhållning och för att djuren sköts på ett bra sätt." … "Hur går kontrollen till och vad händer sen? Under kontrollen tittar kontrollanten på djuren och utrymmena där de hålls. Kontrollanten använder en checklista som är framtagen av Jordbruksverket, och som är samma över hela landet Efter kontrollen går Länsstyrelsen igenom besöket tillsammans med djurägaren. Man kommer överens om när eventuella brister ska vara åtgärdade. Länsstyrelsen skickar ut en kontrollrapport där besöket beskrivs, och eventuella brister och överenskommelser redovisas. Länsstyrelsen har som mål att skicka kontrollrapporten inom tre veckor från kontrollen. Till höger på denna webbsida finns en länk till en webbsida där du kan läsa mer om våra aktuella ärendetider. Om det kostar mycket eller krävs ett stort arbete att åtgärda bristen, brukar Länsstyrelsen skriva ett föreläggande. Ett föreläggande är ett beslut som kan överklagas, om man inte håller med om det som Länsstyrelsen kräver. Länsstyrelsen kan också skriva ett föreläggande om det finns allvarliga brister eller om djurägaren inte vill åtgärda bristerna frivilligt. Om djurägaren låter bli att följa föreläggandet kan Länsstyrelsen besluta om ett föreläggande med vite, det vill säga att det kostar pengar om bristen inte åtgärdas. Om djurägaren struntar i att följa förelägganden vid flera tillfällen kan Länsstyrelsen utreda om djurägaren ska få djurförbud eller djurbegränsning." http://www.lansstyrelsen.se/vastragotaland/Sv/djur-och-natur/djurskydd/djurskyddskontroll/Pages/default.aspx

Chestnut
2014-01-09 20:10
#41

#36 Som det står i #40 så vill det mycket till innan det blir något hinder i framtiden OM de nu skulle anse att du som hästägare skulle byta stall (vilket i sig nog inte är det troligaste). Vet en i trakten som fick ett föreläggande att åtgärda och det har inte hindrat denne från att få nya tillstånd för fler djur osv efteråt. Är det fixat är det och då tackar bara länsstyrelsen för att du var samarbetsvillig typ. Men förstår verkligen dina funderingar, det är inte lätt det här!

Med vänliga hälsningar
Chess

Annons:
Upp till toppen
Annons: