Annons:
Etiketterutbildningträning
Läst 1003 ggr
[MajaWrangstadh]
2013-12-25 14:13

Lära in skänkelvikning?

Vad är det absolut bästa/lättaste sättet att lära in skänkelvikning? Uppsuttet.

Skritt/trav? Böjt/rakt spår? osv.

Tack!

/Maja

http://majaelsas.blogg.se

Annons:
Rafflan
2013-12-25 14:43
#1

Skritt och rakt spår skulle jag säga :)

jiithra
2013-12-25 15:02
#2

Kan hästen skänkelvikning från marken?

Om ja; Ta hjälp av en medhjälpare som ger hjälpen från marken, samtidigt som du försiktigt gör hjälpen du vill att hästen ska lyssna på från sadeln.

Sen brukar det vara ganska praktiskt att ha en väg/staket som broms framåt i början, alltså rakt spår med nosen mot väggen.

Jag hoppas du har en fortsatt trevlig dag 🙂
Valar Morghulis
Artikelförfattare på Lajv ifokus

majaliten
2013-12-26 16:32
#3

Jag lärde min unghäst 4 år öppna sluta bak och bak o framdels vändning då börja jag med skänkelvikning red upp på medlingen och flytta några steg la på skänken och bad hästen flytta och fatta inte hästen tog jag lite i den tygeln hästen skulle åt och tryckte med skänken lärde sig skit fort . Noga med beröm så fort hästen gjorde ett steg va de beröm men man behöver inte stå och klappa sönder hästen de räcker att smeka och mena de man säger bra duktig och smeka hästen på halse. 2 dagar tog det ochvse sitter än idag och hästen i dagsläge är 7 snart . Kunde galopp ombyte vid 4 också . Mycket lättkörd häst men man måste också veta vad man gör jag har mycket unghästarna och känsla

JTphoto
2013-12-26 16:35
#4

#2 Visst kan man lära dem från marken först. Men du kanske ska skriva hur man lär hästen från marken, det är inte alla som vet hur man ska göra, inte bara att man ska göra det :)

MVH Julia

MVH Julia Tingström www.jtphoto.se
"De som säger att lycka kan inte köpas för pengar, de har aldrig köpt en häst"



Gullan_J
2013-12-27 10:35
#5

Har gjort som #3 när jag lärt in skänkelvikningar. Antingen ridit på medellinjen och flyttat åt sidled eller ett par steg innanför fyrkantspåret. Ofta går det lättare några steg innanför fyrkanten då hästarna brukar dra sig till den för att ta stöd. Hur mycket tvärning det blir är ju olika och jag har struntat i om det nästan går helt vågrätt eller nästan ingen tvärning. Efter ett par steg massor med beröm och sen gjort lik i andra varvet och sluta när det går bra och de bara flyttat några steg. En fördel för mig kan kanske vara att jag jobbar hästarna mycket för hand och lär de flytta för lätta tryck och gå i sidled från marken innan jag gör det uppsuttet.

-Bättre ökänd än okänd

Linnea
2013-12-28 10:07
#6

När jag lärde min nuvarande så skrittade jag längs långsidan och vinklade in hans huvud ganska mycket mot sargen. Då flyttade han undan rumpan av sig själv och när jag sen drev på lite så gick han på snedden längs spåret.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Annons:
Upp till toppen
Annons: