Annons:
Etikettfoder
Läst 2371 ggr
Rafflan
2013-12-21 22:38

Ta hem hö och spån, hur?

Ska ev flytta till en ny stad inom en snar framtid och kollade idag lite på stallplatser. Hittade en som verkade perfekt, "utom" att man måste köpa eget strö och foder. Jag har alltid stått uppstallade där stallägaren förser en med strö och foder. Men tyckte detta lätt jätte bra får då får jag det strö och foder jag vill ha som passar min häst :)

Dock undrar jag lite:

Hur beställer man pall spånbalar? vart hittar man leverantörer av såna som kör ut och lastar av?

Då hästen äter ca 13 kg hösilage/dag, 10 kg/dag på hösten och våren, kan man ändå ha hösilage bal? för såna blir ju dåliga efter ett tag när dem vart öppnade och det tar hästen ca 22 dagar att äta upp en sån bal på våren/hösten? eller bör man köra på hö istället? eller finns det mindre hösilage balar? den jag kollade på var på 220 kg :)

Alla tips är välkomman, ska inte kolla på stallplatsen förens jag hittat boende och då kanske den inte finns kvar, men är ju bra att vara förberedd ;)

Annons:
VildaVittra
2013-12-21 22:44
#1

Nu har jag inte hästar, utan höns och när jag inte hittat någon som kan köra så har jag beställt strö (strö/torvblandning) från granngården.

Alltid superbra service från dom, även vid felleveranser (sitter med gratis foder hemma nu för ett år framåt då dom råkade skicka fel sort pga utgående produkt😛).

Hö är dock svårare från granngården då de bara skickar "dogmanshö".

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Rafflan
2013-12-21 23:06
#2

#1 okej, men granngården kör ut så många pallar man vill ha och lastar av dem? :)

Ja hö/hösilage finns det ju fler på blocket som säljes och dem flesta borde väl leverera också för en liten summa tycker man? ^^

VildaVittra
2013-12-21 23:15
#3

#2 Man betalar för skrymmande och fladdrar man med fransarna kör de in pallen där den ska stå.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Peppe
2013-12-21 23:16
#4

Tror du ska satsa på hö faktiskt om ni inte är fler i stallet som kan gå ihop och köpa hösilage 🙂

Det finns ju små hösilagebalar om ca 50 kg också men dom brukar vara vansinnigt dyra på ca 3,5 kr/kg. Fråga de i stallet vart dom brukar köpa hö, de som annonserar på blocket är ofta de dyra tycker jag. Letar man privat så kan man hitta billigare. 

Vi får hämta vårat hö själva här. I samband med skörd så får vi låna traktor och vagn (som bonden har lastat med balar) och köra hem. Andra tider på året så får man hämta det bäst man vill, förslagsvis i en hästtransport.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Lorita
2013-12-21 23:24
#5

hösilage bör ni gå ihop alla i stallet och det brukar man göra med övriga saker också för att pressa priset

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Uss
2013-12-22 11:27
#6

Precis; fråga de andra i stallet, både strö o foder. Det ev. stora problem som jag ser är förvaringen - hur mycket plats får DU, måste du köpa småpartier eller kan du ta hem för hela vintern på en gång? Vi har två isisar o de äter som mest på vintern ungefär som din gör o pålle är väldigt noga med att fodret ska vara fräscht. Vi köper minibalar som ligger på allt från 35-50 kg det blir dyrare men är det enda som funkar här, vi har ingen skulle som funkar för hö o storbalskulle bli ännu dyrare o väldigt mycket mer jobb ;D

Annons:
trex
2013-12-22 12:26
#7

Här hamtar vi hö själva, hyr lastbil lr släp. Strö går vi ihop och köper så kör dom ut. Våran kör ut minst 5 pallar strö. Annars får man köpa och transportera hem själv.

Underbarn
2013-12-22 23:48
#8

Leta ett sågverk i närheten och packa spån i sopsäckar på egen hand och kör dom i släp. Iaf billigt så. :) jag skulle absolut valt torr hö för att inte riskera dåligt silage. Häst har vi enbart silage på vintern med 5 hästar för att det aka hinnas ätas upp i tid. På vinter är det ju kallt så det blir inte dåligt lika fort.

CelsiusT
2013-12-23 11:09
#9

Men när man letar sågverk så ska man kolla vad det är för typ av träslag som sågar. Så det inte är något som är giftigt. Det dammar alltid lite och att stå och andas in giftiga partiklar är inte så kul. Även kanske man ska fundera på så det inte är träslag med mycket terpentin i, inte bra för hovarna.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Underbarn
2013-12-24 00:07
#10

Tycker inte det funkar att gå ihop och dela på balar. Ex min kompis gör så i sitt stall. Skulle jag stå där säg köpa en bal (vet inte vad en sån kostar men säg 300 kr) vi är 5 i stallet. Delar 300 på 5 alla betalar lika mkt. Men så äter allas fullstora hästar ca 15 kg hö om dagen medan min ponny äter 6-7 kg…

Rafflan
2013-12-24 00:11
#11

#10 man får ju betala för så många kg man använder :)

Underbarn
2013-12-24 00:16
#12

#11 jovisst det är vettigt ;) men i min kompis stall är det inte så sen har de fri tillgång och då kan man ju inte styra intaget. Sen vet man ju inte om det ges i rätt mängd heller för inte väger man andras påsar :P fast man hoppas ju såklart att alla är ärlig ;)

CelsiusT
2013-12-24 00:17
#13

#10 Vi har hästar som äter ungefär lika mycket, så då delar vi rakt av. Vi är inte så kinkiga på om någon äter något kilo mer eller mindre. Har man hästar med väldigt olika behov så får man ju stället göra så att man vägar och betalar för just det man tar. Eller så räknar man ut ungefär hur många procent som ens häst skulle göra av med och betala enligt en procenttabell, men då får man också räknar med några kronor hit eller dit. Problemet är ju att balarna inte väger exakt lika mycket heller.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
Zahara
2013-12-24 09:35
#14

Jag har två hästar hemma. Hämtar hem halm i småbalar direkt från fältet då det är billigast. På vår och höst köper jag HÖ i stor rundbal och när det går ner under 0 i temp hämtar jag hösilage . Har haft hösilagebal som hållet 4 veckor, inga problem bara det är kallt!

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

Lorita
2013-12-24 09:43
#15

om man har ensilage så kan det vara vettigt att dela lika på den eftersom den inte står sig så länge så skulle dom ponnys som äter lite aldrig hinna äta upp den innan den var färdig för att slängas.

Mina ponnys skulle aldrig hinna äta upp en bal om dom inte delade den med mina får och då hade jag fått slänga halva = samma hö kostnad men färre djur.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Upp till toppen
Annons: