Annons:
Etiketterutrustningtillbehör
Läst 1651 ggr
[MajaWrangstadh]
12/16/13, 11:14 PM

Olika långa "sadelgjordsstroppar"?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Alltså, jag har aldrig riktigt förstått mig på det här. Jag har en Prestige Elastic Professional hoppsadel med den här sadelgjorden (se bild). Som man kan se på bilden så är sadelgjordsstropparna olika långa. Jag har alltid spänt den långa stroppen på vardera sidan ett hål hårdare för att jämna ut detta, men något sa till mig att det är fel, och att båda stopparna ska vara jämnt spända. Men då blir det ju alldeles ojämnt, och den långa glappar ju något fruktansvärt?! 🤫 Vad är egentligen rätt?

Hoppas någon förstod min usla förklaring!

Annons:
chade
12/17/13, 9:59 AM
#1

Jag tassar här, för jag undrar samma sak!

Små stjärnor lyser också i mörkret.

examynia
12/17/13, 11:08 AM
#2

varför de är så vet jag inte.. men ser att jag skulle behöva den typen av gjord då jag får spänna olika pga att min häst sadelgjordsläge är "sluttande" eller hur man nu ska förklara de.. så spänner jag lika så glappar de fram å stter bra bak osv.. så vet inte om de har med något sådant att göra.. men tror att jag skulel behöva en sån:P

[MajaWrangstadh]
12/18/13, 11:19 AM
#3

Ingen med koll? 🤫

chade
12/18/13, 1:32 PM
#4

#3 Det ända jag kan tänka mig är att den ska spännas olika, just för att den längre bak oftast brukar glappa, eller vara svårare att spänna än den främre. Så jag kan inte förstå varför de ska vara spända lika mycket så att de glappar, när den har olika långa spännen… det måste ju va en funktion, då som jag skrev att det brukar vara svårt att spänna åt den bakre.. annars kan man ju lika gärna köpa en "vanlig" :P

Små stjärnor lyser också i mörkret.

[MajaWrangstadh]
12/20/13, 7:19 PM
#5

#4 Jo precis, jag håller absolut med!

…men då förstår jag inte varför jag fick höra att det var fel?! Kanske ligger sadeln bättre på något sätt om framstoppen sitter hårdare än bak? Kanske har det något att göra med om sadeln glider etc?

Frustrerande 😮

chade
12/20/13, 7:26 PM
#6

#5 hahaha det är ett riktigt mysterium, bästa hade väl vart att ringa tillverkarna och fråga hur 17 dom vill att man ska göra med den😉

Små stjärnor lyser också i mörkret.

Annons:
[Smári-Alva]
12/20/13, 10:30 PM
#7

Det är ju för att hästen inte är lika stor fram som bak eller vad man ska säga den är lite längre baktill för hästen mage börjar där men är det så att din häst är smal så kan du visst spänna in den olika

[EmmiieErixon]
12/21/13, 3:30 AM
#8

#7 tänker rätt :) man ser ofta att mitten stroppen är mer "utdragen" än den första (beroende på vilka stroppar man använder) denna gjordes för att man inte ska dra åt för kung och fosterland för att stropparna ska vara jämna (på samma hål) utan att sadelgjorden ska ligga med jämt tryck runt hästen utan att kompromissa eller slita onödigt mycket på sadeln. :) hoppas ni förstår vad jag menar får förklara bättre annars :)

Underbarn
12/24/13, 7:13 PM
#9

Jag spänner nästan alltid ett hål mer/mindre på ena stroppen/spännet för att annars blir det glapp/löst/ojämnt tryck och min sadelgjord har två lika långa stroppar precis som en klassisk gjord. Kanske därför sadelgjorden är utformad så? Den ska spännas lika mkt. Hade jag haft en sån här gjord hade jag spänt den i samma hål, för även om ena är längre så blir det ett jämnt tryck - för det blir bäst så på just lin häst och sadel iaf. Men då tillägger jag att jag bara gjort så med min nuvarande sadel… Som har stetch och resår på ena stroppen direkt i sadeln - behöver inte det på gjorden alltså. Jag svamlar nu. Har ingen aning men en tanke

CelsiusT
12/25/13, 10:15 AM
#10

Som flera innan har beskrivit så har det att göra med att sadelläget är sluttande. Den längre stroppen ska således vara längst bak. Och om hästen då är lite tjock så kommer främre och bakre stroppen ändå att spännas lika mycket, och då kompenserar längdskillnaden för tjockheten. Om man dock inte har någon tjock häst (eller rättare sagt att man har en ganska tunn häst eller ett rakt sadelgjordsläge) så är en sådan här gjord onödig. Men såklart går det att använda den ändå och då kompensera med att spänna in ett hål till på den bakre.

Medarbetare på westernridning.ifokus

[MajaWrangstadh]
12/25/13, 2:16 PM
#11

#10 etc

Aha! Då tolkar jag det som att min häst har ett rakt sadelgjordsläge då. 😃 Tack allihopa!

Upp till toppen
Annons: