Annons:
Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 946 ggr
KnutKrut
12/15/13, 6:44 PM

Proteinknölar av hösilage?

Min lilla ponny får lätt proteinknölar och vi undviker därför kraftfoder eller lusern, även om det skulle behövas lite lusern på våren för att hon inte ska tunna ur.

Nu tyckte jag att jag fått bukt med knölarna och hon får enbart hösilage. Det är bra hösilage med helt ok protein, inte högt, men heller inte proteinfattigt. Nu har jag upptäckt två knölar på henne. Kan det vara så att hon får proteinknölar bara av vanligt hösilage?
Har låtit veterinären kolla henne två gånger (det brukar bli värre på våren, men då har jag tidigare fodrat med lusernpellerts för att hon blivit tunn) och han har sagt proteinknölar eller möjligen svamp eller annan orenhet i huden. Har då behandlat henne med schampo och tagit bort proteinet och knölarna har successivt försvunnit under sommaren. Så jag vet inte om det är schampot eller mindre protein som gjort att knölarna försvunnit.

Annons:
ThePaulina
12/15/13, 9:42 PM
#1

Min ponny har också knölar på ryggen som jag tvättar med scampo men veterinären sa bara att de trodde det var orenheter i huden. Det blir värre på våren sommarn här. Själv har jag inte hört talas om att de kan få knölarna av för mycket protein. .. Veterinären borde nämt något till mig kan man tycka.. Men jag har samma problem som dig med att få bort knölarna…

Upp till toppen
Annons: