Annons:
Etikettfoder
Läst 3901 ggr
Chestnut
2013-12-22 11:40

Vad är optimala hövärden?

Har haft urknepiga hövärden i år, ena partiet var urlågt protein och skyhög energi (kvoten ligger på 3 ca) medan andra som jag utfodrade med pararellt hade en OK kvot runt 6,2 men obefintligt med fosfor och mycket kalcium. Dock är det andra partiet slut och till följd av tillökning i stallet så har jag beställt hösilage med kvot 5,1, väldigt låg sockerhalt och hyffsade mineralvärden. 

Börjar dock fundera på vad som egentligen är en bra kvot för vårt stall eftersom vi har hästar med väldigt olika behov och jag egentligen inte vill ge en massa kraftfoder som jag får göra nu för att kompensera. 

Hästarna är:

1. Svårfödd valack, väger ca 650 kg, 12 år. Är svår att smocka i hur mycket grovfoder som helst - han brukar inte äta mer än ca 10-11 kg TS per dygn. Faller väldigt lätt ur hull. Rids ca 1 timme så gott som dagligen, ibland mer, och huvudsakligen dressyrpass eller kondition/styrka i skogen. 

2. Lättfödd valack, väger ca 470 kg, 18 år. Har haft fång och blir väldigt lätt smällfet med proteinnacke. Promenadrids endast och äter allt han får tag på. 

3. Normalfödd valack, väger ca 520 kg, 9 år. Ska upp i tävlingskondition och tävlas nästa år. Matglad.

4. Lättfödd sto, väger ca 500 kg, 19 år. Äter sällan mer än 8-10 kg TS och tänderna har börjat att svikta lite grann. Tränas 3-4 dagar i veckan dressyr och hoppning rids ut i skogen på varierade turer övriga. 

Vilken kvot ska man satsa på? Någon låg kvot som passar häst 2 eller en hög kvot som passar häst 1? Ett mellanting? Blanda ut med halm är inget alternativ då häst 4 har svåra lungproblem och absolut inte klarar av halm.

Med vänliga hälsningar
Chess

Annons:
Linnea
2013-12-28 10:10
#1

Eftersom du har två lättfödda hästar hade jag anpassat höet efter dom. Tyvärr blir det då lite kraftfoder till dom andra men alternativet är ett hö med så höga värden att de lättfödda knappt kan få nån mat.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Peppe
2013-12-28 14:26
#2

Det viktiga tycker jag är att kvoten är bra, dvs minst 6,5. Får jag välja så vill jag ha kvoten på 7-9. Är Ca högt så tillsätt ren fosfor.

Fördelen med en högre kvot är att du inte behöver ge kraftfoder för att täcka proteinbehovet till en lättfödd häst, utan du kan tvärt om skippa alla tillskott och sänka hela hömängden så du bara täcker proteinbehovet men ligger lite under energibehovet och får därigenom en smalare häst.

Det värsta tänkbara är en låg kvot där du blir tvungen att tillsätta protein, du får nämligen ALLTID energi på köpet och hästen blir ännu fetare. Det du menar med proteinnacke är nog snarare en fettnacke, då är det Mj ni ska hålla nere. Tyvärr är Mj något som är svårt att påverka, oftast ligger den på 7-8 och det är för högt för många lättfödda hästar och ponnyer.

Till en fånghäst så är det sockerhalten man är nervös över samt för hög energi som kan leda till övervikt. inte protein om det inte är kopiösa mängder och från kraftfoder.

Det höt med 6,2 i kvot är ok, till mina hästar hade jag gett extra lusern ändå, jag vill inte ha mina på en kvot under 7. Höt med 3 i kvot är helkasst, det hade jag inte valt till någon häst på jorden om jag sluppit. Jag hade nästan den kvoten förra året (3,3) och det var värdelöst, har aldrig varit med om en så dyr och jobbig vinter och inte kunde häststackarn äta så mycket grovfoder heller för Mj sköt i höjden direkt.

Mitt drömhö skulle ha värdena max 6 Mj och ~50 Smbrp.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Upp till toppen
Annons: