Annons:
Etikettridning
Läst 693 ggr
Amyenterprice
12/25/13, 1:24 PM

TIPS?

Skulle behöva tips på hur man "tränar" galoppfattningar! Om jag idag skulle fatta galopp så stressar hon upp sig och bara springer in i galoppen , och när hon springer in i galoppen så får blir det oftast fel galopp! Hon är väldigt stark vilket gör det lite svårare för mej att ta tillbaka henne! Något tips hur jag ska få henne lugnare när jag ska fatta galopp?

Annons:
jiithra
12/25/13, 3:05 PM
#1

Fatta från kort skritt alternativt kort trav. Tänk på att hästen fortfarande ska skritta/trava på fram, även om det ska vara kortare steg. Sen fattar du därifrån. Springer hästen iväg saktar du av och börjar om.

Du kan också testa fatta galopp över bom/hinder. Då travar du mot och ber om galopp när hästen kliver över.

Jag hoppas du har en fortsatt trevlig dag 🙂
Valar Morghulis
Artikelförfattare på Lajv ifokus

chade
12/25/13, 4:17 PM
#2

för att få rätt galopp så är det lättast för hästen att fatta galopp på böjt spår typ i en sväng eller på volt :)

Små stjärnor lyser också i mörkret.

Amyenterprice
12/25/13, 4:22 PM
#3

#1 tack ska prova det! #2 på volt blir det som att hon inte förstår vad jag menar när jag lägger till skänkel:/ Har provat att fatta i hörnen, hon springer inte in i galoppen då men det blir fel galopp!

jiithra
12/25/13, 4:30 PM
#4

Du behöver komma åt hästens bog. Gör en öppna och fatta därifrån. I hörnen är det lätt hänt att hästen skjuter ut bogen men böjer halsen innåt, vilket ger fel galopp. Är hästens bog på väg utåt blir det fel galopp, är den på väg innåt blir det rätt galopp, oftast iallafall.

Jag hoppas du har en fortsatt trevlig dag 🙂
Valar Morghulis
Artikelförfattare på Lajv ifokus

Amyenterprice
12/25/13, 5:36 PM
#5

#4 okej tack ska prova!:)

[EmmiieErixon]
12/25/13, 6:41 PM
#6

Kan tipsa om att lätta på innerhanden så blir det mer naturligt för hästen att börja lyfta benet på den fria sidan och ramla in i rätt galopp. Att ha en säker djup sits är en fördel då du bara kan "vinkla bak" ditt yttre höftben en aning så kommer det också bli mer naturligt med vikt osv. Det är bara små tips på vad du som ryttare kan inverka med finns massa saker som kan hjälpa beroende på din häst och dig :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: