Annons:
Etiketterproblemhästarhästproblem
Läst 3233 ggr
agnes.sundling
12/18/13, 9:32 AM

Stark häst!

När jag leder in hästarna i från hagen på mitt stall, så går man vid sidan av en annan hage där en riktigt bråkig häst står. Den hästen brukar hoppa fram, attackera och sparkas när jag kommer nära med hästen Julia. Hon är stor, stark och ganska stirrig. När den bråkiga hästen (Darcy) attackerar brukar hon alltid börja trippa på tå, ibland stegra och det har hänt att hon slitit sig och skengalopperat upp till stallet! Det finns ingen annan väg att ta in- och ut i hagen, därför skulle jag gärna ha lite tips på vad jag kan tänka på! Jag brukar hålla mig ganska lugn och bestämd, och "hoowar" henne när hon börjar trippa. Jag brukar också försöka vifta bort Darcy med Ett grimskaft. Om hon inte lysnar och börjar rycka, dra och stegra brukar jag ryta åt henne, och rycka i grimskaftet. Ska jag gör det? eller blir hon bara ännu mera "stressad"?

Är otroligt tacksam för svar, då det är nödvändigt att jag kan hantera alla hästar i stallet!! :)

Annons:
Gronstedt
12/18/13, 9:44 AM
#1

Koppla med kedja under hakan, då gör det ont när hästen drar utan att du behöver göra något. Det blir inte en strid mellan dig och hästen, utan hästen får själv välja om den ska göra sig illa eller inte. De flesta lär sig på ett par försök att välja att inte göra sig illa.

Den andra, bråkiga hästen kan du vifta bort med ett grimskaft eller med armen, men det är viktigt att den faktiskt ger sig och backar, annars lär du den snabbt att strunta i dig.

agnes.sundling
12/18/13, 9:52 AM
#2

Tack så mycket för det snabba svaret! Jag tror faktiskt  vi har några kedje-grimskaft, som vi andvänt på busiga ponnys, får fråga om jag får andvända! :)

PogoPedagog
12/18/13, 12:47 PM
#3

Det verkar ju jättejobbigt. Det finns inte en möjlighet att bygga en sluss vid öppningen? Alltså som en liten pyttehage innanför eller utanför öppningen som du leder in din häst i och sedan stänger bakom den innan du öppnar nästa grind.

agnes.sundling
12/18/13, 1:43 PM
#4

Alltså, vi släpper ut hästarna i en sorts "gång" Ca 4-5 hästar åt gången. Då går alla och tar var sin häst. Men bredvid denna gång finns det en liten hage där Darcy står. Och jag tror inte att ridskolan bygger om hela stallplaneringen för min skull.. Men det är inte alltid Darcy står i den hagen, då är hon lugn. "gången" andvänds också när vi leder hästarna, upp och ner till manegen/paddocken, och då går vi ingenom privathästhagar. Då blir hon alltid stissig, både vid Darcy och privathästarna. Dock, finns det möjlighet att gå på vägen, men nu när det är så mörkt så känns det inte helt bra, även om man har reflexer. Hon kommer troligen bli rädd för Bilens starka framlampor!

MEN visst kan alla ridlärare hantera henne på ett bra sätt, utan att någon kommer till skada, men det känns verkligen viktigt att jag också klarar av henne då jag är ofta i stallet och hjälper till. Men tack så mycket! :)

majaliten
12/18/13, 9:38 PM
#5

Dejag inte förstår är varför ska man alltid ta någon annan häst ta den som är högst inrangera och slipper man bråk

Uss
12/18/13, 9:44 PM
#6

Jag tycker inte du ska ryta åt och rycka i grimskaftet på Julia - hon lär ju inte bli lugn för det (det är stor skillnad om HON rycker). Om hon är lugn med ridlärarna i samma situationer så tror jag det är du som blir nervös o "smittar av dej" på Julia. Be ridlärarna om hjälp att lära dig hur du ska göra?

Annons:
Brollan1
12/19/13, 8:22 AM
#7

Eftersom den häst du leder sticker till stallet när den blir påhoppad så antar jag att den är rädd för hästen bredvid och inte vill bråka med den.

Den andra hästen är villig att bråka av någon anledning därför att miljön runt om inbjuder till det (ingen som hindrar den att göra så). Om det hade varit en häst flock så hade ledarstoet (om hon hade blivit störd av bråket) gått in och först skyddat din häst och i andra hand läxat upp den bråkiga hästen och därigenom löst situationen med sin auktoritet som ledare.

Här verkar det som om det inte finns någon ledare med auktoritet. Börja med att ställa dig i mellan den bråkiga hästen och den rädda hästen så att du "skyddar "den och eftersom den bråkiga hästen står i en hage så borde det vara helt riskfritt. Sluta bråka med din häst, den är rädd och mår inte bättre av att någon bråkar med den då den försöker rädda sig ur en otrevlig situation. I bästa fall så räcker det med det. Annars så kan du ta ut den bråkiga hästen och köra "7-games" med den tills den "ger sig" och erkänner dig som ledare, och iomd "end of story".

Kan du inte göra detta så får du stå ut med situationen. Lös hästars problem på hästars vis så är lösningen bestående.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Gronstedt
12/19/13, 9:47 AM
#8

#5: Man måste ju ta den häst man ska ha.

agnes.sundling
12/19/13, 4:24 PM
#9

Tack så mycket för alla tips och förslag! Men bara så ni inte missförstår, jag rycker bara när hon börjar stegra, springa och stegra! så att hon inte skenar iväg!

Mantissa
12/19/13, 6:24 PM
#10

Ta detta med en nypa salt då jag inte är utbildad hästtränare (och numera bara tränar åsnor), men hade det varit min häst hade jag gått för att ta in den en kvart tidigare och stått kvar utanför hagen så lång tid det nu tar för hästen i hagen att inse att den inte kommer åt eller kan flytta på "din" häst. Jag hade placerat mig mellan hästarna. Om min häst var nervös hade jag låtit henne gå runt på en ganska liten volt runt mig. Om hon vågar stå still hade jag bett henne sänka huvudet (=gör underverk på nervösa/rädda hästar). Hade jag fått för ägaren till haghästen hade jag tränat lite med henne också vid andra tillfällen så pass att jag kunde flytta/backa henne med mitt kroppsspråk. Här hemma använder jag ofta en pekpinne (en avbruten aspkvist) då jag ska hantera flera individer samtidigt. Den ger mig möjlighet att hålla undan de som kommer och är för påträngande och jag upplever att det blir tydligare att tex peka på en bakdel om man vill flytta på den än att vifta med ett grimskaft som du gör och risken att råka ge felaktiga signaler till min häst med andra änden av grimskaftet försvinner.
Men jag tror lösningen är en plan och kanske viktigast: gott om tid

Brollan1
12/19/13, 10:21 PM
#11

"#10 av Mantissa " Har fullständigt rätt i att sänka huvudet är en lugnande handling som mycket väl kan lösa mycket av problemet i denna situation, dock så är det en inlärd handling och därför måste tränas in före man behöver den, annars tenderar det till att bli huvudbrottning med hästen som man försöker sänka huvudet på vilket inte ger det resultatet man är ute efter (lugn).

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Sarah
12/20/13, 10:45 AM
#12

Rycka och ryta brukar inte funka så bra och gör ofta bara så att hästen blir mer nervös. Nu verkar det ju blivit en konfliktsituation som hästen förmodligen är spänd inför innan ngt händer. 

Visserligen är det ngt utifrån som gör hästen rädd, men desto tryggare hästen är med dig som ledare, desto mindre upprörd ska den bli. Hästen ska ju vara fokuserad på dig och inte hålla på att kolla på andra saker. Visserligen har jag övat mycket med mina hästar, men så fort ngt händer då jag leder, backar jag hästen. Funkar det inte att de stannar då jag stannar, backar då jag backar osv, så är de inte fokuserade på mig och vi fortsätter backa, gå fram, backa osv tills de är med mig igen. Först då börjar jag om med det vi skulle göra igen. När de är lite vana vid det sättet går det fort att få tillbaka deras uppmärksamhet.

agnes.sundling
12/20/13, 12:36 PM
#13

Tack för tipsen, idag ska jag till stallet..! Skall försöka med alla tipsen jag fåt! :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: