Annons:
Etikettfoder
Läst 1176 ggr
wigge96
2013-12-29 13:05

Hostar av beetfor!

Hej min häst har ätit betfor och mineraler i några dagar och igår så började hon hosta igen. Gav henne betfor och mineraler i höstas och då började hon hosta. Hon hostar inte i vanliga fall så undrar om någon vet va det kan vara för fel någon som vet ? Tacksam för alla svar.

Annons:
Uss
2013-12-29 13:42
#1

Min häst hostar om det är för fuktig luft i stallet (vi fick byta stall) o när vi köpte hö som visade sig vara mögligt (alltså, redan som nyköpt :s ) Betforen ger du väl uppblött, lägger du i mineralerna också? Annars kanske de "dammar" o irriterar så han hostar?

wigge96
2013-12-29 13:58
#2

Det är inte jätte fuktigt i stallet och höt är bra inget mögel heller. Och självklart så lägger jag betforen i blöt och så lägger jag i mineralierna också så allt svälls tillsammans :)

[EmmiieErixon]
2013-12-29 14:08
#3

Hon kanske sätter lite i halsen? Kanske är så att betforen lättare sätter sig fel i halsen och hon då hostar av obehag ? Eller låter det klokt?

Spiritinthesky
2013-12-29 14:13
#4

#3 jag är lite inne på ditt spår. Nu vet jag inte vilken form av mineraler du ger, men klumpbildning bör absolut kunna bildas. Jag har en ponny som allt som jämnan sätter gräs i halsen och hostar så det är inte omöjligt. Du kanske kan lägga ner mineralerna bara minuterna innan du ger betforn? Och röra runt såklart :)

Isa Aronsson

www.stallequino.se

Uss
2013-12-29 15:50
#5

Ja, klumpar kan det ju lätt bli om det är pulverform på mineralerna - tänk på när man gör sås (man har först i vätskan o rör ner mjölet för att det inte ska fastna i botten eller bli klumpar), men är det mineralpellets tror jag inte på det. Vi blötlägger lucern- o mineralpellets o de sväller utan klumpbildning, foderjästen däremot får man röra ner med en morot eller två ;)

wigge96
2013-12-29 17:45
#6

jag ger mineral pellets som är små. Men så fort jag slutar med betforen så slutar hon och hosta och andra hästar i stallet får samma och dom hostar inte alls av det! Men i våras fick hon lusern och betfor och då hostade hon inte och i somras med men nu på hösten och vinntern så har hon hostat så fort hon har fått betfor i några dagar

Annons:
Peppe
2013-12-29 18:08
#7

tror mer på luftfuktigheten

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Uss
2013-12-29 22:36
#8

Hon får betfor året runt men hostar bara på höst o vinter? Då tror jag också mer på luftfuktighet! Vad har du för stall; ventilation, takhöjd, fläkt, öppna fönster, antal hästar?

wigge96
2013-12-29 23:19
#9

jag gav henne det i hela våren sen gav jag henne det i somras för att få i alla hästarna vatten och då hostade hon inte. hon stor i ett stort stall där takhöjden är typ 3 meter eller så . det finns fläktar och vi ha dom på nätterna och så har vi alltid dörrar öppna också och det står typ ett 20 tal hästar i stallet och bara hon som hostar.

Peppe
2013-12-30 08:06
#10

det behöver inte ha med just stallmiljön att göra utan luftfuktigheten i själva atmosfären, dvs utomhus. många hästar som är lite känsliga hostar när det är såhär blött som nu. jag har astma och luften är inte trevlig just nu för mig heller.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Uss
2013-12-30 11:51
#11

Men 20 hästar avger en hel del fukt o 3 m är inte särskilt högt i tak… Hur tycker du själv att stalluften är? Som #10 beskriver så kan man ju faktiskt känna att det är lite fuktigare o tyngre att andas så här års, så tjugotalet hästar o vinterluft kan vara för mycket för henne. Det kan ju vara så att luftflödet inte är så stort i hennes box, dvs luften står lite mer still där än i stallet i övrigt. Det kan hjälpa att byta box till en som är bättre placerad i förhållande till fläktarna. Annars kan man öppna fönstret i boxen, men då brukar inte fläktarna funka så bra… Som jag ser det behöver du inte oroa dig för betforen iaf, om det var den som gjorde att hon hostar så hade hon gjort det på sommaren med. Möjligen om du ger betforen direkt när de tas in o hon är mer hungrig på vintern när det inte finns gräs i hagen o då äter lite för fort o därför sätter i halsen, så som #3 o 4 är inne på. I så fall bör du låta henne äta lite hö/ensilage innan du ger henne krubbmaten, så hon inte hetsäter.

Upp till toppen
Annons: