Annons:
Etikettövrigt
Läst 1703 ggr
thenewbreed
12/30/13, 8:45 PM

Oansvarigt?

En gammal kompis till mig, ja som går i min klass men vi är ovänner just nu ska köpa en ny häst. åh jag måste bara skriva av mig. Kan tillägga att vi båda är 18 år och att vi går ut gymnasiet inför sommaren. 

Grejen är att hon varken kan eller har intresset för att kunna ta hand om en egen häst. Dessutom har hon redan två stycken

En B-ponny som har stått i hagen i flera år och blivit så sjuukt överviktigt och blivit svank-ryggad. Hon har alltså inte blivit motionerad på hur många år som helst och jag tror hon blir 19 i år. Aldrig haft skador eller något sådant. Hon har bara stått för att min kompis tappade intresset. 

Precis innan sommaren tog hon in en foderhäst. En häst som reds varjedag och tävlade regelbundet. Alltså en riktigt snygg välmusklad häst som stod hos en av mina andra kompisar. Båda hästarna står på hennes egna gård, Hon rider alltså foderhästen 2 gånger i veckan som mest. Och då blir det en skrittrunda 2.5 km i princip. Möjligtvis lite trav. Denna häst har nu blivit jättetittig, busig och jobbig för att han inte blir aktiverad ordentligt och dessutom tappat muskler Hennes mamma sköter mockning och mat och sådant som hör till hästägande. 

Och ja, den tredje hästen kommer nu snart inom någon vecka. Foderhästen hon har ska stanna till Augusti/September btw. 

Det måste ju finnas någon mer än jag som tycker att det är en riktigt usel idé. När hon inte ens kan ta hand om hästarna hon har redan. Hon vägrar lära sig saker genom att gå på ridlektioner och liknande för att "jag har bott på hästgård hela mitt liv och jag kan allt - attityden". Hennes föräldrar kan ingenting om hästar förresten. De hyr ut stallplatser och fixar hö och tar in och ut åt de som är installade och inget mer. 

Jag är av åsikten att om man har häst ska den faktiskt aktiveras det vill säga ridas, longeras eller någon annan typ av motion varjedag. Ja förutom någon vilodag i veckan. Undantag om hästen är gammal eller skadad. De dagar man inte vill rida åker man i alla fall ut och tar hand om hästen, mockar och fixar. Undantag om man har medryttare såklart. 

Nu har jag aldrig ägt en egen häst så jag kanske har helt fel med det där. 

(jag har känt henne i 3 år, vi har varit bästa vänner)

Medarbetare på bildredigering! :)

Annons:
i fokus
12/30/13, 8:51 PM
#1

Kan nästan ingenting om hästar men jag håller med dig - det låter som en dum idé att köpa en ny häst om hon inte ens kan ta hand om de hon redan har. 

Köper hon en till glöms nog ''den som mår dåligt'' bort ännu mera..

i fokus
12/30/13, 8:52 PM
#2

När ni blivit kompisar kanske du kan erbjuda dig att rida hennes häst ibland?..

thenewbreed
12/30/13, 8:58 PM
#3

Jag tycker själv att jag är för oerfaren att ta på mig det ansvaret. Speciellt sen jag blev ramla-av-rädd efter en olycka, så jag har börjat på ridskola igen i en lite lättare grupp. 

Jag känner liksom att hon borde ha sålt b-ponnyn till någon som hade kunnat ta hand om henne i stället för att låta en fullt frisk ponny stå pga ointresse. Då hade både hon och ponnyn vunnit på det.

Medarbetare på bildredigering! :)

Peppe
12/30/13, 11:36 PM
#4

äsch lugna ner er, man behöver inte alls rida för att hästarna ska må bra :)

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

jonnaponny21
12/31/13, 12:32 AM
#5

#4 Kanske en gammal häst, eller en lugn/lat häst. Men en välmusklad häst som tävlar (visst gjorde den det) får bara inte skrittas den måste få motion, annars kan hästen komma till skada även männsika. Pga av att hästen är för pigg, för ej fått motion. Och även en lat/lugn/gammal häst måste även has under uppsyn. Som denna häst hon beskrev, det är inte bra. Min åsikt: Själv tycker jag att du ska gå till en "äldre"(eller vad man ska säga) en som är kunnig, nån som du känner, och får äran;-) (haha) att titta, du kanske kan visa nån bild du har. Så får hon/han se oxh vad dom tycker. Eller så tar du bara ett snack med polisen eller nått sånt och visar bilderna för dom, och ser vad dom tycker. Jag tycker att du inte ska bara stanna upp och låsas som allt är okwj, tycker du ska ta i tag problemet på nått sett. Men tänkte du kan väl börja små rida den tjocka ponnyn eller va det va. Och mitt svar är nej hon ska verkligen inte ha en till häst!!

jonnaponny21
12/31/13, 12:33 AM
#6

#4 Kanske en gammal häst, eller en lugn/lat häst. Men en välmusklad häst som tävlar (visst gjorde den det) får bara inte skrittas den måste få motion, annars kan hästen komma till skada även männsika. Pga av att hästen är för pigg, för ej fått motion. Och även en lat/lugn/gammal häst måste även has under uppsyn. Som denna häst hon beskrev, det är inte bra. Min åsikt: Själv tycker jag att du ska gå till en "äldre"(eller vad man ska säga) en som är kunnig, nån som du känner, och får äran;-) (haha) att titta, du kanske kan visa nån bild du har. Så får hon/han se oxh vad dom tycker. Eller så tar du bara ett snack med polisen eller nått sånt och visar bilderna för dom, och ser vad dom tycker. Jag tycker att du inte ska bara stanna upp och låsas som allt är okwj, tycker du ska ta i tag problemet på nått sett. Men tänkte du kan väl börja små rida den tjocka ponnyn eller va det va. Och mitt svar är nej hon ska verkligen inte ha en till häst!!

Annons:
thenewbreed
12/31/13, 1:07 AM
#7

#6 Ja den tävlades. Han har ju redan börjat bli okontrollerbar, ja sist jag var där var han väldigt jobbig men det var ju kanske två månader sen. Ja alltså den lilla ponnyn är ju inkörd, Så ut och kör med lilla hästen tills den byggt muskler och orkar bära oss lite tyngre ryttare? vad vet jag, men finns ju så många andra alternativ än att göra så mot hästarna liksom. Ren lathet av ryttaren liksom. 

Nu iof, min kompis väger ju typ knappt 50 kg och är 160 lång så hon skulle nog kunna rida lilla b-ponnyn. Men eftersom denna lilla häst bara fått bära småbarn under dessa år och i skritt så har hon ju inga muskler. Därav hårdare arbete bör nog ske från marken tror jag.  Jag förstår inte varför man låter en fullt frisk ponny stå i typ 5 år bara sådär. 

Jag har inga bilder på hästarna och de är ju liksom inte vanvårdade på det sättet. Jag kan inte rida någon av hästarna, jag är inte vän med denna tjejen längre. Dessutom har jag inte tid att åka så långt för att rida och ta hand om en häst. 1 timme med buss dit, hon bor verkligen på landet.

Medarbetare på bildredigering! :)

Chestnut
12/31/13, 8:57 AM
#8

Det kanske finns en jättebra förklaring till att b-ponnyn vilar som du inte känner till - ponnyn kanske helt enkelt har tappat gnistan och är nöjd med att vara hagsällskap?

Men generellt så nej, jag tycker inte att man ska ha fler hästar än vad man har tid för eller har en plan för hur man ska sysselsätta dem på andra sätt så att deras behov tillfredsställs. Och symptom på att en häst får för lite stimulans kan bl a vara att den blir väldigt tittig och stissig när man väl rider (sen finns det hästar som "alltid" är sådana).

Med vänliga hälsningar
Chess

Peppe
12/31/13, 10:30 AM
#9

Börjar kännas som en trolltråd? Ingen tror väl på allvar att en häst mår dåligt av att slippa bära ryttare???

Det hästen behöver är

Mat
Vatten
Utevistelse i fri form
Skydd för väder och vind
Hästsällskap

Ridning ingår inte i hästens behov.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Caroline L
12/31/13, 11:50 AM
#10

Håller med angående b-ponnyn, det är inte oansvarigt att inte rida sin häst. Hästar mår bra ändå, det finns många hästar som enbart är sällskapshästar och dom mår inte dåligt för det. Och inkrökta ryggar kan äldre hästar få.

Det är inte heller fel av din kompis att bara rida sin andra häst 2 ggr i veckan, MEN det kan vara lite synd om ägaren till hästen ville att din kompis skulle fortsätta att träna och rida hästen lika mycket som den gjordes innan, men då är det enbart mellan din kompis och ägaren det gäller.

#6 Är nyfiken på varför du anser att polis bör blandas in i detta? Hur är denna tjejen "dum" mot sina hästar?


thenewbreed
12/31/13, 11:54 AM
#11

#8 hon har själv sagt att hon slutade rida b-ponnyn för att det blev 'tråkigt'. Men klart b-ponnyn trivs men lite för mycket kanske. Ingen motion och massor av mat. Där skulle man ju egentligen bara behöva aktivera hästen genom motion eftersom inte självmant rör på sig så mycket. 

#9 vadå trolltråd? 

Man måste ju inte rida en häst för att den ska bli stimulerad. Det finns ju hur många andra olika aktivteter att göra med en häst. Man kan jobba från marken likväl och få en nöjd och trevlig häst.

Medarbetare på bildredigering! :)

PogoPedagog
12/31/13, 1:00 PM
#12

Så länge sällskap och en bra hage finns trivs de flesta hästar utan aktivering från människan. Men då behövs stor hage och möjlighet att äta stora delar av dygnet, gräs eller annan utfodring. Står de i en mindre, platt, lerig hage skulle jag nog hålla med om att lite aktivering några ggr i veckan vore att föredra.

Lorita
12/31/13, 1:36 PM
#13

oj vilken dålig hästägare jag blev som ställer mina hästar på vintern och sen bara rider lite lätt några gånger i veckan under sommaren.

Jag har ju slutat tävla och rider bara för att det är skoj och inga hårda pass när dom rids.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Annons:
trex
12/31/13, 1:47 PM
#14

Mina hästar vilar också på vintern, stackars dom.

thenewbreed
12/31/13, 2:04 PM
#15

Sluta driv med mig. Jag tycker inte att det är kul på något sätt. 

Denna tråd handlar om att hon faktiskt skaffar sig en ny häst när hon inte har intresset av att hålla på med de hon redan har. Inte att de bara står. Jag själv tycker om man har häst så ska den också aktiveras efter behov. Alla människors behov är olika likaså hästars. 

Man är ju inte en dålig hästägare för att man låter sin häst stå OM nu hästen är ok med det och mår bra av det. 

Men nu känner jag den här personen och hennes familj även hästarna som bor på hennes gård. Och jag märker ju att det inte funkar som det är och tycker att ytterligare en häst bara skulle förvärra situationen.

Medarbetare på bildredigering! :)

Caroline L
12/31/13, 2:23 PM
#16

#15 Hur har hon inte intresset? Hon skaffar väll inte hästar bara för att?? Det är i mina ögon inte fel någonstans att ha 3 hästar, varav 2 man rider. Man behöver inte rida någon alls, det är mer till att ha häst än att rida dom. Jag tror inte att jag förstår vad du menar, hur skulle situationen förvärras om hon köper sig en häst till?


thenewbreed
12/31/13, 2:39 PM
#17

#16 nej jag tror inte heller att du förstår vad jag menar. 

Foderhästen är van vid att ridas varje dag, ordentliga pass. En väldigt fin ponny, välmusklad. tävlades i Dressyr, Hoppning och Fälttävlan. Hästen är relativt ung, 13 år någonting tror jag. Ägaren till den hästen är i Spanien och jobbar just nu men kommer tillbaka i Aug/Sep 2014. 

Nu rids den hästen max två gånger i veckan. Skrittas ut på en runda som är ungefär 2.5 km lång. Nu har den hästen börjat bocka och stegra, Rädd för allting och är helt stissig. Kan inte stå still varken uppbunden eller med ryttare på. Denna häst var helt harmonisk förut när denne blev aktiverad. Känner ägaren till hästen med då en av mina andra kompisar står i samma stall som denna och är bästa vän med henne. Min andra kompis håller med om att Foderhästen rids alldeles för lite och att det är en dum idé att ta på sig en till häst. Hon som tråden handlar om har inget intresse för hästhållning överhuvudtaget, alltså hon tar inte hand om hästarna. Det är mamman som gör. Hon själv åker häst i mitt tycke. Arbetar ingenting med hästen de gånger jag sett henne rida. 

Men om ni erfarna hästägare tycker att jag har fel så ger jag mig. Jag erkänner att jag inte har erfarenhet av att äga häst och det kanske är jag som har okunskap och inte hon.

Medarbetare på bildredigering! :)

[Smári-Alva]
12/31/13, 4:23 PM
#18

Nej du har rätt det är oansvarigt att skaffa hästar om man inte tar hand om dom och #13 och #14 om ni nu låter era hästar får lov på vintern så tar ni väl fortfarande hand om dom inte bara låter dom va där? För ni borstar väl byter täcke tar in och ut från stallet och ger vatten och mat, för den här personen skiter ju rent ut sagt i dom och låter någon annan ta hand om dom

Lorita
12/31/13, 5:44 PM
#19

#17 jag har bara 37 års erfarenhet av egen häst

Jag tycker faktiskt inte du ska lägga dig i hennes sätta att hålla häst så länge hästarna får den grund man ska begära av ägaren = det djurskyddslagen kräver

om hon inte passar med foderhästen så varför inte avsluta den när kontraktet går ut och köpa något som hon tycker är roligare att rida

i augusti kommer hon fortfarande igen ha  två hästar så som du beskriver det och då kanske en som gillar att lunka i skogen och titta på fåglar med ägaren 2-3 gånger i veckan samt en 19 år gammal ponny som går i hagen och skrotar

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




thenewbreed
12/31/13, 5:59 PM
#20

#19 jag har inte lagt mig i och jag kommer inte göra det heller. Alltså Jag tänker inte ta upp det här med henne. alls. 

Sen har jag nu insett att det kanske inte är så farligt som jag trodde det var. Då många här i denna tråden tycker att jag överreagerar och att det visst är ok att hålla häst på det sättet. Så då är det väl bara å släppa hela grejen och försöka ta hand om mina egna djur så bra jag kan istället. Och när det väl är min tur att skaffa egen häst, ja då ta hand om den så som jag tycker är bäst och låta alla andra sen sköta sitt.

Medarbetare på bildredigering! :)

Annons:
Lorita
12/31/13, 7:35 PM
#21

#20 mycket bra resonerat 😉hoppas du snart själv får lyckan att bli hästägare och får lyckan att älska en hästpälsning  😃

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Uss
1/1/14, 9:22 AM
#22

Jag tycker inte heller att hästar måste ridas/aktiveras om man ger dem rätt förutsättningar (stor hage o flock) MEN jag håller med TS om att det inte är rätt mot foderhästen att från att ha varit aktiv tävlingshäst från ena dagen till andra bara skrittas en kort tur ett par dagar i veckan - det är ju tydligt att något är fel när hästen börjar leva rövare. Men jag kan inte säga att enda orsaken är att nedtrappningen i arbete gick för fort för jag kan också tänka mig brister i hantering/ledarskap eller i foderstaten (en häst som får för lite grovfoder blir väldigt snabbt - enstaka dag bara - "jobbig". Sedan tycker jag nog inte att en 13-årig (stor) häst är "relativt ung" - kanske vill ägaren att den ska pensioneras o slippa tävlingshets. Min dotter hade också en sådan kompis som köpte nya hästar trots att hon egentligen inte hade ngt hästintresse - hennes mamma hade intresset och det var helt enkelt så som tjejen var uppvuxen, det var så det "skulle vara"…

Upp till toppen
Annons: