Annons:
Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 1165 ggr
mikatherider
1/2/14, 8:17 PM

Vaccination

Hej allihopa!

Vad vaccinerar ni era hästar mot och vad anser ni att man bör vaccinera mot? Förutom hästinfluensa såklart.

"In this world we're just beginning
To understand the miracle of living
"

Annons:
Caroline L
1/2/14, 9:40 PM
#1

Stelkramp, ringorm och hästinfluensa var min häst vaccinerad mot. Tycker alla dom 3 är viktiga.


JTphoto
1/2/14, 9:43 PM
#2

Hästinfluensa och stelkramp. En av mina hästar får så kallad: hyposensibilisering?

Typ sån som en pollenallergiker kan få. De får en liten del av de dom är allergiska mot för att kroppen ska bygga upp ett försvar mot det.

Min häst har bronkit och är allergisk mot kvalster och dam. Jippie… Bra när man är häst och bor i stall 🤪Hennes vaccin innehåller extrakt av huddammkvalster, förrådskvalster och bergsyra. Mums, en härlig blandning 😂 Hästen sprutas i början med några dagars mellanrum men mellanrummet ökar med tiden. Mycket DYR men det verkar nästan som att det skulle kunna fungera… peppar peppar ta i trä…

MVH Julia Tingström www.jtphoto.se
"De som säger att lycka kan inte köpas för pengar, de har aldrig köpt en häst"



Tusen
1/2/14, 10:01 PM
#3

Viktigast är stelkramp. Sen kan man vaccinera mot A2 (influensa) speciellt om man ska tävla (annars ger A2 mest en lätt förkylning) Botulism kan vara bra att vaccinera emot men något som jag saknat men som nu äntligen har kommit är ett vaccin mot kvarka. Det är  en ruskigt jobbig sjukdom.

JTphoto
1/2/14, 10:11 PM
#4

#3 Vaccin mot kvarka? Intressant!

MVH Julia Tingström www.jtphoto.se
"De som säger att lycka kan inte köpas för pengar, de har aldrig köpt en häst"



Tusen
1/2/14, 10:41 PM
#5

#4 Japp! Helt nytt och verkligen behövligt. 👍

Peppe
1/3/14, 12:10 PM
#6

Mina är vaccinerade mot stelkramp och A2.

Har kvarkavaccinet lanserats? Jag trodde bara det "var på väg" 🙂 det är nog något jag skulle kunna tänka mig att vaccinera upp unghästen mot, när vaccinet provats ett tag….

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Annons:
mikatherider
1/3/14, 12:17 PM
#7

Min är vaccinerad mot influensa och stelkramp. Funderar på att vaccinera mot botulism, är det någon här som gör det? Visste inte ens att man kunde vaccinera mot ringorm, och nu kvarka också? Vad härligt :)

"In this world we're just beginning
To understand the miracle of living
"

Caroline L
1/3/14, 12:35 PM
#8

Ett vaccin mot kvarka lät intressant Glad


JustMySelf
1/3/14, 10:09 PM
#9

Hästinfluensa, stelkramp och botulism. Är inte säker på att jag hade vaccinerat mot botulism om jag inte gett hösilage, men det är det han äter nu så det känns bäst.

CelsiusT
1/4/14, 9:47 AM
#10

Viktigast av allt är stelkrampsvaccin, om hästen ska ut i miljöer där det finns andra hästar så är det även bra med hästinfluensavaccin.

Medarbetare på westernridning.ifokus

LeJ
1/4/14, 9:15 PM
#11

Jag vaccinerar mot stelkramp, influensa och botulism. Uppfattar det lite som att man gör olika i olika delar av landet men alla jag känner häromkring vaccinerar också mot botulism.

Uss
1/4/14, 10:52 PM
#12

Tillägg till det #10 skriver; det är inte bara "bra" med influensavaccin om man ska tävla, då är det krav på det

CelsiusT
1/4/14, 10:56 PM
#13

#12 Ja ska man tävla inom Svenska Ridsportsförbundet så är det iaf krav på vaccination. Inom många andra föreningar så är det inte krav, men stark rekommendation. Men jag syftade faktiskt inte alls på tävling, utan tänker bara på om man rider tillsammans med grannhästar eller åker på träningar i ett ridhus tex eller liknande. Även då kan det vara bra att vaccinera ;P

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
Uss
1/4/14, 11:03 PM
#14

#13 japp, jag förstod vad du menade o att du kände till kravet vid tävling, var ju bara ett tillägg till det du skrev, riktat till TS

CelsiusT
1/4/14, 11:06 PM
#15

#14 Japp, förstod det, men ville bara förtydliga att kravet inte gäller alla förbund och att vaccinationen inte gillar bara vid tävling utan även andra sammanhang då man träffar mycket andra hästar.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Upp till toppen
Annons: