Annons:
Etiketterutrustningtillbehör
Läst 1421 ggr
Suskiv
12/31/13, 2:13 PM

Ny hjälm, nått ni rekommenderar?

Måste köpa en ny hjälm eftersom jag ska ta upp ridningen igen. Men det verkar som det skett en utveckling på hjälmar sen jag köpte hjälm senast. Hade en sametshjälm på den tiden. Så vad rekommenderar ni till en som har ett stort, ganska brett huvud. Drar ca 59 i hjälmstorlek.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

Annons:
[Smári-Alva]
12/31/13, 4:09 PM
#1

Någon av lamicell lättvikts hjälmar köna och bra andas jätte bra!

Pelzi
12/31/13, 4:18 PM
#2

Köp en enkel från hööks, köp inte nån hjälm för flera tusenlappar Man måste ändå byta ut hjälmen om man trillar av. På hööks har dem bra hjälmar för bra pris :)

http://emmaskaninselar.blogg.se/

[Smári-Alva]
12/31/13, 4:43 PM
#3

Eller så köper man en bra och håller sig kvar i sadeln!!😄

Pelzi
12/31/13, 5:06 PM
#4

#3 finns ju ingen nytta med hjälmen då om man håller sig kvar :P

http://emmaskaninselar.blogg.se/

Suskiv
12/31/13, 6:23 PM
#5

#3 med tanke på att den förra hjälmen används i utbildningssyfte om varför man behöver hjälm, detta efter en ridolycka dr hela hjälmen skrapades sönder, så väljer jag att inte lita på att jag sitter kvar i sadeln.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

pebb
12/31/13, 11:18 PM
#6

Jag är väldigt nöjd med Min Lamicell-hjälm från Hööks, det är en sån som man kan ställa in så den passar perfekt.

Annons:
Uss
1/1/14, 11:56 AM
#7

Jag har en MIPS hjälm från BackOnTrack - googla på det, för jag kan nog inte förklara riktigt, men den är byggd i typ två lager som ska släppa mot varandra om man (vilket väl är det vanligaste) slår i huvudet så det glider (som hoven gör vid nedslag) - äsch, det låter ju jättesvammligt, men googla på det ;)

Praefatio
1/1/14, 12:55 PM
#8

Vill du inte lägga flera tusen på en hjälm nu i början, vilket är fullt förståeligt, så är jag nöjd med min Euro-Lite från MyOne. Den kostar 749 kr och sitter väldigt skönt på mig med stort huvud. Den är dessutom snyggt formad, man undviker "svamphuvud".

Zadeira
1/1/14, 3:24 PM
#9

När jag nyligen köpte ny hjälm provade jag i lite olika prisklasser. Av de jag provade tyckte jag att de billigare var lika sköna som de dyrare, så jag valde att köpa en Active CRW från Hööks för 449 kr. Om den skyddar lika bra som den som kostar 1449kr vet jag inte, men den är ju godkänd och satt skönare på mitt huvud så då blev valet ganska lätt.

panini
1/1/14, 3:54 PM
#10

#9 jag lånar alltid min komis gamla hjälm då jag tycker den är jätte skön, och den är en likadan som du har. Den är verkligen prisvärd och sitter bra. Jag vet faktiskt inte varför man ska köpa en dyrare hjälm, alla måste väll vara lila säkra. Annars så skulle de väll inte få sälja de?

Uss
1/1/14, 4:01 PM
#11

#10 alla är väl inte lika säkra, men alla når väl upp till en viss "lägsta standard" Om man vill köpa en dyr hjälm är det väl för att man tycker den är snygg eller för att man vill ha en "modern" modell - jo det finns mode-hjälmar!

panini
1/1/14, 5:24 PM
#12

Ja såklart så får man ju köpa vilken hjälm man vill ;) Min kompis är ju en sån som ska ha den nyaste modernaste och dyraste av allt. Men jag är tvärtemot. Jag tar det som sitter bra och är billigt. Lite OT, men som sagt så är den hjälmen #9 rekommenderar jättebra. Har du hööks nära dig? Då kan du ju åka dit och prova och kolla och känna och klämma och så kan man ju alltid fråga personalen där :)

Suskiv
1/1/14, 5:29 PM
#13

Jag har hööks nära mig så jag åker nog in och testar imorgn efter jobbet.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

Annons:
jagga-ewe
1/1/14, 8:13 PM
#14

Jag lånar tråden och frågar om det är nån mer med stl 57 som tycker att det är svårt med ställbara hjälmar? Jag vill ha en ställbar hjälm för att kunna ha mössa under på vintern, men "alla" (och med "alla" menar jag de i hanterbar prisklass som finns på Hööks) hjälmar byter ju stl precis vid 57. Alltså behöver jag M utan mössa men L med mössa. Och det tar bort hela vitsen med ställbar hjälm för mig! Det måste ju vara nån mer där ute i ridsverige som har stl 57, hur har ni löst det hela? En sommarhjälm och en vinterhjälm?

Jag hittade en hjälm som faktiskt var lagom ställbar, men den var så fruktansvärt obekväm och skavig att den gick bort för det. Men jag vill inte betala flera tusen för en ridkruka när jag betalat 1500 för MC-krukan. Den är visserligen inte ställbar, men sitter å andra sidan som den vore byggd åt mig. MC åker jag inte vintertid så jag behöver inte få in nån mössa i den. :)

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Uss
1/1/14, 9:28 PM
#15

#14 man kan ha en tunn rånarluva under hjälmen, brukar funka, eller öronmuffar som man sätter utanpå, funkar dock inte på alla ridhjälmar

Em--ma
1/1/14, 10:07 PM
#16

jag har denna från horze. Prisvärd och skön! Får alltid plats med en rånarluva på vintern också. Vissa hjälmar som är billiga (typ dom jag har provat från hööks) trycker så konstigt på huvudet så jag får ont och huvudvärk. Vilket jag inte upplevt med den jag har. Har använt den hjälmen i ca 4 år och är nöjd!

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

[EmmiieErixon]
1/1/14, 11:38 PM
#17

jag har min John Witaker hjälm och den sitter så bra på mitt huvud. Det ska typ säga plopp och så ska den sitta super och så va det för mig…den sitter stadigt och skönt och man känner verkligen när man har rätt storlek :) plus att den är super fab! 😍

jagga-ewe
1/2/14, 10:27 AM
#18

#15 - tunn luva får jag under min gamla hjälm (grön sammetskruka från -98, de gamla hederliga hjälmarna…) men det är en varmare mössa, typ väpnarhuva i fleece, jag vill få under. Rider bara ute, så det behövs varma grejer när det blir kallt på riktigt. Jag kan pressa på hjälmen, men den sitter inte bra då. Plus att hjälmen är så gammal att jag känner den måste bytas. Men det finns ju inga krukor som sitter sådär skönt längre!

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Suskiv
1/3/14, 4:48 PM
#19

Blev den här: http://www.hooks.se/product.aspx?productid=230147

Sitter skönt. Lite svampvarning men så är det med alla hjälmar när det kommer till mitt huvud.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

Upp till toppen
Annons: