Annons:
Etikettbeteende
Läst 3596 ggr
vikkypedro
2013-12-30 13:09

Slåss i hagen

Nu behöver jag lite tips! I våran hage går 3 shettisar, 2 standardston och 1 minivallack, samt en russvallack. Vanligtvis också ett travarsto som är flockledare, men som står på boxvila på obestämd tid. Under tiden verkar det som att russet tagit över ledarrollen. Till problemet; mitt ena sto är vanligtvis (och har alltid varit) väldigt ranglåg och "kuvar" sig snabbt, MEN finns det någon som är ännu vekare verkar hon ge sig på denne "bara för att", och hon blir faktiskt direkt orättvis. Jagar utan anledning, ibland när det fodras men ibland inte ens det. De kan stå i varsin ände av den flera hektar stora hagen, och PANG så går hon till "attack". Minivallacken verkar vara av den ännu vekare modellen, och hon är JÄTTEELAK mot honom. Det har gått så långt att de faktiskt slagits såpass att den lilla vallacken fått tagits ur hagen för kontroll, då hon fick in läge och sparkade rätt rejält i magen på honom. På en 82-cm mini känns det ju som att det inte finns så mycket yta där man kan träffa utan att träffa något viktigt, om ni förstår vad jag menar. Hon är dock inte skodd bak. Det verkar heller inte vara relaterat till att någon brunstar, och inte att någon häst kommer för nära honom/henne, de kan som sagt stå flera hektar ifrån varandra. HELT obefogat. Det har nu hänt 2 gånger att de verkligen SLÅSS på vad som ser ut som blodigt allvar, och minin ger ifrån sig riktiga "dödsskrik". HUR Stoppar jag detta ?! Hon är gudasnäll i hantering, jag gör ALLT med henne lös osv, men det hjälper inte långt när en 7årig tjej blir rädd när mitt sto ser ut att slå halft ihjäl hennes ponny. Är enda lösningen att dela på dem? Har någon annan varit med om att en häst faktiskt utser en "hackkyckling"?

Annons:
[[AcsJulia]]
2013-12-30 13:16
#1

Vissa hästar klickar inte helt enkelt… Hur ser det ut med detta sto, går hon en bit ifrån flocken i vanliga fall? I det fria hade hon setts som den dryga och hade säkerligen gått en bra bit ifrån resterande av flocken. Kanske hade hon jagat iväg minin helt från "reviret" också, om det fanns möjlighet… Men nu är han såklart fast på reviret och märren jagar honom skoningslöst för att han inte "hör hemma" där. Lite den känslan får jag av det hela!

Om det skulle vara sanningen så finns det inte så mycket mer att göra än att se till att hagen blir större så att minin har chans att skaffa sitt eget revir eller att dela på dem!

Caroline L
2013-12-30 13:17
#2

Fungerade det bra när travarstoet var i flocken? Bråkade ditt sto då? Flocken har ju ändrats om och det kan vara det som påverkar.

Vad gör den nya flockledaren när ditt sto attackerar?


vikkypedro
2013-12-30 13:51
#3

Det blev ju tyvärr en rätt radikal förändring för några månader sen när travaren hamnade på boxvila. När jag tog hem sto nr 2 hände det något i ihopsläppet (typ att hästarna sprang och travarn slog i en sten), för hon fick hovbensfraktur och gick således bara med nya hästen något dygn. Efter det var mitt sto elak mot mitt nya sto, jagade henne väldigt mycket runt i hagen, men de sprang bara och hon var ju ny, så inget konstigt tyckte vi. Innan har hon kunnat stöka när hon brunstar bara, men i regel ingenting. Sen har det varit lugnt nu i över 2 månader, men nu som sagt bråkar hon med minin. Russet bryr sig inte alls. Kanske är ingen direkt utsedd ledare på DET sättet, därför det ger obalans? Att de har respekt och ingen ger sig på russet behöver kanske inte betyda att han leder flocken? Vet inte hur vi ska kunna göra hagen större, de går på 4 hektar när det är lerfritt och 2 hektar ungefär nu när gräset ska få återhämta sig. Minin är egentligen den äldsta i denna flock, så det är ju snarare mina som kommit in på hans revir. Hon går oftast inte själv, de brukar variera och para ihop sig, men oftast står alla i närheten av varandra, ibland driver någon iväg och betar någon annanstans. Tråkigt om vi ska behöva dela på dem, dels för att jag inte tror möjligheten finns. Då blir nog stoet utkastad ur stallet är jag rädd :(

[[AcsJulia]]
2013-12-30 16:51
#4

#3 Hmm… Jag tror att den dominanta i detta fall är lågrangad och bara försöker ta sin chans!

vikkypedro
2013-12-30 20:28
#5

Får ändra mig, tydligen har detta hänt när russet tagits brt från hagen. Så ja, mitt sto tar väl chansen att vara högst då. MEN, samma frågeställning kvarstår. VAD kan jag göra? Vill ju inte att hon ska allvarligt skada en annan häst, kan man göra något?

Skunken
2013-12-30 22:10
#6

Dela upp dom känns som det mest logiska!?

www.sweetolga.blogg.se

"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund

Annons:
Underbarn
2014-01-02 22:47
#7

Dela på dom… Tills varmblodet kommer ut hagen igen och det blir stabilt igen. :) tror inte det finns något annat att göra. Vi har som tur är bara valacker i stallet, 4 st som fungerar klockrent aldrig några problem :) SKÖNT.

vikkypedro
2014-01-03 07:23
#8

Vi gör tillsvidare så att går russet in, får minin också gå in. Förhoppningsvis kommer travaren ut snart! Ev ska vi dela på dem då det kanske kommer en liten hingst, och då får vallackerna gå med honom och mina ston (och travaren efter hand) själva. Ville mest ha tips då just dessa två som bråkat både när jag flyttade in och senare under sommaren gick ensamma, då min har fång och behövde sällskap i ej-gräs-hage. De om några borde alltså vara vana vid varandra och kunna gå ihop :/

Upp till toppen
Annons: