Annons:
Etikettridning
Läst 1219 ggr
Lattjo
2014-01-06 20:25

Seg häst

Jag brukar hjälpa till med att rida en fjording på 19 år cirka 1-2ggr i veckan. Denna häst är den mest lataste och envisaste häst jag någonsin suttit på. Hon är gammal ridskolehäst och är skänkeldöd och en tidigare ägare satt och höll i henne hela tiden. Men det har blivit bättre. "Normala" sega hästar får man ju oftast driv i genom att knacka till ordentligt eller hitta på något kul. Men med denna damen känns det som att jag verkligen har testat allt! Jag har ridit med långa sporrar jag har ridit med korta sporrar jag har ridit utan sporrar. Testat både kort och långt spö. Använda spöet på halsen, vid skänkeln eller på rumpan. Jag har försökt alla möjliga överrasknings metoder. Tex från skänkelvikning i skritt till full galopp. Jag har verkligen testat allt. Och i bland så får man ju henne att verkligen springa på men det är inget driv i henne. Ända gången den hästen verkligen springer är när hon ska in från hagen och när man kör galopp mot stallet när man är ute och rider. Och hoppning tycker hon är kul men hon orkar endast några skutt. Vi jobbar med hennes kondition som har blivit mycket bättre Men det känns omöjligt att jobba henne så länge hon inte är framme för skänkeln. Hon är utbildad och kan ganska mycket. Det känns ju verkligen som att vi jobbar mot varandra. Jag kan sitta en timme och bråka med henne och så kanske hon släpper 3min sen surar hon ihop igen. Finns det någon därute som har ett mirakeltips på hur jag ska få henne att tänka framåt.

Annons:
Gronstedt
2014-01-06 21:42
#1

Steg 1: Veterinärundersökning av HELA hästen, med åtgärd av eventuella problem.

Steg 2: Genomgång av en bra equiterapeut, med åtgärd av eventuella problem.

Steg 3: Grundlig genomgång av all utrustning, med åtgärd av eventuella problem.

Steg 4: Extrem tydlighet och konsekvens i all hantering.

Uss
2014-01-06 21:43
#2

Fortsätt jobba med konditionen - om den är dålig är det väl självklart att hon inte ORKAR jobba? Försöker ni pressa henne så blir ju motviljan större - en negativ spiral… Om hon dessutom är överviktig så kommer det att bli bättre med arbetsmotivationen oxå om hon går ner i vikt. Låt hennes förmåga bestämma, sluta jobba innan hon känner att hon inte orkar mer. Kanske behöver hon en paus från ridningen, gå promenader i stället för att rida och lägg in korta sträckor då ni springer. Avsluta alltid på ett för henne positivt sätt.

PogoPedagog
2014-01-06 22:06
#3

Mitt tips är positiv förstärkning (beröm , godis) iställer för negativ förstärkning( slippa ifrån tryck, sporrar, spö). Gör det kul för hästen att göra rätt. Jag vet att många tyckjer att det är dåligt att ge hästar godis men jag har med äpplen fått flera dödssega envisna ponnyer att tycka att hoppning t.ex är kul och livat. Det är ett mycker enklare sätt att lära ett matmotiverat djur än att göra något. 

Så gör det hon tycker är roligast, t.ex hoppa några enstaka små hinder ofta. Beröm som en galning när hon gör rätt och belöna gärna med t.ex äppelbitar om hon travat fint ett par varv utan att försöka sakta av eller liknande.

Mantissa
2014-01-06 22:42
#4

Jag tränar åsnor inte hästar, men jag har fått hem någon individ som varit verkligen "negativ" till allt vad träning heter. Lösningen har varit skynda långsamt och vara lyhörd. som #2 skriver så kommer mer vilja med orken, men det är sant att man måste ju få ut djuret för att få upp någon kondis. Rid rundor när du är ute så att du inte bara rider fram och vänder och rider tillbaka samma väg. Då hjälper du henne att tänka framåt "mot målet" istället för tillbaka. Kräv aldrig mer än vad du tror att du kan få från henne med uppmuntran. Har du bara framåtbjudning på hemvägen eller rent av sista biten mot stallet så är det där du kan kräva lite extra. Var konsekvent och ge henne chansen att tänka själv. Åsnor är smarta och vill vara "med" och inte känna sig tvingade, kanske det är lika med denna dam. Jag ber mina alltid med rösten först, sedan skänkel eller annan fysisk hjälp. Det har fungerat för oss. Och kanske viktigast av allt: Sluta på topp! Så fort du tänker "bara en gång till!" så är ni färdiga med övningen.

Lattjo
2014-01-07 03:02
#5

Tack för era tips men det känns redan som jag provat/gjort allt det där. Jag rider alltid efter hennes ork och förmåga och avslutar alltid när det går som bäst. Försöker komma ut med henne så ofta som möjligt men jag har inte möjligheten att rida någon runda utan måste alltid vända vilket är synd. Det märks att hon har blivit piggare och mer "vaken" ioch med att hon får bättre kondition men som sagt den jobbar vi på. Men hon är väldigt mycket fjording om vi säger så. Extremt envis och världens tryggaste häst i sig själv. Hon bryr sig inte ett smack om att kompisarna drar iväg i full galopp när man är ute och rider. Hon kan lugnt stå kvar och vänta. Det där med godis lät som en bra idé men vi ger henne inte ur handen tyvärr. Jag får fortsätta att vara bestämd och konsekvent i min ridning. Jag rider med långs kulsporrar men jag sitter ju inte och nöter för då stänger hon ju bara av såklart. Utan jag knackar till en gång och sedan smackar jag på och ger mycket beröm. Det funkar helt okej. Men vi får nog fortsätta på det spåret helt enkelt. Det är enorm skillnad från när jag började rida på henne i somras och nu så det går ju helt klart framåt. Hon är uppkollad av både vet och equit vet kunde konstatera gallor som inte längre är ngt problem. Och equit sa att hon var sned men det fixas med rätt ridning osv. Jag rider i princip endast rakt fram. Sadel och utrustning är även det kollat. Hon rids mellan flera olika bett men trivs bäst på tredelat med fasta ringar. Det suger hon tag och pillar på. Men vi får jobba på helt enkelt:)

Mantissa
2014-01-07 07:21
#6

Är det bara du som rider henne? I så fall är det nog för lite med 1-2 gånger per veka för att det ska få någon större effekt på konditionen. 4-6 dagar låter bättre.

Annons:
Brollan1
2014-01-07 09:49
#7

På en frisk häst så är det ALLTID konsekvent handlande som gäller. Ge hästen två alternativ, det ena bra och det andra dåligt. Välj något som du vill göra och välj ut något som är riktigt jobbigt för hästen och agera sedan helt konsekvent efter detta mönster så lär du hästen vilket allternativ som är "trevligast". Är du inte konsekvent så faller hela konceptet och hästen tror inte på att det du "säger" är något att bry sig om. Hästar vill hellre ta de lugnare allternativet när dom ser att det inte finns någon annan utväg som är trevlig, så visa hästen allternativen och låt DEN välja. I början så väljer den fel och får dom koncekvenser som följer på det valet men lär sig fort vad som är bekvämast. Var bara uppmärksam på att hästen har nått en mogen ålder av 19år så den kan ha ont i leder utan att det syns på en ordinär veterinär undersökning. Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Caroline L
2014-01-07 10:58
#8

Min erfarenhet av ridskolehästar som bland annat likt din är skänkeldöda är att dom fått mindre bra erfarenhet av ridning och bjudning och lärt sig att hitta andra vägar och då är det viktigt att vara rättvis men konsekvent och vinna över hästen. Om det blivit bättre än i somras så går ni ju framåt och det är bra. Annars tycker jag att du fått bra tips av dom andra


Lattjo
2014-01-07 11:37
#9

Nej hennes ägare rider henne såklart även också. Och så går hon även med i lektionsversamheten cirka 2 ggr veckan. Men då handlar det enbart om skritt och några travsteg. Jo som ni säger så har hon blivit lite förstörd av förgående ägare som bara bankade och drog i henne. Men stumheten i munnen har försvunnit helt nu när hon märker att ingen drar i henne längre.

PogoPedagog
2014-01-07 13:00
#10

Jag ger inte heller godis ur handen. Eller jo på vissa hästar ger jag godis ur handen men bara från ryggen men oftast kastar jag en bit äpple på marken.

Uss
2014-01-07 18:02
#11

Du skriver att du alltid rider efter hennes ork och förmåga o avslutar när det går bäst, samtidigt skriver du att du provat överraskningsmetoder från skänkelvikning till full galopp, att hon bara orkar hoppa några skutt och att du kan sitta och bråka med henne en timme innan hon släpper i 3 min. Det du beskriver är inte i min värld att rida efter hennes förmåga för att få henne mer motiverad till arbete. Inte heller tror jag på att använda sporrar för att få fram henne - det gör säkert ont när du "knackar till" (många hästar har faktiskt skador i sidorna) o det hjälper ju inte till för att vända spiralen. Jag hade arbetat med att få henne att lyssna på mindre hjälper i stället; om du ber om något så ska varje försök, varje ansats från hennes sida att göra det du ber om belönas med OMEDELBAR eftergift, dvs du upphör genast att utöva tryck på henne o ger kanske 10 SEK paus - i början även om hon bara väger över vikten åt det håll du vill. Vi har islandshäst o många av dem är passiva hantverkare, dvs när trycket blir för stort stänger pållen av. Vi hade en valack tidigare som genast flyttade sig om du petade på honom med ett finger, men som inte flyttade sig en tum när två meter hovslagarmuskler tryckte på allt han kunde… Måste du rida? Gå promenader med henne i stället, då blir det inte lika jobbigt för henne o du stärker din position samtidigt - o det är inte dumt när det handlar om en bestämd fjording. Om hon VERKLIGEN gillar att hoppa, låt henne hoppa två skutt (OBS! låg höjd och bara två) som avslutning eller avsluta med något annat som hon gillar - lite massage om hon gillar det, beta lite gott gräs någon minut, plaska i en bäck… Ni har ju tydligen kommit en bit på väg, det är bara att gratulera!

Lattjo
2014-01-07 23:42
#12

När jag kör överaskningsmoment så är det endast korta stunder. Kanske skrittar och fattar galopp en långsida. Kanske gör så 3 gånger. Sen så räcker det för henne. Och om jag rider en timme är det nästan enbart i skritt. Att bråka med henne en hel timme med att köra galopp och trav och diverse moment skulle hon aldrig orka. Men jag kanske skrev lite otydligt:). Jag rider somsagt med sporrar för utan är det lönlöst. Men när jag rider med dem så använder jag dem så lite som möjligt. hon blir mer lyhörd då. Jag har börjat att köra bommar. Det tycker hon är lika roligt som att hoppa och det är mycket enklare att plocka fram osv. Men jag får anpassa min ridning efter hur dagen ser ut inte alltid ridbanorna är lediga mm. Så då brukar det bli uteritter med sällskap. Jag tycker att hon behöver slippa ridbanan och alla krav därifrån. Men hon kan så jag ger mig inte. för en vecka sedan så gick hon så himla bra och travade på i en luftig och frisk trav. Och då hade jag ridit med bommar så jag får testa att köra det helt enkelt. Vad gäller hanteringen är det inga problem. Hon har stor respekt för mig och ägaren och allt för att behöva korrigera henne där är rösten. Det där med ordentlig eftergift är något jag började med för ett tag sen. Och det funkar bra så det får jag fortsätta med:)

Brollan1
2014-01-08 08:32
#13

Man får alldrig riktig framåtbjudning förrän hästen väljer att ge det självmant och frivilligt. För att kunna få det så måste den få välja själv, och genom att vi tar bort oönskade alternativ som vi inte vill ha så blir våran tanke även hästens tanke eftersom det inte finns andra utvägar för hästen. Men eftersom hästen har gjort "sitt" val självmant även om vi har påverkat det indirekt genom att ta bort allternativen så är den betydligt mera nöjd med situationen och därigenom ger framåtbjudningen "frivilligt". Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Annons:
Uss
2014-01-08 09:19
#14

#11 islandshästar är ju inga "hantverkare", stavningsprogrammet bytte ut "hanterare" som jag skrev… #12 ja, det är ju svårt att ge en bild av något via en chat, men det är just det; du ska aldrig komma dit att du "bråkar" med henne! Då befästs ju bara hennes uppfattning att arbete = tråkigt/negativt vilket är förödande för det SAMARBETE som ridningen är! Det är jättebra att ni bara behöver röst för att korrigera henne, men som jag ser det finns det ett steg till! Hästar är ju fena på att läsa kroppsspråk så egentligen ska det bara behövas en blick eller en anvisning med utsträckt hand… Fortsätt med att belöna henne med eftergift (=upphöra med tryck) när hon gör (eller tänker göra) rätt för då kommer hon att uppleva träningen som positiv och hon kommer att vilja göra rätt. Hästar är lata (fjordingar inte minst) och väljer helst den lösning där de snabbast får vara ifred. Det kan ta lite tid i början innan hon fattar att det lönar sig att vara tillmötesgående, men om hon tvingas till något (sporrar, bråk) så är inte valet hennes och då kommer hon inte att hålla fast vid det. Fundera lite över varför du behöver sporrar för att hon ska vilja göra som du ber henne; hon känner ju när en fluga spatserar på henne… Fjordingar är en utmaning, det gäller att komma på "speaking terms" med dem men Percy Davidsson som brukade ha kurser i hästhantering hade fjordingar och de var väldigt uppmärksamma och tillmötesgående mot honom!

Lattjo
2014-01-08 13:19
#15

Tack så mycket för tipset alla. Ska prova de tips jag fått nästa gång jag rider henne!

AnotherLova
2014-01-08 22:23
#16

Du kanske borde prova att longera henne? Eftersom du säger att hon inte orkar så mycket så kanske det vore skönt för henne om hon fick jobba utan någon på ryggen. Då kanske hon inte känner sej så "pressad" och lite mer fri :)

Lattjo
2014-01-08 22:27
#17

Jo jag funderade på om longering skulle vara något för henne. Jag ska fråga hennes ägare om hon har blivit longerad någon gång. Jag har aldrig sett henne bli longerad. Men det är ju nyttigt för dem somsagt:)

Gronstedt
2014-01-09 08:46
#18

#17: Tömlongera hellre, så att ni kan jobba på formen och stärka ryggen.

Uss
2014-01-09 08:49
#19

#17 som #18 säger är det bättre att longera med två tömmar, men bäst är att inte enbart gå på volt - tömkörning helt enkelt!

Underbarn
2014-01-09 23:07
#20

Håller med #1! Min häst (gammal ridskolehäst men var inte där länge) var jätte seg förr och när det var som värst upptäcktes en kotledsinflammation och sen har jag tagit ut en kiropraktor, han var stel och hade spänningar i hela bogen. Sen var det ok och därefter fått kolla en gång till där han "satt fast" aningen i höger sida efter att ha slagit omkull. Nu är han "normal" varken seg eller pigg (bara ibland) men går framåt även om han ibland stretar emot i skritt främst, han vill hem eller orkar inte jobba osv men det går tillslut :) han är envis och försöker komma ifrån det jobbiga. Jag använder INTE skänken i onödan utan stannar han ger jag han 2 sekunder till att gå fram, annars smackar jag och ger ett tryck. Går han inte trycker jag en gång till lite tydligare, lyssnar han inte då ger jag ett hårdare bestämt tryck med skänken och tillslut ett snärt med spöet (räcker med ett svagt så lyssnar han). 2-3 tryck sen spö. Inte skänkla skänkla för kung och fosterland. Då lyssnar han inte alls. :) Beröm när han går framåt.

Annons:
Upp till toppen
Annons: