Annons:
Etiketterutbildningträning
Läst 1835 ggr
ninapauline
12/31/13, 1:54 PM

igångsättning, tips?

Hej! :)

Jag och min kompis ska börja rida 2 D-ponnyer, en fjording och en lite nättare typ (vet inte vilken ras ännu). Hästarna har stått stilla ett bra tag nu och behöver sättas igång, och båda är ganska tjocka.
Nu behöver jag tips hur vi ska sätta igång dem på bästa sätt så dem kan gå ner lite i vikt och få tillbaka deras muskler. Där finns inte några backar, så klättra kan vi inte…

Annons:
Caroline L
12/31/13, 2:28 PM
#1

Rid ut, det är det bästa sättet att sätta igång hästar. Ge er ut på långa skritt turer. Konditionen kommer alltid först, så jobba på den innan ni börjar bygga muskler. Viktnedgång kommer att komma med ökad motion.


Gullan_J
12/31/13, 4:18 PM
#2

Säger som #1 ut och rid lugnt! Sen är det inte så lätt att ge tips när man inte vet hur länge de stått (en månad, ett halvår eller kanske ett år?). Rent generellt ska man sätta igång minst halva tiden de stått. Alltså om hästen stått i ett halvår kommer de ta alla fall tre månader innan ni kan rida hästen så som ni skulle gjort innan hästen stått. Om den stått i tre månader så räkna med att det tar minst en och en halv månad innan ni kan kräva något. Och en annan faktor som spelar in är hur bra musklad hästen var innan och hur bra kondition innan vilan. Det brukar gå lite fortare att bygga upp musklerna på en häst som haft mycket muskler innan än en häst som varit relativt omusklad, likaså med kondition. Kom även ihåg att det inte bara är kondition och muskler som är viktigt när man sätter igång hästen, utan även ligament, senor, leder mm. Så ut och skritta på långa tyglar i skog och mark första 1/3 av tiden ni beräknat att ni ska sätta igång hästarna på. Vi säger att de stått i ett halvår så då den första månaden bara skritt i skogen och utomhus. Andra månaden kan ni börja trava från börja korta bitar och sedan allt längre. Ni kan även skritta i ridhus/paddock eller lika väl på en äng och lösgöra och böja i skritt. I slutet av månaden kan ni börja trava och lösgöra liiite i trav. Tredje och sista månaden ni sätter igång i detta fall kan ni börja galoppera korta sträckor och börja jobba lösgörande i trav också på ridplanen eller vad ni nu har. I slutet av månaden kan ni börja galoppera lite längre sträckor och börja med lite lätt intervallträning på raka spår. Om hästarna stått längre måste ni ju skritta en mycket längre period. Jag brukar säga att det är skritten som sätter grundkonditionen innan man börjar höja kraven. Ju längre period ni sätter igång hästarna (framförallt skritt) desto bättre.

-Bättre ökänd än okänd

Uss
1/1/14, 9:35 AM
#3

Finns en gammal tråd för någon månad sedan, Sätta igång äldre herre på Islandshäst i Fokus, försök hitta den. Jag hade iaf varit lite försiktig med att rida OM ponnysarna haft en lång (mycket längre än #2 skriver, annars håller jag med henne ;) ) vila o tappat muskler i ffa ryggen. Börja då med promenader, tömkörning och ledövningar i den utsträckning som ponnysarna orkar (de har ju då dålig kondition) och varva efter ett tag när ni märker att de orkar lite mer med korta ridturer. Om ni rider på lång tygel så kommer de att bära er med skelettet - det är viktigt att de rids i form så de bygger muskler att bära er med i stället, men i gengäld börjar man med mycket korta turer; kanske bara 15 min, ni får lyssna på ponnysarna! Om de börjar försöka flytta på sig när ni kommer med sadeln , höjer huvudet o ser oroliga ut i ögonen eller sjunker ihop när ni borstar över ryggen har det gått för fort o de har fått ont i ryggen. Då får ni låta bli att rida ett tag o fundera över om sadeln verkligen passar! Lycka till!

Upp till toppen
Annons: