Annons:
Etikettraser
Läst 2668 ggr
agnes.sundling
2013-12-26 12:54

Pälsallergiker!

Min kusin är pälsallergiker, men vill verkligen ridas ändå! Hon bor i stockholm, Men hon tål dock American curly horses! Finns det någon ridskola i närheten av stockholm där det finns hästar för pälsallergiker! Min kusin skulle bli så glad om någon kom med svar, då hon verkligen vill vara med hästar och rida!!

Kram Agnes och Alice! ❤️

Annons:
Sevgi
2013-12-26 20:51
#1

Jag vet ingen, men googla runt på den hästrasen och lägg till "ridskola". Eller ring runt på ridskolor och testa :)

Annars kanske hon kan ta allergitabletter?

agnes.sundling
2013-12-26 22:26
#2

Sevgi: Har försökt titta runt på google, men hittade dock inget! Hon har tatt allergitabletter när hon ridit förut, men hon tycker verkligen inte om dessa tabletter…  Ivilket fall, tack! :D

Pelzi
2013-12-26 22:32
#3

Tror det är väldigt svårt att hitta en ridskola som bara har amercan curly hästar, för det finns förmodligen "Vanliga hästar" också i stallet.

http://emmaskaninselar.blogg.se/

Vikan
2013-12-26 23:53
#4

Jag är också pälsalergiker, speciellt most hästar, hundar och katter (ska jag nämna det trevliga med att vi redan har hundar och min syster äger katter?). I alla fall fungerar det för mig att rida. Okej, nu är det ju olika från person till person men jag reagerar som mest när de fäller, annars känner jag knappt av det. Har både tabletter och någon sorts nässpray… 

Kan ni/hon kanske inte leta upp någon som äger en American Curly horse? Kanske finns det andra hästar där med. Men någon kanske finns där ute som endast äger sådana hästar och gärna skulle vilja hjälpa till..

Josse5233
2013-12-27 01:52
#5

Hej! Åh, vad jag känner igen mig i din kompis! Jag är superallergisk emot hästar och det funkar verkligen inte, trots medicin kan jag inte vara med mitt favorit djur långa stunder. :( Dock kan jag rida på American Curly hästar otroligt nog! Något jag är super tacksam över. :) Jag kan behöva hjälp med ryktning då jag är dammallergiker men annars fungerar det väldigt bra hittills. :D 

Jag rider hos en tjej (bor tyvärr inte i Stockholm) som är allergisk precis som jag men som föder upp American Curly hästar. Efter vad jag har märkt så verkar det lättare att hitta någon som har American Curly hästar privat. Har inte sett en enda ridskola dessvärre som endast har American Curly hästar, dock så finns det olika turridningar med endast American Curly hästar för allergiska (och ickeallergiska) som vill rida. :)

Om din vän har facebook så finns det en grupp som heter: American curly horse, sweden. Lycka till! :)

Ha en trevlig dag! 

smellcaramell
2013-12-27 03:03
#6

vet du om hon träffat en Rysk basjkir någongång så hon vet om hon tål dem? finns nämligen en kvinna i Stockholm som har basjkirer och allergiker brukar tåla dom så kanske värt att testa :) 

vet dock inte om hon tar emot utomstående som vill rida men det går alltid och höra efter, många med basjkirer vill gärna sprida "ryktet" om rasen eftersom de ofta hamnar i skymundan :)

Annons:
agnes.sundling
2013-12-27 12:40
#7

Tack så jätemycket för alla svar! Alice blir nog väldigt glad 😂

Josse5233
2013-12-27 23:18
#8

#6 Basjkirer är så underbart fina! :) Hoppas att jag också får träffa den rasen någon gång :)

Ha en trevlig dag! 

smellcaramell
2013-12-28 22:28
#9

#8 ja dom är väldigt fina, och duktiga på att gå i skogen nu när det varit storm här, man behöver inte direkt för några brutna ben 😉

synd bara att många vill ha ädlare raser för de är "bättre" på dressyr och hoppning, själv har man hoppat 1.10m med en basjkir på ungefär 150 cm från stillastående utan att riva, hah,  så hoppa kan dom iallafall 😛

Josse5233
2013-12-28 22:44
#10

#9 Hehe :) Jo, jag skulle gärna vilja ha antingen en Basjkir eller en American Curly i framtiden :) 

Är 17, snart 18 år gammal men kan rida på en ursöt American Curly som är 129 cm hög. Hon är viktbärande och ganska bred över ryggen så det ser inte konstigt ut. :)

Ha en trevlig dag! 

Pelzi
2013-12-28 23:13
#11

Kan inte du ha en sån här mask för ansiktet sån man har typ när man bygger och sånt finns speciella masker för dem som är allergisk mot parfym, sån borde funka lika bra i stallet. Du kan ju prova iallafall :)

Här är en länk: http://www.allergiprodukter.se/aero-allergimask--pollenmask-p-103-c-170.aspx

http://emmaskaninselar.blogg.se/

Upp till toppen
Annons: