Annons:
Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 2909 ggr
chade
2013-12-17 21:48

"pepplor" på huden

nu är det så att min sköthäst fick för några veckor sen "pepplor" på halsen, som vi först trodde var ett bitsår eller likande kändes precis som vanliga skorpor. och såg ut som det när man pillade bort det som satt löst för att se vad det var. Men nu har det blivit mer, och spritt sig neråt mot bogen över en liten yta.

Min första tanke var idag då att det måste vara på grund av att han har täcke på sig större delen av tiden så att huden inte får andas, så vi smörjde in det med jodopax salva och lät honom stå utan täcke nu över natten. Ägaren ska också ringa hennes veterinär och rådfråga ifall han vet vad det kan vara.

Tänkte höra med er ifall ni kan veta vad det kan vara? och om det finns något bättre att smörja/tvätta det med?

Små stjärnor lyser också i mörkret.

Annons:
Stallmima
2013-12-18 06:36
#1

Bild?

chade
2013-12-18 10:05
#2

Ska försöka åka upp till stallet idag och ta bild. Men det finns inget att ta bild på riktigt då det inte syns utan på, men när man tar på det så känner man det tydlgt. Men det känns som små skorpor, samt att det ser lite ut som det. Pillade bort det som satt löst och det var lite bringult + att lite hår följde med, så inget mer pillande för annars blir han väl kal :( Men ska försöka fixa fram en bild, vi får se ifall det går!

Små stjärnor lyser också i mörkret.

Spiritinthesky
2013-12-18 14:37
#3

Värme/fukteksem på häst. Googla det :)

Isa Aronsson

www.stallequino.se

examynia
2013-12-18 14:45
#4

min häst hade åxå så förra året å vi konstaterade fukt eksem med telekontakt med vet. min fick så på halsen å fram på bringan.. efter de så klippte jag honom.. i år har jag inte sett något sådant alls.. å  nu har han täcke på sig vilket han inte hade förra året utan då var de bara mycket päls så de blev myckt fukt å med täcket iår blir de tydligen inte så varmt heller=)

chade
2013-12-19 11:04
#5

Ägaren har pratat med veterinär över telefon och andra hästkunniga, och dom tror det är regnskållor.. är det samma sak som värme/fukteksem? Eller två helt skilda saker? :P Men vi har fått rådet att vätta med mild tvål och vatten, samt sörja med helonsan efteråt. låter det vettigt? Ska vi fortfarande låta honom gå utan täcke under natten när han är inne? För tjock päls har han inte så att det bli fuktigt osv! Tack så mycket för svaren, det är alltid bäst att fråga för många människor än för några tycker jag :P

Små stjärnor lyser också i mörkret.

Uss
2013-12-19 14:18
#6

Regnskållor är en bakterieinfektion de får när huden ständigt är fuktig och därmed mer känslig för angrepp. Värme/fukteksem är för mig inte riktigt samma sak, det är mer huden i sig som reagerar men ett eksem kan ju bli infekterat. Är det bakterier är det bra att tvätta med något som descinficerar, hibiscrub kanske. Dock får man ju tänka på att det är fukt som har skapat problemen, så man bör inte blaska för mycket ;D Är det torrt eksem kan det vara bra att smörja med mjukgörande, men eksem kan ju även vara fuktigt och då har jag för mig att zinksalva är bra. Oavsett det är regnskållor eller värme/fukteksem är det ju bra om huden får torka upp dvs pålle får vara utan täcke så mycket som möjligt.

Annons:
Upp till toppen
Annons: