Annons:
Etikettridning
Läst 3278 ggr
Ketang
2013-12-26 13:08

Övningar för barn på ponny.

Dottern på 5år har ridit ca 6 månader. Framstegen är stora och hon skrittade själv, lärde sig styra, stanna och tyckte att det var roligt att rida olika vägar på ridbanan. Vi red en hel del i skogen, men hästarna var pigga och hennes ponny ville gärna dra iväg så jag fick hålla henne hela tiden. Detta har gjort dottern lite osäker och nu är vi tillbaka på ruta ett igen. Jag får leda henne runt runt på banan och hon travar bara ett par steg. Skrittar inte på egen hand heller.

Jag vill ju framför allt att hon tycker att det är roligt igen! Så, ni som har barn, har ni några tips på hur jag ökar glädjen och självförtroendet? Hon är jätte duktig och hon har en sits som till och med jag är avundsjuk på. Men vi har som sagt fått börja om.
Vi pysslar mycket i stallet och hon behöver bara göra det hon tycker är roligt och jag fixar resten.

Annons:
Stallmima
2013-12-26 16:07
#1

 Håll er på ridbanan tills hon är säker, jag skulle inte släpa med dotter 5 år i skogen inte, när min dotter var 5-6 skulle hon rida själv!!  Kaxig som den sa hon "släpp mamma"  vilket resulterade i att hästen stack hem mot stallet (vi var inte långt iväg som tur var)  Hon satt kvar men jag fick väldigt länge gå och hålla i efter det  😎

Ketang
2013-12-26 16:42
#2

Jag släpper henne aldrig i skogen. Banan blir ju hur trälig som helst efter ett tag så skogen är ett måste. Hon älskar att kliva över lite trän och öva balansen genom att rida i skogen och inte på stigen. Hästen tycker det är hur skoj som helst också. Men släpper henne där gör jag inte.

JTphoto
2013-12-26 19:05
#3

Fråga henne vad hon tycker är roligt. Vad vill hon göra? Vill hon att du ska hålla och gå ut i skogen? Jamen gör de då :D Få henne att känna att hon kan och att hon får vara med och bestämma. Lägg ribban lågt så att hon kan känna sig stolt. Tillexempel idag ska vi skritta 5 minuter. Det vet du att hon klarar och hon vet att hon klarar det. (Lägg ribban ännu lägre om det behövs)

Kanske öva på att hoppa upp på "fel" sida av hästen? Utmana henne ENKELT. Då vill hon visa att hon kan :) 

Tja helt enkelt: Låt henne visa vad hon kan, även om det är superduper enkla saker, som kanske bara borsta hästen själv?

Hoppas du förstår vad jag menar :)

MVH Julia Tingström www.jtphoto.se
"De som säger att lycka kan inte köpas för pengar, de har aldrig köpt en häst"



Ketang
2013-12-27 09:54
#4

#3 Jag har frågat och det är ridningen hon tycker är roligast. Hon vill så mycket från marken, men sen tar det stopp när hon kommer upp på hästen.

Nu har det tyvärr inte blivit något ridet på ett par veckor för vi har varit sjuka och vi har haft fullt upp i jul osv. Ska ut i morgon igen. Får se om vi kan "börja om" då.

chade
2013-12-27 12:30
#5

#4 när hon är uppe på hästen, så börja göra saker stillastående, typ sitta i damsadel, göra "jorden runt" och allt vad det heter. även som #3 sa att träna på upp och av sittning på båda sidor, så att hon vet att hon kan hoppa av enkelt om det blir läskigt (menar inte att hon ska hoppa av när det blir läskigt, men så att hon har i bakhuvudet att hon kan göra det). sen när hon känner sig säker och tycker det är kul, samt hittar balansen ordentligt och litar på sig själv så skulle ni kunna börja skritta runt. sen när hon känner sig säker med det så kan ni köra samma övningar i skritt (väldigt sakta skritt då så att det inte blir för läskigt) när du leder hästen! när hon väl känner sig säker så så kan hon rida själv, när du går bredvid. sen ökar du avståndet sakta men säkert mellan dig och hästen för varje "lektion", tillslut kommer hon rida runt själv och så :)

ganska röriga förklaringar för allt, men hoppas du förstår :)

Små stjärnor lyser också i mörkret.

JTphoto
2013-12-27 14:20
#6

#4 Men det är helt okej! Låt målet vara att komma upp på hästen, och åter igen, som 5 säger, träna på att sitta upp och sitta av?

Jag har läst boken "Den inre ryttaren". Den har hjälp mig otroligt mycket. Där lärde jag mig om trygghetszonen. Det är lite det som #5 pratar om. Om din dotters trygghetszon är på marken, då ska hon alltid ha möjlighet att återvända dit, till exempel genom av och på sittningar. Trygghetszonen växer med tiden men ska alltid finnas inom räckhåll.

Lycka till :D

MVH Julia Tingström www.jtphoto.se
"De som säger att lycka kan inte köpas för pengar, de har aldrig köpt en häst"



Annons:
[EmmiieErixon]
2013-12-27 14:28
#7

Rida i skogen ÄR viktigt och man får inte glömma det 😉 det med små stockar och lite klättring i backar kan vara ett bra sätt att öka självförtroendet PLUS att hon får en god träning med sits 😃 jag kan säga att jag gärna är ute i backarna och klättrar med hästarna då det är bra för både häst och ryttare 🙂 Var med henne hela tiden och påminn henne om att du alltid är vid hennes sida så kanske det känns tryggare 😃

MoonysElin
2013-12-28 18:24
#8

Balansövningar skulle jag säga för att öka självförtroendet igen. Skritta med händerna på huvudet, knäna etc. Nudda sina egna tår eller sträcka sig så långt fram mot öronen eller bak mot svansen som möjligt. Sitta utan stigbyglar eller barbacka är också mysigt. Rida och balansera ett vattenglas (ändra fokus och bli mer avslappnad) Lagom utmaning! Även bara skritta ut i natur med ledare. Skritta tills hon känner sig trygg men du kan ju ändå utmana och fråga om hon vill trava. Även att träna på att rida över bommar (på marken) och då att stå i lätt sits, det är utvecklande men lätt och roligt. Helt enkelt bli bekväm i sadeln. Hon är ju inte så gammal så om hon travar eller ej spelar ju egentligen inte så stor roll. 

Jobbar själv vissa kvällar med att hålla ridlektioner för barn och kan säga att något jag upplever vissa barn uppskattar är just att börja på en (bra och liten!) ridskola där de rider med jämnåriga. Även att ha en annan ridlärare än föräldern. Vissa barn verkar våga mer då och vara mer benägna att testa. Bara en tanke :) 

Hoppas att ni får jätteroligt med er ridning!

Ketang
2013-12-28 20:32
#9

#8 Tack snälla för riktigt bra tips! Vi har tyvärr ingen bra ridskola i närheten. Den som finns vägrar jag sponsra pga dålig djurhållning. Men vi kämpar på! Det är så många år sedan som jag red på ridskola så jag har glömt bort massor!

Aribigga
2013-12-29 10:01
#10

Om ni har staket runt ridbanan kan man lägga upp föremål där som barnet ska plocka och lägga i hinkar. När jag gick och ledde ponnylektioner så hade vi det i mitten av lektionen och efter det blev nästan alla barn mer avslappnade.

lurvponnyn.vimeddjur.se

Ketang
2013-12-29 18:08
#11

Det är tyvärr bara plaststolpar med skarvar tråd runt ridbanan och mer än 50% av staketet ligger på marken. Jätte tråkigt att man inte har eget stal.. Men just nu får vi nöja oss med detta :-\

MoonysElin
2013-12-29 18:58
#12

Är det en liten ponny går ju #10:s övning att göra även med tex plastlådor eller liknande :)

Upp till toppen
Annons: