Annons:
Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 3219 ggr
Rafflan
2014-01-05 18:22

Häst som blöder näsblod?

Jag har fått lärt mig att tex när hästar frustar eller går upp i varv eller tränas hårt kan ett litet kärl i näsborren spricka och dem blöder lite näsblod men det är ingen fara bara det inte händer ofta och bara är lite blod.

Men när man ser folk som filmar hur hemskt hästhoppningen är, och hur elaka folk är emot hästar ser man ofta en häst med näsblod med i filmen.

Är näsblod ett tecken på att man vart "elak" emot hästen tex genom att puscha den för hårt eller är det "normalt" och nåt som kan hända ibland på träning/tävling?

Annons:
Rafflan
2014-01-05 18:36
#2

#1 nej på vad, nej på att det inte är ett tecken att man gjort nåt fel med hästen? :)

JTphoto
2014-01-05 18:37
#3

#1 Euum, vad svarar du nej på? Att det är tecken på elakhet eller att det är normalt?

MVH Julia Tingström www.jtphoto.se
"De som säger att lycka kan inte köpas för pengar, de har aldrig köpt en häst"



Tusen
2014-01-05 18:38
#4

Nej, det är inte ett tecken på elakhet. Normalt vet jag inte om jag kan kalla det för, men precis som vi människor kan man blöda näsblod ibland. Det är inte onormalt men kanske inte det mest normala.

Spiritinthesky
2014-01-05 19:15
#5

Att man är elak mot hästen är väl väldigt fel ordval… Alltså, som du skrev så beror det på att ett kärl spruckit, vilket det lätt gör när hästen ansträngs hårt. Därav så ser man det nästan bara i sådana situationer som ser lite skrämmande ut! Min gamla ponny blödde näsblod många gånger, då vid galoppträning i skogen tex! :)

Isa Aronsson

www.stallequino.se

[NellieLavec]
2014-01-05 23:18
#6

Min häst har spräckt ett "större" blodkärl i näsan en gång som fick brännas ihop. Nu kan han blöda ibland om det t.ex är kallt ute eller om han blir upphetsad/stressad över något. Inget onormalt alls och helt ofarligt :) ser lite läskigt ut dock om man inte är van vid det!

Annons:
Peppe
2014-01-05 23:52
#7

Vet inte om det är samma som med kor, men dom fick näsblod ibland i ladugården och det såg ut som ett slaktbås…. enorma mängder blod men ofarligt.

Kommer ju rätt bra med blod även från oss små människor!

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Upp till toppen
Annons: