Annons:
Etikettridning
Läst 729 ggr
AmandaU
12/19/13, 8:49 AM

Få bort rädslan

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har tidigare skrivit om skadan jag fick i Juli i år när jag red. Jag vred av hela fotleden och det är fortfarande inte helt bra, håller på att bygga upp alla muskler och sträcka ut senor osv. 

Men jag saknar hästarna nu! Har varit i stallet och hälsat på, men inte vågat sitta upp en, ens för att bara sitta liksom. Och så fort jag tänker på det vill jag nästan gråta, jag är helt enkelt rädd, rädd för att ramla av igen. (Alltså är inte alls rädd för hästar, hantera från marken är inga problem, det är bara rädslan för att trilla av som finns)

Kan tillägga också att jag ramlat av mååånga gånger tidigare och brutit både tumme och revben, men har aldrig blivit rädd. Men i detta fall blev det mer chockartat då foten stod åt fel håll osv. 

Är det någon av er som fått en rejäl skada så ni blev rädda? Hur tog ni er förbi rädslan?

Annons:
[NellieLavec]
12/19/13, 10:45 AM
#1

Jag ramlade av och bröt min arm en gång. Det var en rätt rejäl brytning, armen var helt av på tre ställen och hela axelskålen var sönder, samt att överarmsbenet var brutit på "fel" håll (det var liksom sprickor uppeifrån och ner, om ni fattar). Jag var inte rädd för att rida efteråt, men jag har inte hoppat ett hinder som är över 110 cm efter det (ramlade av för att hästen vägrade) Det tipset jag har är väl att spendera tid med hästarna. Borsta, fråga om du får longera, tömköra, löshoppa mm. Kolla på andra folk som rider och se att det inte är så farligt.

PogoPedagog
12/19/13, 8:33 PM
#2

Jag ramlade av mycket en period o blev rädd, men skadade mig aldrig. Det som hjälpte mig var bl.a. att koncentrera mig på andnings o avslappningsövningar under uppvärmningen när jag red.

AmandaU
12/19/13, 9:32 PM
#3

Okej, tack för tips. 

Får väl ta det lugnt helt enkelt! Bra tips att kolla på andra som rider, så man ser att man kan rida utan att ramla av, haha. Sjukt hur mycket en olycka kan påverka psyket. Innan red jag vilken häst som helst..

thenewbreed
12/20/13, 9:20 AM
#4

Trillade själv av för ett år sen och bröt handleden rakt av. Är fortfarande sjukt rädd ibland men då funkar det att bara stanna hästen, blinka långsamt och andas djupt och långsamt och sen fortsätta. 

Slutade på medryttarhäst och började på ridskola då jag tycker det känns mycket säkrare när man rider fler samt att det finns en kunnig hästperson på marken med. :)

Jag tänker gå där tills jag är redo att rida själv igen :)

Medarbetare på bildredigering! :)

Sarah
12/20/13, 10:37 AM
#5

Hamnade under hästen för fem år sedan och blev rädd. Jag blev rädd då det var en olycka, ingen gjorde ngt fel och hästen bara snubblade. Annars brukar man veta varför man ramlar av, man gjorde ngt dumt eller hästen skyggade osv. 

Efter det betäckte jag mitt sto istället och det tog ett tag innan jag vågade mig upp på ryggen igen. Då tvingade jag mig upp i ridhuset och lät det ta den tid som behövdes. Gick tillbaka till att skritta på långa tyglar och tog det därifrån.

Jag är fortfarande rädd, har en "problemhäst" och en unghäst. Unghästen kastade av mig ganska brutalt för 1,5 år sedan. Där hjälpte det att en superduktig ryttare visade mig hur jag skulle hantera det om hästen försöker resa sig. När jag sen kunde lösa det problemet själv slutade jag vara rädd. 

Med "problemhästen" hjälpte det faktiskt att ramla av :) Jag hade fantiserat om hur jag tillslut skulle hamna under hästen i ett vattenfyllt dike och dö på det sättet, men när jag väl ramlade av var det för att hästen blev rädd och tvärstannade, jag hasade långsamt av och det var ett antiklimax efter all min ångest :P

Upp till toppen
Annons: