Annons:
Etikettstallet
Läst 3287 ggr
[00emi07]
2013-12-11 22:41

Spilta

Hej! Jag är ny på en ridskola där vissa av hästarna står i spiltor. Men ingen ridskola jag varit på har haft spiltor. Är detta bra? Med vänlig hälsning, Emilia

Annons:
Wezza
2013-12-11 23:37
#1

Nej. Spilta är inte bra. När en häst står i en spilta så står den uppbunden med kort grimskaft/rep mellan två väggar och kan därmed inte röra sig.

Box - Fri rörelse förmåga, utrymme = glad häst.

Medarbetare på Hundparkour.ifokus

Caroline L
2013-12-12 00:52
#2

Personligen tycker jag inte om spiltor. Men det är inte förbjudet (endast förbjudet att bygga nya).

Min ridskola jag red på som ung hade spiltor till 90%, endast ett fåtal boxar där de stora hästarna fick stå. Unghästar som ponnyer fick stå i spilta och jag är där regelbundet och hälsar på och dom står fortfarande så. Men hästarna ser glada och goa ut ändå men jag hade aldrig haft häst så.

Fast enligt lag ska repet som håller fast hästen vara tillräckligt långt så hästen ska kunna lägga sig ner.


engelmaark
2013-12-12 09:16
#3

Box är mycket bättre..

[NellieLavec]
2013-12-12 11:19
#4

Spilta är inte olagligt. Många ridskolor har spiltor för att det är säkrare för människorna/eleverna som är lite okunniga. Dock är det inte något jag skulle vilja att min häst stod i. Hästen kan inte vända sig om i spilta, dock ska repet vara så långt att hästen kan ligga ner utan att repet sträcks.

[00emi07]
2013-12-12 11:48
#5

Ok, tack för svaren. Hon har ett ganska långt grimsk

 jag nu ska säga) Och hon kan lägga sig ner. Hon är glad och pigg så jag hoppas att hon har det bra!!😞

CaptainBunchie
2013-12-12 19:21
#6

#4 Hur tusan är spilta säkrare?
Snarare tvärtom enligt mig. Fritt fram för hästarna att sparka en då man kommer bakifrån och hästarna kan även bli rädda av att man kommer bakifrån.
Om hästarna inte står still kan man ju enkelt sätta upp en uppbindningsring i boxen (man kan ju egentligen binda dem i boxgallret också) som man tillfälligt binder upp hästen i.

Är själv ganska orolig när jag går i spilt-stall, och då är jag vanligtvis aldrig rädd för annan hantering av häst och har ridit i 8-9 år varav 4 år med egen häst. På ridskolan jag gick var det ett helt förjävligt sto som stod i box men det var ju bara att binda upp henne (och eftersom det är tillfälligt kan man ha så pass kort uppbindning så hästen inte kan bitas, vilket jag antar spilt-hästar kan).

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

Annons:
[NellieLavec]
2013-12-12 20:36
#7

#6 Även om man binder upp en häst i en Box kan den röra rumpan fritt och på så sätt vända rumpan till och sparkas. I spilta kan den inte det.

CaptainBunchie
2013-12-12 20:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

#7 Fast njaa. Man står ju bredvid hästen och om hästen vänder sig så följer man med rörelsen. Hästen kan ju inte vika bara rumpan riktigt utan hela kroppen måste ju haka på liksom.
Och om hästenn då hade stått i en spilta hade människan blivit mosad mot spiltväggen. :l

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

[NellieLavec]
2013-12-12 21:05
#9

#8 Fast på en ridskola med massa småbarn och oerfarna ryttare så kanske dom inte vet att man ska röra sig med hästen. Spiltor är vanligast på ridskolor eftersom A: tar mindre plats i stallet (= får plats med fler hästar) B: billigare att bygga C: det är säkrare att hantera hästar i. Kommer inte ihåg exakt var jag läste detta, för det var ett tag sen, men jag ska försöka hitta källan :)

[NellieLavec]
2013-12-12 21:11
#10

Jag har även för mig att det hade med att hästar rymde att göra… Är inte helt säker på den dock.

[Smári-Alva]
2013-12-12 21:54
#11

Hag fattar inte vad ni menar i min ridskola så vände man på hästarna när barnen kom så att dom stod med rumpan åt väggen. Så dom inte kan sparkas

[00emi07]
2013-12-12 22:42
#12

#11 så gör de här med

Linnea
2013-12-13 10:42
#13

#8 Har du väl bundit upp hästen så är det nog inte större problem. Men om hästen vänder rumpan till när du ska ta den? Då kan den valsa runt hur den vill i boxen och om personen inte är så van blir hästen lätt nervös och kanske sparkar av den anledningen. Isf måste en mer erfaren gå in och ta hästen, meningen är ju att man ska kunna hantera den själv.

Om man kallar på hästen innan man går in i spiltan så vet den att man kommer och blir inte rädd.

Hästar som står i spilta får stå där max 16 timmar per dygn och ridskolehästar brukar få ganska mycket motion plus att de flesta ridskolor har sina hästar i hagen rätt mycket.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Annons:
[00emi07]
2013-12-13 12:53
#14

#13 jo, men det stämmer! En lektion om dagen och jag och min kompis som har Molly tar in och ut henne från hagen. Så hon är ute i hagen ca 6-7 timmar om dygnet MINST

[00emi07]
2013-12-13 12:55
#15

#13 som du också säger så går jag ju inte rakt mot hennes rumpa. Utan spiltan är väldigt stor och jag kan komma bredvid utan problem. Sen känner jag Molly och hon brukar inte sparkas, men man vet ju aldrig! Jag brukar säga "heeej, guumman!" När jag ser henne. När hon ser mig närmar jag mig försiktigt och sen brukar allt gå bra!🙂

CorneliaAndersson
2013-12-13 18:47
#16

Där jag rider står de festa ponnyer (inte alla) i spiltor och de stora (+ då en del ponnyer) i boxar. Våra hästar har stora rymliga spiltor och de kan välja om de vill stå med huvudet in och rumpan ut eller om de vill stå med rumpan mot ena väggen och huvudet mot den andra väggen.

Våra trivs hur bra som helst och vissa vill faktiskt hellre står i spiltor än box :)

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

panini
2013-12-13 18:51
#17

Jag gick på en ridskola för länge sen och där så var inte spiltorna så långa så en stor del/hela rumpan på hästarna stack ut ur spiltan + att där var bara smala gångar = en stor risk för att bli sparkad :/

[00emi07]
2013-12-13 19:46
#18

#16 så är det där Moly står med

fiffeliffe
2013-12-16 21:49
#19

Grejen är ju den att oftast står hästarna med rumpan ut mot gången när dom står i spilta eftersom att många har ganska smala. Då ökar risken att bli sparkad eftersom att man går runt där i en gång full av hästrumpor. I boxen kan hästen stå med rumpan till också, ja men de är ändå säkrare. De flesta hästar går att locka på och få dom intresserade att komma fram, är dom som min kompis häst, en liten bitch som står i sitt hörn och surar och sparkas så funkar de att locka med mat i 9 fall av 10 🙂

Jag skulle aldrig låta min häst stå i spilta, visst repet är så långt så dom kan lägga sig men då blir de ändå en risk när dom väl ligger ner. Om dom skulle trassla in sig när dom ska upp så kan du bryta benen och då kanske man inte har en häst sen. Jag låter iof aldrig min häst sova med grimma heller för att jag är rädd att han ska fastna hehe. Kalla mig överbeskyddande men de är bättre i slutändan 😉

Cool

Linnea
2013-12-17 09:42
#20

De flesta som står i spilta har en kloss i änden av grimskaftet som gör att det hålls sträckt hela tiden. Det minskar risken för att hästen ska fastna. Det finns regler på hur långt avstånd det ska vara mellan spilta och vägg - för att man ska kunna passera utan risk.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Annons:
[00emi07]
2013-12-17 09:47
#21

#20 stämmer

CorneliaAndersson
2013-12-17 09:58
#22

Våra har ju en kloss också, men repet är ju väldigt långt :))

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

JTphoto
2013-12-17 21:35
#23

Grimman kan bytas ut mot en halsrem vilket minskar risken för eventuella skav och upplevs oftast som bekvämare som hästen. 

Såklart föredrar jag box före spilta, men en väl anpassad spilta där hästen tillbringar några timmar per dygn är helt okej tycker jag. Hästen ska då resterande tid få gå i ordentliga hagar, med möjlighet till rörelse och sysselsättning.

MVH Julia Tingström www.jtphoto.se
"De som säger att lycka kan inte köpas för pengar, de har aldrig köpt en häst"



Upp till toppen
Annons: