Annons:
Etikettridning
Läst 600 ggr
Gullan_J
1/6/14, 10:07 PM

Få fart på skritten?

Mitt eviga problem med ponnyn är skritten! Han blir lat, lyssnar inte på skänkeln och lägger sig i handen. Utomhus är det helt annat, han ligger lätt i handen, svarar bra för skänkeln och bjuder fram naturligt. Har fått väldigt mycket beröm av tränaren som körde förbi och såg honom skritta utomhus. Inne blir han även väldigt ostadig pga att han blir seg så det blir extremt vingligt. Detta påverkar ju resultaten på tävling med, blir som högst 6or på skrittmomenten… Hur får jag honom att bjuda i skritten och inte bara ignorera skänkeln och bli sur när jag ber om bättre skritt?

-Bättre ökänd än okänd

Annons:
CelsiusT
1/7/14, 2:49 AM
#1

Tempoväxlingar kanske? Tex 3 steg skritt, 5 steg trav, 5 steg skritt, 2 steg galopp (eller trav om hästen inte kan växla mellan), 4 steg skritt, osv. Öka längden på skrittpassen men överraska då och då med en tempoväxling.

Om hästen tycker om övningar så kan man lägga upp en övning i ena änden av ridbanan och en annan i andra, så kan hästen få skritta därimellan. När hästne kommer på att den är på väg mot en ny övning och den tycker det är kul så kan man på så vis motivera till en bättre skritt.

Annars kan man också använda sig av externbelöningar, iaf om hästen är godisfantom. Ställ ut hinkar på olika ställen längs med banan, tex en i varje hörn och en på varje sida mitt på. När hästen har en bra skritt och ett bra driv så tillåter du den att gå fram och hämta lite godis ur hinken. Om hästen inte klarar att ta enbart en godis och sedan gå vidare så kan du ha tomma hinkar och ha godiset på dig själv, när hästen varit duktig så skrittar du fram till en hink och slänger i godiset i hinken och låter hästen ta den.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Caroline L
1/7/14, 11:15 AM
#2

Utomhus är det ju mer som händer och allt blir mer intressant än i ett ridhus så det bästa är att göra det lika intressant inomhus för honom och bryta mönstret och jobba med hjärnan och det kan man göra med bland annat tempoväxlingar gärna oregelbundna då han inte hinner vänja sig vid att för exempel kortsidorna är det kortad skritt och långsidorna ökad ge honom hjälper och jobba mer med hjärnan lägg övergångar och volter med jämna mellanrum och lär in att när han får vila på långa tyglar kan han skritta som han vill det blir hans eftergift


Upp till toppen
Annons: