Annons:
Etiketterutbildningträning
Läst 3000 ggr
komkoma
2013-12-30 10:41

Är inte teori ob på ridskolor längre?

Något som får mig att fundera är när man ständigt här på sajten (och många andra)är när man  ser frågor som, "vad betyder lösgöra" " vad menas med att hästen ska bära sig" "varför är det så noga med att rida på rätt sittben" osv  är. Har inte ridskolorna obligatoriska teorilektioner längre?!

Jag tycker det är skrämmande att elever sitter och rider termin in och ut och inte ens vet vad hasen sitter. Fotfarande hör/ser man orden "kröka på nacken, gå på tygeln

När jag gick på ridskola så va det minst en obligatorisk  teorilektion varje termin, + att våran ridlärare ständigt lärde ut allt möjligt om hästar. På helgerna anordnade Ungdomssektionen teorikurser som man fick vara med på där vi lärde os om hästens delar, beteende, foder, utrustning osv.

Annons:
Gronstedt
2013-12-30 10:49
#1

Obligatoriskt har det väl aldrig varit? Min ridskola har teori 3 helgkurser med teori och ridning per "läsår", men det är nog ovanligt mycket.

Viktigare än rena teorilektioner tycker jag att det är att instruktörerna förklarar löpande under lektionerna, och att eleverna frågar när de inte vet eller inte förstår.

Till exempel när nybörjarna har lärt sig att rida lätt, då förklarar instruktören hur man ser vilket ben man sitter på och säger: "… och det är för att man ska störa hästens balans så lite som möjligt."

Eller, som min instruktör ofta säger: "Förr sade man ofta att hästen gick "på tygeln", men ett bättre uttryck är att hästen "går i form". Det betyder att hästen arbetar med bakbenen och ryggen och inte lägger för mycket vikt på frambenen …"

Korta, enkla förklaringar, till exempel under skrittpauser mellan övningarna, betyder mycket.

komkoma
2013-12-30 10:54
#2

På min ridskola va det obligatoriskt iaf, (ja eller det va en lektion som ingick när man betalade sin avgift sen kan man ju aldrig tvinga någon)

Självklart ska ju instruktören förklara när lektionen pågår men kommer man till en nybörjar lektion så är det nog inte ens hälften som kan koncentrera sig på allt instruktören säger. Därför tycker jag att det är viktigt med att ha rena teorilektioner.

[jenny-]1
2013-12-30 10:56
#3

Vi hade aldrig något obligatoriskt (red på ridskola i 10 år -slutade för 6 år sedan), men var femte gång så var det teori. Jag som alltid varit vetgirig gick ju på alla och dessutom clinics och olika föreläsningar däremellan. Vill minnas att det var ungefär två tredjedelar av min ridgrupp som inte kom de tillfällen då det var teori. Även då när vi red i högsta gruppen och var tonåringar (och därmed borde förstå att teorin är minst lika viktig…).

Jag gick under samma år på travskola. Där var en "lektion" 2,5 timme lång. Ena halvan hade en timmes teori medan den andra halvan var i stallet och sen byttes vi åt. Jättebra upplagt!
Dessutom fick vi små läxförhör på hästens alla delar, olika foder, raser mm.

Möter skrämmande mycket folk som inte har en aning om bas-grejer. En tjej i mitt förra stall skulle ringa veterinären för hennes häst hade ett sår på "fram ovanför benet fast fram" (det som vi kallar bringa). Hon hade haft häst i 5 år. När vi skrattande rättade henne skrattade hon tillbaka och sa att hon aldrig hade hört talas om att det skulle kallas bringa. Hon skrattade också gott när vi visade vart bakknä satt, hon trodde att vi lurade henne eftersom hon var fullt övertygad om att hasen var bakknät.

Man blir ju aldrig fullärd och kan omöjligt minnas precis allt man lärt sig, men jag tycker att man ska sträva efter att lära sig så mycket som möjligt :)

AnotherLova
2013-12-30 11:35
#4

Vi har 45 min teori varje lektion :)

MoonysElin
2013-12-30 11:58
#5

Där jag jobbar har vi det upplagt så att varje lektion är mellan 1,5 h (nybörjare) och 2 h (vana) långa. Då rider eleverna i 30 (nyb) respektive 45 min (blir ca 10-15 min längre med upp/avsittning etc). Resten av tiden är hästpyssel, dvs rykta, sadla, tränsa etc. Vi pratar då om hästkunskap i ett sammanhang (dvs när vi förklarar hur sadeln ska ligga tex benämner vi manke, bog etc, känna igenom benen efter värme och svullnad etc) Där ingår också ibland att ta av och på täcken, har vi tid över väger vi upp mat till hästarna osv. Efter ridlektionen visiterar de vana eleverna hästarna.

 Vi rider alltid ute och därför blir det naturligt någon ren teorilektion per termin också då det är för dåligt väder för att rida. Vi håller kurser på lov där ridning och teori är blandat. På somrarna har vi ridläger då vi har mer regelrätt "teori" (så som hästens delar, sadeln och tränsets delar, persedelvård, hästens sjukdomar, färger och tecken, foder mm) men det mesta lärs i ett sammanhang och jag upplever också att det är då eleverna tar in och minns mest.

Vi arbetar mycket med återkoppling (med nybörjare, om vi har gått igenom hur man gör halt tex, så får de nästa gång förklara hur man skulle göra och varför, med mer vana samma sak fast gällande hästens balans och form, böjning, ställning, skänkelposition, vikthjälper, vikten av övergångar och tempoväxlingar tex, beroende på nivå). Försöker att alltid förklara VARFÖR man gör något och VAD som händer om man gör på ett visst sätt. Kunskap i ett sammanhang helt enkelt.

Caroline L
2013-12-30 13:12
#6

Obligatoriskt har jag aldrig hört att det är, på min andra ridskola jag red på hade vi aldrig teorilektioner. Det var bara ridning, under själva ridlektionerna kunde ridläraren ropa och lära ut saker men det var allt.

På min första å andra sidan där jag red 90% av tiden hade vi teori var tredje vecka på en dag utöver lektionsdagarna. Tycker det var väldigt bra, och tycker att det borde vara teori på varje ridskola.


Annons:
Pelzi
2013-12-30 14:02
#7

På min förra ridskola var teori lektionerna bara skit rent utsagt vi fick borsta hästarna eller duscha en häst på varje teori lektion som slutade med att ingen kom dit alls. Där jag rider nu är vi tre i en ridgrupp och har teori ibland men när vi rider och är i stallet så är teori som inblandat :)

http://emmaskaninselar.blogg.se/

Gullan_J
2013-12-30 18:38
#8

Vissa ridskolor har ju fortfarande kvar teorin vet jag. Här där jag bor har de teori var sjätte lektion. Då lär sig eleverna om allt möjligt tex exteriör, utrustning, foder, olika hästyttryck som sittben, i form, lättsits, övergång osv., gångarter och ridvägar mm. Men vissa ridskolor har slutat med teori. Några ridskolor lär inte ut någonting alls utan bara skritt, trav, galopp, öka, minska, ta ner på tygeln och halt ungefär bokstavligt talat. Till skillnad från de ridskolorna finns de ju också de ridskolor som har teorin på hästryggen och förklarar varför de gör varje övning och hur man gör övningen. Samt i framskrittning och "avskrittning" förklarar mer om olika saker och har ett personligt samtal med varje ryttare där de kan passa på och fråga saker de undrar och ridinstruktören kan även ha en kort "lektion" i något speciellt ämne. Det ersätter ju lite av teorin men en bit ifrån allt…

-Bättre ökänd än okänd

PogoPedagog
2013-12-31 12:55
#9

Jag gillade den variant på teorilektion vi fick. Det var när jag red i en hyfsat avancerad grupp. Då red ridläraren som är en duktig dressyrryttare sin egen häst och förklarade vad hon gjorde med den. Mycket lärorikt. Har även för mig att hon visade lite hur man inte skulle göra och hur hästen inte ska gå.

soundtrack
2013-12-31 13:18
#10

Sen kan man ju fundera lite på hur mycket av den teorin man lär sig på ridskolan som faktiskt sitter kvar… Jag började rida på ridskola som 6åring och slutade som 17 åring (vilket är över 10 år sedan nu). Jag vill minnas att vi hade "obligatorisk" teori när jag var nybörjare på ridskolan (det var i anslutning till ridlektionen), men efter det var det skralt med teori, det var nog främst på ridlägren som det dök upp och under mina sista år tror jag att vi hade nån teorigenomgång/termin.

Nu äger jag, tillsammans med min mamma och syster, 2 egna hästar och jag måste ju erkänna att det är mycket som jag inte kommer ihåg och kan längre… Jag hade säkert stenkoll på hästen anatomi som 10åring, men nu är dom kunskaperna rätt begränsade, liksom foder- och sjukdomslära. Däremot fräschas ju minnet upp hela tiden nu när man har egen häst och man lär sig på nytt. (ska tilläggas här att från att jag slutade på ridskolan fram tills för ungefär 1,5 år sedan låg hästarna lite på is, så jag har fått börja om lite på nytt igen känns det som…)

Aribigga
2013-12-31 13:20
#11

Jag har aldrig haft teori på ridskola.

lurvponnyn.vimeddjur.se

pebb
2013-12-31 23:16
#12

Jag har gått på 3 olika ridskolor, den första hade vi aldrig teori på, den andra hade vi rätt ofta, innebär ofta ridning men halva gruppen åt gången så tittade man när dom andra red och diskuterade vilket var bra, tredje stället var det teori men eftersom majoriteten i min grupp suckade högt och inte ville ha så slapp vår grupp, men eftersom jag tycker det är intressant så var jag med på gruppen föres teori :)

[NellieLavec]
2014-01-01 09:18
#13

Vi hade teori var fjärde vecka på min ridskola. Nybörjarna hade prov på hästens,- sadelns- och tränsets delar, lärde sig vilka borstar som var bra till vad och sådär. De mer avancerade grupper gick igenom olika hinder, avstånd vid hoppning, lära sig mäta hö värden och sånt. Jag tyckte det var ganska bra upplagt.

Annons:
CelsiusT
2014-01-01 15:32
#14

Problemet när läraren "lär ut under ridningen" är att många har stort jobb med att koncentrera sig på vad man ska göra. Många missar vad som sägs under lektionerna. Så det är väldigt bra att ha teori också.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Suskiv
2014-01-02 23:19
#15

Visst var teorin obligatorisk, men vad hjälper det när ridläraren lär ut att en häst går på tygeln när knäcker av i nacken och och hästen får man på tygeln genom att såga den i munnen.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

elvirawz
2014-01-03 17:54
#16

På min gamla ridskola hade vi teori efter varje lektion, dock väldigt olärorika, och på min nya har vi 1gång i månaden :)

elvira.horseworld.se

Upp till toppen
Annons: