Annons:
Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 2652 ggr
eemiliaa
2013-12-13 20:27

Torr i svansroten

Min häst är jätte torr i svansroten. Han har inte mask eller eksem, han är även avmaskad. 

Känns som att jag har testat allt, har testat proboljan, AVS14 salvan (den var bra i själva svansroten, nu är det på sidorna han är torr) helosan, vaselin, inityol m.m. Någon som har någon susning på vad jag kan testa smörja med eller som har erfarenhet av detta? 

Det kan vara så att det är eksem då han tycker att det är skönt när jag smörjer med något där, det kliar ju. Men som sagt tacksam för svar!!!

Annons:
JustMySelf
2013-12-14 12:56
#1

Hur länge har du testat varje medel? Det tar lite tid innan man ser resultat. Du kanske kan ta ut veterinär som kan kika på vad det är och rekommendera en bra behandling. Annars har jag hört (inte testat själv) att fiskleverolja kan vara bra.

[Smári-Alva]
2013-12-14 16:13
#2

Prova hästsalva med kära i finns på dom flesta ställen som säljer häst saker. http://www.hooks.se/product.aspx?productid=820829&deptid=97&sortType=sortPopularitet&sortOrder=DESC

Femmefatale040
2013-12-17 14:45
#3

Ser att du testat Prob oljan men har du testat Prob schampot ? Jag schamponerar svans och man på min häst ca 3 ggr i månaden och använder lite olja däremellan, funkar för oss. Du kan också testa att spraya på och massera in äppelcidervinäger, låter kanske tokigt men i bland kan det hjälpa :)

Gobac
2013-12-18 08:31
#4

Prova ett medel mot svanskloda för exemhästar. Det funkar på min! Försökte också smörja med en massa olika krämer osv. men inget hjälpte..

trex
2013-12-18 13:29
#5

Prova Horsol, finns på apoteket. I början på behandlingen så kommer det att flaga  jättemycket och det skall vara så.

Upp till toppen
Annons: