Annons:
Etikettfoder
Läst 2726 ggr
MPW14
2014-01-04 19:57

Kiselgur..?

Vi använder Kiselgur till våran 6 åriga d-ponny och har gjort det enda sedan vi köpte henne(september). Då hon hade fått det av ägaren innan. Kiselguret har börjat lukta illa. Vi funderar på om det kan ha kommit in fukt som gjort att det luktar. Men ändå har burken alltid varit väl förseglad. Utgångsdatumet är inte förrän 2018. Är det någon som vet vad detta kan bero på? Är det vanligt att det börjar lukta? Ska man förvara det i någon speciell miljö?

Annons:
CelsiusT
2014-01-04 20:04
#1

Utgångsdatum gäller väl bara sålänge förpackningen är oöppnad? Så är det iaf på matvaror. För det kan ju bli dåligt som allt annat, speciellt av luft.

Har dock aldrig varit med om att kieselgud luktat/blivit dåligt. Men vi brukar å andra sidan göra slut på burkarna på några månader så vi har dom inte så länge.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Uss
2014-01-04 21:26
#2

Jag kan ha kiselgur flera månade (köper stora burken) men det brukar inte lukta annorlunda i slutet på burken. Har mitt foder inne i huset där det är varmt och torrt.

Uss
2014-01-05 12:58
#3

Apropå, vill bara gnälla lite också ;) Kan någon förklara vad som hänt; nu heter det Kiselgur forte i stället för bara Kiselgur. Det är samma mått i hinkarna, samma doseringsrekommendationer (ett mått/dag) men det väger bara hälften så mycket och ger hälften så mycket kiselgur. Samtidigt är innehållet (så vitt man kan utläsa på förpackningarna) samma!? Jag känner mig lurad!

Upp till toppen
Annons: