Annons:
Etiketterutrustningtillbehör
Läst 7807 ggr
[EmmiieErixon]
12/27/13, 2:18 PM

Rambo Micklem Multibridle

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hittade denna video och undrar om någon testat den eller ens sett den?

https://www.youtube.com/watch?v=MZ7aJkVWRMo

=============================================================================================

viss det kostar ju så klart med…MEN om det är bra så och allt stämmer vad de säger så är de värt varenda krona!

Pridet ligger på 1 390 kr.

Annons:
[Smári-Alva]
12/27/13, 2:20 PM
#1

Två personer i mitt stall har det på sina islandshästar och säger att dom är bra och jag ska beställa ett idag

Gronstedt
12/27/13, 2:29 PM
#2

Jag har svårt att se vad som skulle vara bra med det. Borde bli som en kombination av pullar och ett sladdrigt Aachen, utom att käkremmen ser ut att behöva spännas hårt för att det ska sitta kvar.

[EmmiieErixon]
12/27/13, 2:29 PM
#3

okej låter bra :)

[Smári-Alva]
12/27/13, 3:32 PM
#4

#2 det är bra för det trycker inte på något känsligt i hästens huvud samtidigt som man kan ha bettlöst,bett och som kapson

Gronstedt
12/27/13, 3:44 PM
#5

#4: Hurdå inte trycker? Det ligger mot nosryggen och mot två ställen på underkäken, samt bakom öronen? Hur kan det låta bli att trycka, om man inte låter det hänga så löst att man lika gärna kunde vara utan alla remmarna?

[EmmiieErixon]
12/27/13, 9:48 PM
#6

Jag vill helst ha svar ifrån dem som använt detta träns och deras åsikter om det :) de som inte använt detta träns får så klart tycka till om det men hälst vill jag ha lite tycke om det från dem som faktiskt använt det på en häst de känner :)

Annons:
Emmma
12/27/13, 9:56 PM
#7

Jag har själv inte använt ett, men ska köpa ett inom kort tid.

Folk jag känner har iaf detta träns och upplever hästarna lugnare, vilket jag också sett. Lite mer avslappnade typ.

[EmmiieErixon]
12/27/13, 10:11 PM
#8

Okej det låter riktigt bra om du kommer ihåg så kan du väl skriva hur du upplevde tränset och om det va lätt att tränsa med och sånt :)

Inna83
12/28/13, 9:29 AM
#9

Du får ett stabilare bettläge med detta träns om du använder plastklämmorna som ingår. Detta i sin tur kan verka lugnare på vissa hästar.

Skunken
12/28/13, 10:54 AM
#10

Det finns ju så många variationer med tränset, sidepull, kapson, klämmorna osv osv. ÄR rikitgt sugen på att köpa ett! Det är ju så skönt att kunna variera, utan att behöva köpa flera olika träns!

www.sweetolga.blogg.se

"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund

[[AcsJulia]]
12/28/13, 2:26 PM
#11

En bekant beklagade sig över två saker med Rambo Micklem-tränset: 1. Den klämmer bakom öronen. 2. Färgen är av dålig kvalité och skalas av efter lite användande.

Annars gör det tydligen ett bra jobb för tänderna.

[EmmiieErixon]
12/28/13, 2:47 PM
#12

#9 #10 aa jag vet…kollade på filmen om den…vill ha tycke från dem som använt det/är bekant med det och veta ifall det verkligen funkar som det säger eller inte #11 oj det va ju inte så kul med kvaliteten

MoonysElin
12/28/13, 6:10 PM
#13

Jag har precis köpt ett multibridle till min kille. Red innan på aachen med eller utan snok alternativt utan nosgrimma. Hästen är känslig i munnen men verkar överlag trivas bättre på bett än bettlöst (har provat både hack och bettlöst träns).

Jag upplever för att vara ärlig ingen skillnad på honom med Micklem jämfört med det andra men för mig känns det ändå bra att det är utformat för att trycka på så "bra" ställen som möjligt på hästen. För självklart ger det tryck, det gör alla träns. Jag upplever inte att det trycker mer än andra träns bakom öronen, snarare tvärt om.

En negativ aspekt tycker jag är att det inte går att rida utan nosgrimma, något jag annars gärna varierar mellan. Tränset är så pass nytt att jag inte testat de bettlösa varianterna, däremot har jag testat clipsen en gång vilket inte gav mig en bra känsla (ska testa fler gånger dock) då jag upplevde att "allt" kom på nosryggen, min häst blev lite konfunderad och tyngre i "munnen" än vanligt, fick lite samma känsla som av att rida med hack. Dock är tränset lite komplicerat att ställa in så jag har nog inte fått in helt rätt inställningar ännu och därför fungerar det nog inte heller helt optimalt + att hästen inte är van vid detta tryck. Tänker självklart testa igen!  

Jag rider alltid med väldigt lite i munnen samt med nosgrimma väldigt löst spänd bla eftersom han är så känslig och detta kan också vara en anledning till att jag inte märker så stor skillnad. Vissa andra jag pratat med märker stor skillnad på sina hästar. 

Storlekarna är en aningens små. Min häst har full (standard horse) och har ganska normalt huvud, han har det ganska långt ut. Framför allt "käkremmen" är kort, likaså remmen mellan nosgrimma och bett. Upplever att jag inte kan ta upp nosgrimman helt till önskad höjd eftersom käkremmen blir för kort då. Läderkvaliteten annars upplever jag som bra. Lite saftigt pris möjligtvis men blir ju som flera olika träns tack vare tre bettlösa lösningar och kapson. 

Ingen revolutionerande skillnad alltså men varför inte, det är ju åtminstone anatomiskt utformat och det känns bra för mig. Men saknar som sagt främst möjligheten att rida utan nosgrimma (kan jag ju göra ändå på annat träns men hade önskat att det var möjligt). Kan också tänka mig att det blir bättre när han vant sig vid tränset då han inte är så förtjust i förändring :)

Annons:
[EmmiieErixon]
12/28/13, 6:45 PM
#14

#13 tack för en så utförlig beskrivning låter lite som på dig att det är liiite som att kasta pengarna i sjön :) men som sagt det är ''smidigt'' att det är en lite allt i ett :)

MoonysElin
12/28/13, 8:49 PM
#15

#14 Nja, jag ångrar inte att jag köpte det och som sagt, på vissa hästar är det stor skillnad. Framför allt tycker jag att det känns skönt att veta att det trycker på "rätt" ställen - kanske blir det skillnad på min häst också när han vant sig vid tränset, det är så nytt ännu. Men ja, handen har ju större betydelse än bett och nosgrimmor så jättestor skillnad blir det nog inte för de flesta - man rider ju ff med samma hand. 

http://minfux.blogg.se/ är en person som skrivit mycket om tränset om du vill läsa. Det verkar ha gjort stor skillnad på hennes häst.

Pelzi
12/28/13, 11:08 PM
#16

Eller så rider man utan nosgrimma helt enkelt, enligt mig så använder man nosgrimma,pullar och det som finns för att hästen inte ska gapa, alltså dölja hästens obehag.

Om man tycker det blir "ostadigt" tränset så kan man lägga bettplattor eller ha en rem under bettet alltså under hakan på hästen löst spänd så bettet hålls stabilare i munnen.

Eller använda ett sådant här bett med stänger på sidorna så hålls bettet stabilare i hästens mun.

Jag har nosgrimma ibland men den är väldigt löst spänd och endast för att det ska se snyggare ut.

http://emmaskaninselar.blogg.se/

[EmmiieErixon]
12/29/13, 12:13 AM
#17

#15 okej aa tack :D

#16 exakt därför letar man efter något som är så behagligt som möjligt till hästen som endå är snyggt för ögat :)

MoonysElin
12/29/13, 6:57 PM
#18

#16 Ja, just det, det är ju också det jag tycker är nackdelen med ett Micklem, att det inte går att ta av nosgrimman. Micklem har ju dock också fördelen att bettclipsen kan användas och då avlasta tungan och leda över tygeltaget på nosryggen. Därför har nosgrimman här också en funktion. Jag upplever att min häst trivs bättre med nosgrimma (löst spänd och inte med funktion att stänga igen munnen - han kan självklart gapa om han vill och behöver, då är det problem med min hand och det löses inte genom att stänga igen munnen - men för att stabilisera) men rider som sagt också utan. Variation är bra och olika hästar trivs på olika alternativ. Dock tror jag som sagt att micklem är ett bra alternativ till andra nosgrimmor. Skulle självklart kunna ha bettskivor eller byta till bett med stänger istället men ett sådant bett blir ofta skarpare och det tror jag inte att min häst hade gillat. Jag tror inte heller att en löst spänd nosgrimma skapar obehag hos hästen - det är det en hård hand som gör.

Upp till toppen
Annons: