Annons:
Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 1149 ggr
EbbaTjader
1/5/14, 2:40 PM

Hur gör man på vintern?

Om en häst alltid haft skor och sedan går barfota, då är det väl väldigt stor risk att den halkar omkring ganska mycket under vinterhalvåret? Finns det några sorts boots eller något som man bör sätta på för att minska risken för halka eller får hästen helt enkelt vänja sig?

~Ägare av SSO-klubben för vuxna spelare~

https://wineryworkers.weebly.com/

Annons:
Mantissa
1/5/14, 2:57 PM
#1

Ja det finns broddningsbara barfotaboots

Farin91
1/5/14, 3:27 PM
#2

Rätta mig om jag har fel men trodde det blev mindre halt för hästar utan skor??

Uss
1/5/14, 3:45 PM
#3

Hästen får vänja sig, man vill helst inte ha boots på i hagen (blir lite för instängt för hoven) men blir det is i hagen kan man sätta på broddade boots om man vill (vi gör inte det; väldigt lugna o "städade" hästar, men kanske skulle vi gjort det om hästarna brukade rejsa runt…) Det blir ju bättre fäste för hoven om den är barfota, järnskor har väldigt dåligt fäste på is (eller asfalt) men en broddad sko har bättre fäste än en "naken" hov

KnutKrut
1/5/14, 3:50 PM
#4

Jag har vintervila i december och då tar jag av skorna. Blir mer halt än med broddade skor och sulor, men mindre halt än obroddade skor utan snösulor. Man slipper snöklampar eftersom de oftast faller ur av sig själva. Märker inte på min häst att han skulle ha ont av att gå utan skor. Han blir öm på hårt underlag, men inte i hagen. Tycker att det är bra att vara utan skor ibland och onödigt att betala för helskoning + sulor om jag ändå inte ska rida (iaf inte mycket)

Mantissa
1/5/14, 3:50 PM
#5

#2 Ja om den har obroddade skor är det halare än barfota. Men en barfotahäst halkar runt bra nog när det är blankis

Linnea
1/5/14, 4:42 PM
#6

Fast om hästen har någorlunda vett i skallen så springer den inte omkring som ett jehu när det är glashalt. Däremot måste dom ju kunna gå omkring i hagen utan att trilla omkull.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Annons:
Upp till toppen
Annons: