Annons:
Etikettövrigt
Läst 1745 ggr
ElinaS
2013-12-16 00:40

Börja rida igen?

För att ta det från början red jag på ridskola "nr 1" från början av min ridkarriär. Men trivdes inte med ridläraren. Hon kunde säga saker som "hästen kan hoppa så nu när den stannar vet vi alla vem som är dålig". Så jag slutade där och började på en ridskola 6 mil bort (här uppe var det de närmaste man kunde hitta). Men i höst har jag pga byte av skola så att jag kommer hem vid 5 varje dag tvingats hoppa av den ridskolan för att jag inte hinner åka dit på eftermiddagen. Trivdes verkligen med ridläraren och var kompis med massa goa tjejer i gruppen. Nu under hösten känner jag hur min ridning försämras. För att jag och min ponny ska komma någon vart behöver vi mer träning än 1 gång i månaden för dressyrtränare. Så ser det ända alternativet att börja på lektionsridning på ridskola nr 1 igen. Jag vet att flera av mina kompisar tycker att hon förändrats till det bättre, men jag vet inte… Jag har bestämt att aldrig rida på min ponny för henne. Vill absolut inte utsätta honom för att hon ska komma med långpisken när han vägrar på ett hinder eller inte vill gå fram tex. En gång hoppade hon själv upp på en av c-ponnysarna och red runt när den inte ville sköta sig. Okej om hon var liten och nätt men grejen är den att hon är säkert 180 lång och väger säkert minst 80-90 kg. Och sen är det en sak till nämligen att jag är lite rädd för hoppning. Hon blir sur om man säger att man inte vill och är rädd. Då kommenterar hon typ "sluta fjanta dig, rid istället!". Och hon kan höja upp en trippelbarr till ca 60 cm (det låter inte högt men för en med hopprädsla är det otroligt overkligt högt och brett) och kräva att vi ska hoppa det. Men en sak som lockar mig till att börja rida där är två av deras ponnyer. En av ponnyerna är helt ny och supersöt. Då jag är väldigt kort för min ålder kan jag rida honom utan problem, ingen annan vill rida honom för att han bockar. Bara ibland går han med på nybörjarlektionerna och går med ledare fast han med rätt ryttare kan galoppombyten, öppna, sluta mm. Den andra ponnyn har jag varit skötare på en gång i tiden. Då nådde mina ben knappt nedanför sadeln, haha. Skulle verkligen vara sjukt kul att få rida honom igen och känna vad som förändrats nu när jag blitt duktigare. Hur tycker ni att jag ska göra?

Annons:
Caroline L
2013-12-16 02:49
#1

Jag tycker ridläraren låter hemsk, så ska inte en ridlärare bete sig över huvud taget.

Men om dina vänner säger att hon ändrats kan du väll ta och åka dit för en testridning och bedöma det själv.

Du har ingen möjlighet att träna lite oftare för din dressyrtränare?


ElinaS
2013-12-16 11:40
#2

Tyvärr har jag inte möjlighet då hon endast kommer hit en gång i månaden, och hon bor 15 mil bort. Idag ska mamma ringa och anmäla mig till ridskolan. Förhoppningsvis får jag börja rida efter jul. Det är inte direkt platsbrist i grupperna, tror det är 40 ridande i veckan bara. För några år sedan då det var en annan ridlärare var det närmare 80 ridande. Så får se hur det blir efter jullovet.

[NellieLavec]
2013-12-16 12:19
#3

Om ridläraren säger något konstigt eller elakt så säg åt henne att du inte vill att hon ska behandla dig så. Förklara att du vill ta saker i din egen takt, hon kan ju inte direkt tvinga dig - om du inte vill hoppa ett hinder så gör inte det! Jag hade en ridlärare som var precis likadan när jag var yngre, och jag var så himla rädd för honom, men det visade sig att jag bara behövde förklara för honom att jag inte tyckte som sakerna han sa, så slutade han göra det, mot mig. Han blev sen min favortlärare och jag lärde mig otroligt mycket av honom. Om du inte vågar säga till ensam så be dina föräldrar följa med. Du ska ju inte vara nervös eller rädd för att rida på en ridskola pga instruktören!

Upp till toppen
Annons: