Annons:
Etikettbeteende
Läst 2506 ggr
Underbarn
2013-12-19 00:32

Tjurig ponny

Min ponny är 1. En väldigt väldigt hungrig och matglad häst. 2. Blir otroligt sur och otrevlig när han har mat. Förr när han hade fri tillgång på hö dagtid eller gick på bete var det helt ok, han var sur i boxen och drog bak öronen. Hotades men gjorde aldrig något när man gick in till han. Inga problem att hantera han. I stallgången kunde han nafsa efter en och ibland nypas. Men fortfarande inget extremt. Sa till han genom en snärt på bogen. Nu pga att han lätt går upp i vikt och att jag fått order av veterinär att få ner han i vikt får han begränsat med mat. Hö och halm 4 gånger om dagen. Han har blivit betydligt surigare :/ bara man närmar sig boxen när han har mat stångar han sig in i boxdörren och ser hotfull ut. Liksom trycker in bogen så boxdörren skakar. Så kan han göra när man knappt hunnit få igen dörren (skjuts i sidled). Inte kul att vistas med han i boxen. Han visar tydligt att han vill vara ifred. Allt som finns i hans värd är att skydda sin mat. Sticker man in handen hugger han. Han högg min hand här om dagen. Han släppte så fort han kände min hand och tryckte sig mot innerväggen som att han "skämdes"/förstod att han gjorde fel. Men det är inte kul alls. Jag vill ha en mysig och trevlig häst som blir glad av att se mig och som man kan pyssla med utan att jämt se sura miner. I stallgången är han inte lika extrem men folk vågar sig knappt förbi honom, han lägger öronen bak och nafsar efter en som han alltid gjort. Han har nypt mig på rumpan när jag kratsat hovarna och tagit tag i min jacka. Han biter inte hårt. Men jag blir så less! Alla andra hästar är super trevlig och okomplicerad att ha å göra med… En annan sak som uppkommit/blivit värre sedan han fick mindre mat är att han sticker när han leds i grimma. Ex till höpåsarna eller in i en box eller till gräsmattan. Inget större bekymmer längre för jag leder han enbart i kedja nu.. Då funkar det OK. Förslag på vad man kan göra? Förstår att han vill vara ifred i boxen när han har mat. Men är han i boxen utan mat tror han att han ska få mat snart och då blir han otålig och sur och stressad. Har han fått maten (ex på morgon) då går det bra att ha på täcke osv. Tillägger att vi står i ett lugnt litet stall med 5 hästar totalt. Han stod en kort period på ridskola och dör var han också sur. Jag köpte han av några som hade haft han på lösdrift med fri tillgång på grovfoder där var han inte alls sur. De sa när jag köpte han "tidigare ägare har sagt att han är sur i stall". Utanför stallet är han aldrig sur eller otrevlig alls! (Förutom att han kan dra iväg och äta..)

Annons:
Grodan
2013-12-19 00:44
#1

Tycker synd om din ponny, det låter som att han har det jobbigt. Hans stora behov av mat kan väl bero på någon obalans/sjukdom, som kan åtgärdas?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Brollan1
2013-12-19 08:04
#2

Mera motion så att hans humör får utlopp på något nyttigt i stället för att stå stilla och vara sur. På så sätt så kan han få mera halm och samtidgigt gå ner i vikt. Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Stallmima
2013-12-19 10:42
#3

Finmaskigt hönät kan du pröva

Underbarn
2013-12-19 11:03
#4

Han har redan finmaskigt (slowfeed) hönät… 2-3 kg äta upp på 20 min ändå. Skulle kunna ställa ut en halmbal i hagen men inte för än det fryser på. Blir den inte dålig om den står ute i snö så länge? Eftersom han blir ensam att äta av den… Då tar det tid innan balen är slut dvs Kan inte ge mer motion än 1-1.5 timme om dagen och vissa dagar står han helt. :/ #1 ingen aning? Veterinär har inte sagt något. Han är ju enbart så här i stallet, om han hade varit sjuk hade det väl påverkat honom även utanför stallet? Men det i hagen är han inte lika.

Linnea
2013-12-19 11:11
#5

Lägg höet i boxen men låt honom inte äta förrän du går därifrån. Han måste respektera dig, hugger han efter dig så försöker han jaga bort dig från maten. Du äger maten så länge du är nära den, han får äta när du går.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Mantissa
2013-12-19 13:05
#6

#4 är han själv i hagen?

Annons:
Tusen
2013-12-19 16:54
#7

1-1,5 timmar om dagen låter bra men hur hårt går han? Pass som består av skritt till största delen och kanske lite joggingtrav och någon kort galopp är förmodligen inte tillräckligt.
Försök att rida ut på långa turer under dessa 1-1,5 timmar. Jogga större delen av passet och skritta enbart där du måste eller om han visar tecken på trötthet. Ju bättre kondition desto högre fart på travet. Då hinner du dessutom en längre sträcka. 
Sen halm i boxen och i hagen. 
Jag förstår att han blir sur om han är van att få äta så mycket han vill och inte får det nu. 
Jag utgår ifrån att han inte får kraftfoder i någon form alls. Annars -ta bort det omedelbart.

Underbarn
2013-12-19 18:01
#8

#6 Han är själv p.g.a de andra hästarna ska ha fri tillgång, eftersom han inte får ha det så är han ensam numer ja tyvärr. Han ser hästarna (de står bredvid varandra) men inte mer.

#7 Ja mest skritt, lite trav och lite galopp. Han har varit skadad i somras och jag har satt igång han försiktigt. Så har bara hunnit till att kunna trava "hur länge jag vill" men galopp är än så länge inte så långa sträckor och han har inte hunnit fått upp konditionen eller styrkan till att bära sig ordentligt i galoppen. Blir mer galopp och trav när snön lägger sig - underlaget blir bättre. Annars har det varit väldigt hårt på vägarna (därför har det blivit mkt skritt). Han får lite betfor på morgonen för att stallägaren ska kunna ta på täcke osv. eftersom de andra hästarna får foder i krubban blir han sur om han inte också får lite. (Räcker med en näve av något så blir han lugnare) :)

Mantissa
2013-12-19 18:13
#9

Fick han inte ha fri tillgång på halm heller för veterinären? Kornhalm skulle jag spontant föreslå. Om jag inte minns fel så innehåller den mer fibrer och mindre energi än havrehalm eller vete. 
Om det var ok så kan han kanske gå med någon av de andra hästarna som är lite mer lättfödd. Jag har träffat två griniga ensamhästar i min ungdom som blev helt annorlunda när de fick sällskap.

Underbarn
2014-01-19 23:30
#10

#9 inte sett inlägget ursäkta! Men han är likadan oavsett sällskap. Han går ju med kompisarna så fort det är plusgrader (det är då de inte har en bal med hö i hagen). Men nu går han på fri tillgång på hö i hagen medan det är så här kallt :) och med sina 4 kompisar. De får begränsat (alla hästar så han kommer inte vara mer ensam) när det blir vår igen. Han får halm i boxen på natten så han "begränsas lite" men han lämnar alltid halm kvar i boxen så han verkar inte vara så hungrig - han tycker inte halmen är så vidare gott så han pillar i sig det i brist på annat typ. Han har blivit trevligare i stallgången nu, och springer inte iväg mig fullt lika mkt (typ in i en Box eller till höpåsarna) även om han har försökt någon gång. Men han är också trevligare att rida (mer samarbetsvillig). Jag försöker motionera han mer nu istället så att han kan äta utan att bli för tjock. I boxen är han fortfarande sur men det har han alltid varit, dock inte lika mkt som tidigare :) han trycker fortfarande in bogen i boxdörren och ser hotfull ut men inte fullt lika mkt! Han har inte nafsats eller bitits nå värst. Han står still och har mer tålamod i stallgången nu. Kan lämna han lös för att hämta en sak i sadelkammaren utan att han springer in i en box som han annars jämt gjorde. Han är mer harmonisk och lättare att ha å göra med helt enkelt! :) Men han vill fortfarande vara ifred i sin Box och det får han vara, jag tar bara av och på täcket i princip. Stallägaren som tar ut hästarna på morgonen tycker också att han blivit bättre (när det var som värst kunde hon inte gå runt han i boxen för att ta på sista bensnöret för han "sparka" i luften så där irriterat.. Men nu tror jag det ska gå bra för det gjorde det förr) och han är lugnare vid utsläppet. Men han har också blivit "satt på plats" av en hagkompis som är ny och då har han väl "lärt sig lite" och det är bra. Annars har set varit han som varit den dominanta och som styrt allt i hagen. Nu är han ett snäpp under (näst mest dominant av en flock på 4). Men Gud så dom rejsar och busar i hagen, han får iaf lite extra motion ;)

LinaN
2014-01-20 12:31
#11

Varför har han täcke? En häst som är överviktig behöver inte ha täcke. Går de utan så bantar de sig själva då det går åt energi/fett för att hålla värmen.

Min är halvklippt, och går ändå utan täcke. 

Sen när det kommer till att rusa, trängas och bete sig illa så är det inget gott ledarskap på gång där. Han bestämmer och du får ta till hårdare och hårdare knep för att få honom att uppföra sig…

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Underbarn
2014-01-20 18:40
#12

#11 han var helklippt i oktober, pälsen har vuxit ut ordentligt nu dock men det har bara fortsatt att han har täcke. Är det -20 omdanarna så vill jag ha täcke och hålla rygg och länd varm… :) Nej men tyvärr var han precis lika hos den förra ägaren också (dock hade de inte stall, utan lösdrift och stod uppbunden ute - då blir han trevligare, det är värst i stall) men jag jobbar på det. Vet inte vad man ska göra. De tips jag har fått som att "han ska gå bakom/bredvid, stanna när jag stannar osv osv" när jag leder det gör han redan duktigt. Han följer mig i hagen som en hund om jag vill. Stannar när jag stannar, springer när jag springer, vänder osv - som följa John och då lös utan grimskaft. Han är inte bufflig eller jobbig mer än då man inte är beredd och börjar han dra är det OMÖJLIGT att få stopp han, utan bett eller kedja. Hangar dragit med hovslagaren som är en stor stark man. Han flyttar sig om jag petar han med handen (till en början okänsligt så jag får trycka hårt, tillslut när vi gjort det ett par gånger flyttar han sig för ett pet med fingret).

Upp till toppen
Annons: