Annons:
Etikettövrigt
Läst 1455 ggr
MatildaGruhs
12/12/13, 10:28 PM

Tips på vad jag kan göra med hästen?

Jag har problem med min rygg så vissa dagar kan jag inte rida pga smärtan! Behöver tips på vad jag kan göra istället med hästen? Det jag kommit på är väldigt standard grejer så som promenader, träna löst, tömkörning och mys i stallet! Vill ha mer saker då jag vill variera mig mellan mycket, så va kreativa och skriv en massa! :D


Annons:
viktoria91
12/12/13, 10:33 PM
#1

Kan du köra eller köra in hästen?

jonnaponny21
12/12/13, 10:33 PM
#2

Om du har en ridbana, eller nån inhängnad släpp din häst, och kör mark övningar, och följa jon. Tänkte på din rygg ett tips är att gå till en ostiopat. Dom är skit säker och vet vats alla muskler och nerver är. Så då trycker dom på nerver och muskler mm och det går till sig. Dock så måste man göra det några gånger beror på skadan och sp är det ganska dyrt. Men självklart värt det! Har sjäkv testat det så vet att det är bra.

Victorica
12/12/13, 10:45 PM
#3

Du kan köra olika ledarskapsövningar med hästen, och träna den att gå på exempelvis presenningar. Det stärker bandet mellan er och du får en säkrare häst på köpet :)

Veronica

MatildaGruhs
12/12/13, 10:52 PM
#4

#1 han är fd. Travhäst så vet faktiskt inte om han fortfarande går att köra! Har för mig att han får panik framför vagn :/


Uss
12/13/13, 11:55 AM
#5

Lär dig massera hästen! En massage är "jobbig" för hästen och efteråt ska den inte jobba men gärna promenera kanske 20 min. Löshoppning - två låga studshinder. Vid ena sidan av hindren och på lagom avstånd före och efter hindren hinderstöd/höga konor med plastband mellan så det blir som en korridor längs långsidan med hindren i. Lek lite, mer hjärngympa för hästen än fysisk träning; Lägg upp lite bommar, i mönster eller huller om buller. Pålle måste tänka hur han ska göra när han ska gå över. Lägg bommarna två och två bredvid varandra med kanske 80 cm avstånd så det blir som en gång och gör ett 90-graders hörn. Låt pålle gå både framåt och bakåt (rygga), hovarna innanför bommarna. Gå sidvärdes över en bom - pålle ska ha frambenen på ena sidan bomen och bakbenen på andra sidan. Rita en ring i sanden och lämna pålle. Pålle ska stå kvar ensam utan att flytta sig medan du långsamt går runt ringen. Ta en tätspikad pall och be pålle gå upp på och stå still med framben/bakben/alla fyra. Sätt upp konor eller hinderstöd så du får en smal gång som du ber pålle gå igenom - efter dig eller på egen hand. Lastträna, lär pålle "lasta sig själv". Be några hålla upp en pressenning eller ett tygskynke och så går ni under. Låt pålle dra en plastsäck i ett balsnöre - försiktigt om han skulle få panik av att ha något bakom sig som följer! Vet ju inte vad det är med vagnen som är skrämmande.

MatildaGruhs
12/15/13, 10:18 PM
#6

#5 oj tack så super mycket, nu fick jag mycket motivation :D


Annons:
Trongutten
12/16/13, 1:35 PM
#7

#5 Det här är helt orelevant i frågan men jag tycker ditt användande av just ordet "pålle" var otroligt gulligt haha :D

/ Josefin
Följ mig gärna på min blogg, htt://josefintimmes.blogg.se

Uss
12/16/13, 2:03 PM
#8

:D Jag har faktiskt "knyckt" det från en ridlärare - just då tyckte jag hen var otroligt fjantig men det var en barnlektion så det var ändå okej att hen sa pålle istf häst. Sen visade det sig vara den bästa instruktör jag ridit för dittills o då hade jag ridit i över 10 år, på ett par olika ridskolor o för många olika instruktörer! Jag har mycket i min verktygslåda som jag kan tacka hen för!

Upp till toppen
Annons: