Annons:
Etiketterutrustningtillbehör
Läst 2983 ggr
Inna83
12/28/13, 9:07 AM

Vad har ni för bett på unghästen?

Hej! Vad har ni för första bett till era unghästar? Jag tränsvänjer fortfarande min 2,5 åring ( dvs han tränsas utan problem, leds utan konstigheter. Men slappnar inte av än i longering med träns) Han har just nu ett rakt stålbett med bettskivor på remontträns. Bettskivorna har jag som sidförande hjälp då jag inte köpt ett bett med parerstänger. Vad använder ni? Samma hela tiden? Eller byter ni mellan några olika? Jag alternerar just nu mellan det och arbete i grimma. Men funderar på att plocka fram det tredelade mässingsbettet också. Mvh Inna

Annons:
Gullan_J
12/28/13, 12:12 PM
#1

Visserligen har jag ingen riktigt ung häst nu men på de jag haft har jag alltid ridit in och tränsvänjt med ett rakt metallbett med fasta ringar. Har aldrig hållit på och bytt bett på unghästarna. Däremot har jag använt grimma och sidepull men bara samma bett. Först när de är inridna och går bra med det raka bettet och accepterat de börjar jag skifta bett, ofta börjar jag med tredelat eggbett.

-Bättre ökänd än okänd

[[AcsJulia]]
12/28/13, 12:31 PM
#2

Ingen nosgrimma, rakt bett med fasta ringar (gärna parerstänger). :) Bara för att vänja dock, sedan blir det bettlösa alternativ!

Skunken
12/28/13, 12:33 PM
#3

Använder ett rakt plastbett, happy mouth. Byter inte mellan olika bett.

www.sweetolga.blogg.se

"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund

Chestnut
12/28/13, 1:30 PM
#4

Det som hästen verkar nöjdast med. Nuvarande unghäst har gått med tre delat happy mouth sedan dag ett och stormtrivs. Sidförande har aldrig varit något problem så har aldrig behövt tänka på parerstänger etc.

Med vänliga hälsningar
Chess

Peppe
12/28/13, 2:13 PM
#5

jag kommer prova novabett på min unghäst i höst när han ska börja ridas in. I allmänhet vill jag börja med snälla och stilla bett, dvs gärna ett tunt rakt med fasta ringar/parerstänger.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

WinterPrince
12/28/13, 4:49 PM
#6

Jag använde ett rakt med fasta ringar, lätt framåtböjt (mullenmouth) vilket främjar att hästen söker sig framåt nedåt och slappnar av.

Annons:
Luminous
12/28/13, 4:54 PM
#7

Jag har ett rakt apple mouth bett med D-ringar. Då mitt sto är väldigt känslig i munnen och går bäst på det bettet. (Andra bett gapar hon mycket med.)

Lorita
12/28/13, 5:34 PM
#8

tredelat med munfrihet är alltid det jag startar rida nya hästar med helst av typen som rostar

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Spiritinthesky
12/28/13, 6:13 PM
#9

Nova bett, tredelat och rakt är de vanligaste betten jag använder mig av. Har även haft peewee, half cheek och apple mouth vid några tillfällen :)

Isa Aronsson

www.stallequino.se

Inna83
12/29/13, 11:02 AM
#10

Tack för era svar. Det är alltid roligt att byta erfarenheter.

imsuchadiva
12/29/13, 2:30 PM
#11

2 eller 3-delade bett :) / fredrikalidman.blogg.se

elladora
12/29/13, 5:58 PM
#12

Hade 2-delat på min lilla skrutt och det funkade finfint tycker jag. lyssnade bra och verkade inte tycka det va obehagligt alls. :)

League
12/29/13, 9:05 PM
#13

min häst gillar ett tvådelat D-rings stålbett, ganska smalt och har typ stel "mormorslänk" i ringarna.. finns på western avdelningen på h**ks. kostar 170kr tror jag. det går hon absolut bäst på och gapar för att ha det i munnen…

Annons:
komkoma
12/30/13, 10:20 AM
#14

rider 6 åringen på tredelat med parerstänger

Upp till toppen
Annons: