Annons:
Etikettstallet
Läst 1780 ggr
MatildaGruhs
2014-01-05 21:05

Medryttarproblem

Hej! Jag är medryttare på en häst vid namn Calle. Har varit det sen sommaren 2012 tror jag ( med några korta uppehåll ). För några veckor sen frågade min kompis mig om jag visste någon häst i närheten som man kunde fp hjälpa till med och jag svarade att hon kunde få hjälpa mig med Calle, eftersom ägaren inte får/kan rida och jag har problem med rygg/kropp så han kan inte komma ut varje dag annars! Så vi kom överens och gjorde upp schema och allt funkar jättebra! 

Nu till "problemet" .. Jag har tagit dit saker åt honom dvs. träns och andra saker som jag har haft hemma liggandes från mina gamla foderhästar.. Så jag tänkte att då är de ju bättre att dom kommer till användning! Han har ju självklart egen utrustning men ja.. Iaf så ett träns som jag tog dit till honom är ganska dyrt, så är väldigt rädd om de! Hänger undan de efter användning i en påse. Men min kompis brukar ta fram de och använda de dom dagar hon har Calle.. Skulle ni tycka att det är ok ? Visst det är ingen big deal men som sagt är det väldigt dyrt och jag är väldigt väldigt rädd om de så jag vill helst bara använda det själv liksom hehe! Förstår ni ? Och det är inte bara tränset utan schabrak, lindor och ja .. massa sånna saker! Hur tycker ni om de? Skulle det vara okej eller skulle ni sagt till? Isåfall hur? 

Kan tillägga att hon själv inte tagit dit nått.. så ni vet! :)


Annons:
Shelsy
2014-01-05 21:07
#1

Om det var mina grejor, liksom jag har betalat för allt och det är mitt, då skulle jag inte tillåta att nån fick använda det. Speciellt inte om man inte frågar först!

Jullanhugo
2014-01-05 21:09
#2

Tja, vill du inte att hon ska använda det så har du ju all rätt å säga att du inte vill att hon gör det! Om du inte vill att hon ska det är det ju bara att säga det till henne. Annars kan du ju ta hem det efter att du varit där och ta med det nästa gång. Vilket kanske blir lite jobbigt men då är det bara det första alternativet jag kan komma på :)

MatildaGruhs
2014-01-05 21:12
#3

Tack! Ni tycker likadant som mig alltså :) Jag ska säga till henne! Om hon inte tycker att hans grejer duger får hon skaffa sig egna, det är min åsikt :)


[ElisabethYL]
2014-01-05 21:12
#4

Om hästen har utrustning som ägaren köpt - varför inte använda det?

Nu låter jag säkert som en gnällkärring, men när jag hade häst och medryttare hade jag nolltollerans på utrustning jag inte köpt. Helt enkelt för att utrustningen är anpassad efter hästen.

Förstår om du vill använda dina grejer och det är mycket möjligt att hästens ägare tycker det är ok, men om det skapar problem skulle jag ge dig ett råd. Antingen lämnar du grejerna och accepterar att de används av andra (uppenbarligen) eller så tar du med dig det hem mellan gångerna.

MatildaGruhs
2014-01-05 21:15
#5

#4 Jag har frågat ägaren för länge sen och hon tycker det är helt okej! :) Hon har inte ridit honom på över 1 år, hon säger att hon bara är glad över att någon hjälper till och att han blir ompysslad :) Sen får vi göra hur vi vill!


[ElisabethYL]
2014-01-05 21:19
#6

Ok, om ägaren tycker det är ok så är det ju i sin ordning..

Då kan du säga till den andra tjejen att det är dina grejer och om hon inte accepterar det så köp en låsbar ryktbox eller liknande och lås in de i om du inte bygger ett skåp…

Annons:
PogoPedagog
2014-01-05 21:20
#7

men lägg fram det ppå ett snällt sätt bara. Din kompis kanske inte har en aning om att du är extra rädd om tränset utan bara tänkte att det passade hästen bäst.

MatildaGruhs
2014-01-05 21:25
#8

#6 Tack för tipset! 

#7 Har sagt det förut, då hade jag bara sett bilder på när hon hade ridit honom och då hade hon mitt träns + mina lindor.. då skrev jag till henne och sa att hon hellre kunde ta hans saker för att jag var rädd om mina saker :) Men hon svarade inte och hon använder de fortfarande.. Men självklart säger jag de så snällt jag kan ändå, vet bara inte hur än!


[ElisabethYL]
2014-01-05 21:40
#9

#8 Att bygga ett skåp är en billig lösning, men kanske opraktisk - beror på hur det ser ut med utrymmesmöjligheter i stallet..

Hoppas det löser sig iaf, hon kanske skärper till sig om hon vet att du kan tänka dig att låsa in det..

MatildaGruhs
2014-01-05 21:49
#10

Ja tack för tipsen alla! :)


Pelzi
2014-01-05 22:55
#11

Om det hade varit min kompis hade jag lånat ut, fast jag köper ju inga dyra saker köper alltid på rea saker :) Tycker du ska säga det på ett snällt sätt eller att du gömmer dem saker du är räddast om.

http://emmaskaninselar.blogg.se/

[Moa-]
2014-01-06 00:35
#12

Jag förstår inte riktigt problemet, skulle ett träns gå sönder mer för att en till ryttare nyttjar det?

Lindor är väl som med alla lindor, blir de smutsiga så får man tvätta dem. Nej, min åsikt är att du verkar småsint och jag ser inga som helst motiv till att inte låna ut sakerna när du själv inte nyttjar dem. Även vänligast att låta hästen ha samma utrustning.

Caf_Roy
2014-01-06 02:01
#13

Ha helt enkelt sakerna du är extra rädd om hemma och ta med dig när du ska använda, det du tycker är ok att hon lånar lämnar du kvar. Men enklare kanske det blir om du bara kräver att hon ska ta lika noga hand om grejerna som du och tänker att du lånar ut dom till hästen och inte till henne.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Annons:
MatildaGruhs
2014-01-06 02:18
#14

#12 Nej absolut inte, det är bara att jag tycker det är lite irriterande att hon använder mina saker utan att fråga! Hon har dom som sina egna och byter pannband och osv. Det gör mig lite irriterad!


Rafflan
2014-01-06 02:47
#15

Köp en ryktlåda eller liknande eller ha dina grejer på en egen hylla så hon enkelt vet vilka som är dina grejer och att hon inte får låna dem utan tillstånd :)

Klart man ska kunna ta med sina egna saker till sin medryttarhäst och det gör det inte okej för andra att använda dem :/

MatildaGruhs
2014-01-06 03:49
#16

#15 Tack för att du förstår haha! Ska göra de, har en ganska stor ryktlåda hemma som jag kan ta med :)


Killen
2014-01-06 07:31
#17

Men vet hon att det är dina saker då? Hon kanske tror att det tillhör hästen?

kissmekate.blogg.se

[Moa-]
2014-01-06 10:18
#18

MatildaGruhs; men att du har någon annans häst som din egen, det borde inte störa någon? Säg helt enkelt att du inte vill att hon byter pannband pga. att det är ett färdigt set om det är något som stör dig så mycket. Hur skall hon se skillnad på saker som är i hästens sadelkammare och dittagna för att nyttjas just på den aktuella hästen? Skulle det vara okej att du bytte pannband?

Nej, lätta på ditt kontroll behov och framhäv att ni gemensamt måste vara noga med lädervård, på samtliga läderprodukter i stallet och att allt skall behandlas varsamt (i rimlig utsträckning).

Gullan_J
2014-01-06 10:53
#19

Alltså för det första: Vet tjejen att det är du som köpt grejorna till hästen? Om jag blev medryttare och det hängde tre träns åt den hästen skulle jag bara ta ett av dom utan att tänka att det kanske är "förra medryttaren" som köpt grejorna och jag kanske inte får ha dom, om inte ägaren sagt något annat såklart.

-Bättre ökänd än okänd

NäraNaturen
2014-01-06 14:14
#20

Personligen skulle jag inte orka hålla på och byta schabrak, träns, bett vad vet jag, varenda gång jag skulle rida. Har inte tid i min vardag för att hålla på så. Om du har superfina saker som använda till tävling dyl. skulle jag klart och tydligt säga att de endast är avsedda för det punkt. Sedan kan du ju bara konfrontera henne direkt om att hon få använda dina saker men att hon ska fråga henne först. Gör det inte mer jobbigt för dig själv än du måste :)

Välkomnar och tackar för alla era tips och råd 

Annons:
MatildaGruhs
2014-01-06 14:33
#21

Ja hon vet eftersom jag sagt till henne förut utan förändring! Och det hänger bara ett träns på hans plats dvs. Hans eget! Mitt har jag hängt undan just för att jag inte vill att hon ska ha de utan tillstånd! Men som sagt tar hon fram de ändå!


Lorita
2014-01-06 14:37
#22

#21 är det samma bett på tränsen? Vilket bett trivs hästen bäst med?

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




MatildaGruhs
2014-01-06 14:56
#23

#21 Ja de är de! :)


[Moa-]
2014-01-06 15:05
#24

MatildaGruhs; samma eller likadana?

MatildaGruhs
2014-01-06 20:16
#25

#24 samma!


[Moa-]
2014-01-06 20:20
#26

Okej, låter ju väldigt omständligt. Varför, för ren enkelhet för alla inblandade nyttjar ni ej samma träns om ni har samma bett?

Jag tror att det är du som överanalyserar och bygger upp problemen här. Hur är det ordnat med bettbyte idag? Vilka problem föreligger egentligen med att även din kompis nyttjar tränset? 

Ett annat alternativ är ju att du helt enkelt också använder hästens träns, på så sätt slipper du riskera att ditt träns slits och ni slipper krångla med att flytta på bettet.

MatildaGruhs
2014-01-06 21:00
#27

Jag brukar alltid sätta tillbaka bettet på hans "vanliga" träns om jag bytt till mitt! Faktiskt tycker jag inte alls det är jobbigt att byta, så de är nog minsta problemet!


Annons:
Eliinn
2014-01-06 21:10
#28

Det ska väl inte va svårare än att säga åt din kompis att det är dina grejer och att hon inte får låna dem utan att fråga dig först, hur svårt kan de va liksom ?

När du sen också redan förklarat det för henne så förstår jag inte varför hon fortsätter ta dina saker… Ett väldigt respektlöst beteende av henne tycker jag isåfall.

Tycker varken att du ska behöva ta hem grejerna mellan eller låsa in dem, när du till och med hängt undan dem så måste andra respektera att du sagt att du inte vill att någon lånar dem utan din tillåtelse.

Tala om det för henne på ett snällt men bestämt sätt en gång för alla.

Hoppas det löser sig  :)

/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus

CelsiusT
2014-01-07 01:27
#29

Tycker det låter som om enda gången du sagt till om detta är när den andra tjejen visat en bild (på faceboo kanske?) där hon använt din utrustning och att du då skrivit till henne att hon inte ska använda den. Är du säker på att hon läst det och förstått?

Det är alltid bättre att prata med varandra om sådana här saker. Då ser du att hon verkligen fått informationen och du kan på bekräftelse från henne att hon är med på det.

Jag tycker inte det är konstigt om man har saker som man inte vill ska användas, det är ju upp till var och en med varje enskilt sak, men då måste man också vara tydlig med vilka saker det gäller och att det gäller. Som sagt, tänk på att din kompis kanske inte fattat vad du menat, så var snäll men tydlig.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Caroline L
2014-01-07 11:36
#30

Ring upp och säg till henne att hon inte får använda ditt träns jag tycker det är självklart att man ska kunna ha sina egna saker ifred förstår jag det rätt att hästens två träns har samma bett och att hon alltså tar av och byter bettet till ditt träns trots att du byter tillbaka efter din användning?


[NellieLavec]
2014-01-07 15:18
#31

Jag hade bestämt en dag där ni kan träffas ute i stallet och vara där tillsammans för att gå igenom exakt vilka saker det gäller. Visa vilket träns det gäller och berätta att hon inte får använda det. Men om det är slitaget på tränset som du vill undvika så sliter det nog mer på det att man byter bett hela tiden (sliter på spännen och lädret vid spännet).

Uss
2014-01-08 13:23
#32

#12 Vänligast mot hästen är ju att variera utrustningen, för att minska risken för skav och belastningsskador ;D Om man vill eller inte vill låna ut sina grejer till andra tycker jag att var och en ska bestämma själv. Det finns liksom inget rätt eller fel - mer än att var och en bestämmer över sina saker och kan neka andra att använda dem, men ingen har rätt att använda en sak mot ägarens vilja!

Caf_Roy
2014-01-12 01:25
#33

Du skrev att du hade en stor ryktlåda som jag antar att alla grejer du är som mest rädd om får plats i? Lås den med ett hänglås och dina problem är förbi! Lyssnar hon inte när du säger till får du helt enkelt lösa det på ett annat sätt.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

[EmmiieErixon]
2014-01-12 16:59
#34

Dina saker är dina punkt. Jag hade blivit lite småsur om någon tagit mina saker utan lov och flyttat runt på dem massa trots man lagt undan det och som du sa att du byter tillbaka bettet. Förstår då inte varför din kompis envisas med att byta tillbaka när du ändå skrivit till henne att låta bli. Jag mena väldigt respektlöst av henne. Säger bara de att ta ett snack med henne på tel eller irl. Om det inte funkar så kan du ju be ägaren om du får ha ett större skåp i stallet med lås där du kan hänga och lägga in dina saker. Minskar ju risken för att det skulle bli stulet med om det nu skulle få för sig att hända. Anyway dina grejer är dina så är det bara, nu får folk tycka jag är småaktig eller snål men så är det. Låt det inte bli bråk mellan din kompis och dig bara, hoppas hon respekterar det.

Annons:
Gasoline
2014-01-12 18:20
#35

Hur har det gått, pratat med tjejen än?

MatildaGruhs
2014-01-29 20:34
#36

#35 Ja de har jag! Och äntligen som "gav hon sig" efter lite om och men :) Tack för allas åsikter!


Upp till toppen
Annons: