Annons:
Etikettfoder
Läst 2676 ggr
740tjejen
2013-12-22 20:21

Analys på hösilage

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Provar och lägga ut min analys här för och se om jag kan få svar här. :) Nån som kan säga nått om detta. Har 2 hyffsat lättfödda damer, ena D-ponny och den andra Nordsvensk bruks/paint.

Annons:
Chestnut
2013-12-22 21:16
#1

Kvoten är på 4,8 så jag skulle fodra på och ev komplettera med lite av något proteinrikt kraftfoder eller ännu hellre lucernpellets om det behövs.

Med vänliga hälsningar
Chess

740tjejen
2013-12-22 21:21
#2

Vill inte ge pellets då ena får foderstrupsförstoppning lätt. Och de blir för pigga med kraftfoder, de får bara Hösilage, lite betfor med loppfrön och glucosamin. Kanske lucernhack kan va nått.

Uss
2013-12-24 09:43
#3

Om du blöter pelletsen så de faller sönder, alltid ger grovfoder före krubbmat (lucernpellets räknas ju också som grovfoder ;D ) o alltid väntar kanske en halvtimma efter arbete med krubbmat så minskar du risken för foderstrupsförstoppning, men det vet du nog. Mina isisar är ju ganska lättfödda också o jag vill verkligen inte ha en så låg proteinkvot till dem; även om de klarar sig på mindre energi än tabellerna säger så behöver de proteinet! Så länge det är grovfoderprotein behöver du typ inte vara orolig för att överutfodra. Problemet är att ska man komplettera med protein så kompletterar man med automatik också med energi… Mina hästar behöver i underhåll ca 35 MJ (energi) per dag, vilket med ditt foder innebär (35/8=) knappt 4,5 kg. Denna mängd ger hästarna (4,5x0,8=) knappt 3,6 kg TS (torrsubstans) vilket räcker till en häst som är (3,6/1,5x100=) 240 kg tung. Eftersom mina isisar - vill egentligen inte ens gissa, men den "tunnare" av dem - väger i alla fall 375 kg så behöver de minst (375x1,5/100=) drygt 5,5 kg TS (jo, man kan räkna med siffror från ca 1,2 kg/100 kg häst, men det är MINIMUM). Med ditt foder och energimässigt lagom portion skulle mina hästar få alldeles för lite strå och för lite tuggtid. De har provat (i ett stall där pållarna ansågs vara alldeles för tjocka o därför inte gavs sin mat!) o det märktes redan första dagen då de blev sura o irriterade… Mina pållar behöver i underhåll ca (35x6=) 210 g smrp (smältbart råprotein) vilket är (210/39=) nästan 5,5 kg av ditt foder. För att täcka behoven av TS o protein skulle jag alltså behöva ge 8 MJ för mycket varje dag. Observera att detta gäller underhållsbehov, ska de dessutom arbeta får man ju räkna på det också… Kan som räkneexempel bara säga att 30 min skritt o 15 min i annan gångart betyder ett ökat behov av energi med ca 9 MJ (9/8= drygt 1 kg foder) och av smrp med drygt 50 g (50/39= nästan 1,5 kg foder) dvs underskottet av smrp eller överskottet av MJ ökar med ökad mängd arbete! Nu orkar jag inte räkna så mycket mer, men mineralerna ligger i överkant när det gäller Ca/P kvoten - den bör vara runt 1,2 dvs siffran för Fosfor bör vara 1,2 gånger större än siffran för kalcium, men den ligger inom "toleransen". Kan dock bli knepigt att komplettera med något utan att kvoten rusar iväg - mina foder brukar alltid vara "fattiga" på P o knepiga att komplettera… Mina pållar behöver cirka 17 g Ca, 10,5 g P och 6,5 g Mg i underhåll vilket motsvarar - du får räkna själv ;) - cirka 5,5 - 7,5 - 5,5 kg av ditt foder. Förlåt att det blir långt, men det finns en sak som är värre med analysen o det är att TS "bara" ligger på 80%; ett hö ska torkas till 84% för att vara lagringsstabilt! Har du skulltork bör du använda den, risken för att fodret blir skämt o förstörs av mikroorganismer är större ju mer vatten fodret innehåller o hö är (till skillnad från halm) hygroskopiskt, dvs drar åt sig fukt från luften så lagringen är jätteviktig! Det är anledningen att vi inte kan använda hö utan bara har ensilage o halm.

740tjejen
2013-12-24 13:56
#4

MM detta ska ju vara hösilage, så de är ju inplastade, tyvärr kom inte han som skulle plasta för dan efter :( Annars hade nog varit bättre. Men just de där siffrorna för mig är grekiska, fattar inget av det.

Uss
2013-12-24 21:40
#5

Okej, men det är inte bättre som "ensilage" - det du har är plastat torkat gräs ;) för att det ska bli en ensileringsprocess får TS inte vara högre än ca 60% Ensilering är en konserveringsmetod som bygger på att vissa goda mikroorganismer växer till o pH därmed sänks i fodret o de kräver en viss mängd vatten för det. Torkningen är inte tillräcklig i ditt foder för att konservera det - det finns fortfarande tillräckligt vatten för jäst o mögel (jästen, de via hårda prickarna kommer ofta före möglet). Konserveringen sker endast genom lufttät förvaring (därför är det bättre ju hårdare balarna är pressade, men när stråna är så torra är de även vassare o risken att de sticker hål på plasten inifrån är större). När syret tar slut i balen stannar förskämningsprocessen och tillväxten av skadliga mikroorganismer stannar av. När balen öppnas däremot så kan det gå fort (tänk hur sallad kan bli om den ligger för länge i en påse i kylen) så du bör vara noga med att inte få små hål i plasten o att kolla kvalitén vid varje fordring! Du bör också försöka att förvara balarna inomhus eller i vart fall i skugga - plasten påverkas av temperaturskillnader (kan läcka in syre) o det kan bildas kondens i dem - när balen öppnas förstörs fodret snabbare

Upp till toppen
Annons: