Annons:
Etikettridning
Läst 3493 ggr
jonnaponny21
12/11/13, 9:45 PM

få hästen gå på tygeln.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu är det såhär att min "älsklings häst" är skit svår att få hästen gå på tygeln. Jag har börjat såga nu och det går bättre han "söker" sig ner i alla fall. Men hur ska jag göra? Svara gärna på dom hära frågerna. 1: hur ska jag få en svår häst att gå på tygeln.?? 2: hur sitter jag ner bäst. ??? 3: att öka traven, hur gör jag bäst då.?????

Annons:
jonnaponny21
12/11/13, 9:46 PM
#1

Fråga 4: vad tycker ni om hoppet? Ser det bra ut? Jag hoppar 1, 05 där. Så ni vet höjden

CorneliaAndersson
12/11/13, 9:55 PM
#2

1. Att hästen 'går på tygeln' betyder ju att den jobbar ner sig (jobbar upp ryggen) med sina bakben. Försök använda böjda spår och skänkelvikningar (lite som när man lösgör) och se till att hästen börjar arbeta med sina bakben.

2. Sträck på dig, slappna av och knip inte åt med benen. Då spänner du dig och då blir allt skumpigt. Självklart ska du hålla om med benen, men inte knipa åt med knäna.

3. Bäst är väll att hålla kvar stödet på tygeln och trycka på lite lätt med benen. Tycker det är lättare på ett rakt spår och inte på serpentiner, volter etc.

4. Höjden spelar absolut ingen roll. Jag själv skulle vilja komma närmare sadeln och ge eftergiften mot hästens mun och inte öronen.

Lycka till !:)

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

jonnaponny21
12/11/13, 10:03 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Detta var ju dock från början av ett hopp men vad tycker du om det ( det vart lite fail för kom fel in på hindret)

jonnaponny21
12/11/13, 10:05 PM
#4

Själv tycker jag som du att jag borde he ner mig ner"ligga på sadeln" eller vad mab ska säga.. Meb kan du ge mig tips isf hur man ska göra exakt.

CorneliaAndersson
12/11/13, 10:07 PM
#5

#3 Samma sak där. Direkt när hästen lyfter frambenen så vill jag personligen Vara ganska nära sadeln (alltså böra på knäna) samtidigt som mina händer sträcker sig mot hästens mun och inte dess öron. För just nu på bilderna ser det ut som att ni är i lite obalans.
(hoppas du inte tycker att jag verkar allt för sur/bestämd)

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

Aribigga
12/11/13, 10:13 PM
#6

För att få min ponny att trampa under sig, försöker jag aktivera bakdelen genom övergångar. Jag kör oftast snirkliga vägar över ridbanan och ställer åt olika håll för att han inte ska få tråkigt. 

Jag hoppas verkligen inte att du sågar, för det innebär bara att du drar in huvudet på hästen.

lurvponnyn.vimeddjur.se

Annons:
Gullan_J
12/11/13, 10:25 PM
#7

1: hur ska jag få en svår häst att gå på tygeln.?? Svar: Genom att rida för en bra instruktör som kan ge personliga svar till dig. Det är helt omöjligt att svara på när man inte sett dig och hästen. Vissa hästar måste man röra ganska mycket på bettet, andra måste man bara jobba med ben och sätesmuskler. Det viktiga är inte hur hästen har huvudet utan hur den höjer ryggen och trampar under sig med bakbenen. Skit samma om den inte går med huvudet rakt ner, bara den bär upp dig rätt! Får jag fråga varför du sågar ner din häst? Är det viktigt för dig hur huvudet på din häst är vinklat? När hästen arbetar i form (dvs. på tygeln) höjer din upp sin rygg och bär upp dig rätt, spänner magen och trampar under sig med bakbenen (alltså bakbenen förs fram längre och trampar i eller framför framhovarnas hovavtryck). När hästen höjer ryggen, lägger mer vikt på baken och trampar under sig sänker den oftast sitt huvud och tar mer stöd på bettet. Det är därför hästen går "i lod" alltså med huvudet vinklat rakt ner. När man sågar sin häst ställs bara huvudet, varken ryggen eller bakbenen aktiveras. Ryggen och frambenen belastas mer. Så bara för att hästen går med huvudet rakt ner behöver i te det betyda att hästen "går på tygeln" eller ett bättre uttryck "i form". 2: hur sitter jag ner bäst. ??? Svar: Ett tips är att luta dig lite bakåt med överlivet. Då brukar det gå lättare än om man sitter helt rakt. En annan sak du kan göra är att rida lätt två steg, sitta ett steg, rida lätt två steg, sitta ett steg osv., sen när du känner att det funkar rider du lätt tre steg, sitter två steg, rider lätt tre steg, sitter två steg osv., när de funkar rider du lätt tre steg, sitter tre steg, rider lätt tre steg, sitter tre steg. Och så håller du på och ökar nedsittningsstegen allt eftersom det går bra. 3: att öka traven, hur gör jag bäst då.????? Svar: Såhär gör Jag på min ponny, det funkar bäst på honom: Rider honom mjuk i arbetstrav och har honom i form med eftergift i mun, nacke och i sidorna för skänkeln. Sen utan att tänka fortare driver jag fram men låter bara honom öka en aning i tempot. Det jag tänker är snarare samlings-dvd och längre steg. Jag tänker samling för att om jag nöjer mig med den samling jag har rinner min ponny ur formen lite och ökar mycket istället för att länga på stegen. Jag låter honom gå i en aning friare form för att kunna länga stegen riktigt. Det är svårt för honom att både samla sig mycket OCH länga steget OCH behålla tempot utan att öka allt för mycket. Fråga 4: vad tycker ni om hoppet? Ser det bra ut? Jag hoppar 1, 05 där. Så ni vet höjden Svar: Tycker det ser jättebra ut. Av det man ser har du blicken framåt, slutna knän, skänkeln på att bra ställe (när man hoppar är det lätt att underskänkeln åker för långt bak, men inte för dig) och ger eftergift på tygeln. Ser superbra ut :) Är ju dressyrnörd så kan inte så mycket om hoppsitsar…

-Bättre ökänd än okänd

engelmaark
12/12/13, 9:18 AM
#8

"Jag har börjat såga nu och det går bättre"

Sluta såga eller sluta rida.

Gullan_J
12/12/13, 9:27 AM
#9

#7 skrivet av mig. Det ska självklart stå samling och inte samlings-dvd. Blir galen på telefonen som hittar på egna ord istället för att skriva mina…

-Bättre ökänd än okänd

jonnaponny21
12/12/13, 3:45 PM
#10

Har sätt jätte många som sågar, vrf är det inte bra? Om det appsolut inte är bra så kommer jag sluta med det direkt. Men vrf jag började med det var för att jag såg andra Göra så. Och att min ridlärare sa så en gång. Förklara gärna vrf och vad man ska göra ist. Tack för alla kommentarer! Ni är underbara som vill hjälpa mig. Skriv allt ni kan.

engelmaark
12/12/13, 3:55 PM
#11

#10 Hoppas att du menar lirka… Tänk dig själv att någon stoppar in ett bett i din mun och drar i det hårt som attan - vänster, höger, vänster höger. Låter det skönt? Hästars munnar är känsliga. När man gör så så trycker de bara in nacken för att slippa smärtan och går definitivt inte "på tygeln" och jobbar rätt. Att hästen går "går på tygeln" menas inte med att dra i tygeln. Det menas med att hitta en balans mellan hand och skänkel, att hästen jobbar ordentligt med bakbenen - höjer ryggen och jobbar ordentligt under sig :)

jonnaponny21
12/12/13, 10:07 PM
#12

#11 När han tar vänster framben fram drar jag lätt i vänster tygeln och tvärtom, så han vinklar lite med huvudet. Jag är också mjuk på handen. Men ska jag ialla fall inye göra så? Men när jag ska dra tygeln in mot väggen då spjärnar han imort. Då brukar jag rycka till lite grann och då går det bra. Nä det förstår jag, för när hästen "går på tygeln" så jobbar hästen och går i form. Så igentligen skrev jag fel menar hur gör jag så att hästen ska gå i form. Men jag har så svårt att få hästen att gå i form, han höjer bara huvudet. När jag trycker ner baken i kurvan drar lätt i tygeln och trycker på, vad gör jag för fel?!?!?!

Gullan_J
12/12/13, 10:12 PM
#13

Definitivt inte okey att "rycka till lite grann".

-Bättre ökänd än okänd

Annons:
jonnaponny21
12/12/13, 10:14 PM
#14

Vad ska man då göra åt en häst som är jätte pig och springer skit fort? Att sitta ner och tynga ner hjälper inte precis.

Gullan_J
12/12/13, 10:17 PM
#15

Lugna den, variera ridningen med olika vägar så att hästen får tänka.

-Bättre ökänd än okänd

jonnaponny21
12/12/13, 10:28 PM
#16

Okej, ;-) Tack

Brollan1
12/13/13, 8:32 AM
#17

Om hästen springer igenom tygeln så böjer man hästen till att den gör en cirkel och när den sedan lugnar sig så rätar man upp den igen och börjar om. Direkt vi är hårda med tyglarna så kommer hästen att försöka hitta vägar att komma undan dom hårda tygeltagen, som att slå med huvudet, gå högt över handen och sticka fram nosen för att lägga bettet mot tänderna, sänka huvudet så dom kan hänga bettet mot tänderna, osv.

Det finns gånger då hästarna är så hetsiga att dom inte vill ta reson med enkla medel, då är backning en mycket bra metod att både mjuka upp och få hästen att lugna sig och lyssna på ryttaren. Bara man tänker på att hästar som är upphetsade lätt kan gå upp om man är alltför påstridig med tyglarna i backmomentet så var noga med eftergiften.

För att få hästen att SÄNKA huvudet in i bettet så rör man bettet lugnt fram och tillbaka i munnen genom att öppna och sluta händerna var för sig. Det handlar inte om att använda hela armen eller kroppen för att övertala hästen att komma till handen med hela framdelen utan endast händerna.

Sen skall man inte kräva att hästen hela tiden går på tygeln eftersom det krävs en del ansträngning av hästen att bära upp sig och muskler behöver slappna av i mellan åt för att må bra.

Att det finns nödsituationer där man kan få använda betydligt mera kraft än detta fönekar jag inte, men det har inget att göra med att få hästen att söka sig till handen. Så håll i sär dessa saker (söka sig till handen och nödsituationer).

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Gronstedt
12/13/13, 10:13 AM
#18

#12: "När han tar vänster framben fram drar jag lätt i vänster tygeln och tvärtom, så han vinklar lite med huvudet."

Du ska inte dra i tygeln så att hästen "vinklar med huvudet" om du inte menar att ställa eller svänga. Hästen ska absolut inte pendla med nosen fram och tillbaka, då har du tagit för hårt. Det är inte fel att lirka med handen, så att bettet rör sig lite i munnen, men då rör du bara lite på fingrarna - det ska inte synas på din hand eller bettet att du gör något, så försiktigt ska du ta. Hästen känner det utmärkt väl ändå. När du förhåller eller ska ställa tar du förstås mer - så mycket som behövs för att få den reaktion du vill ha.

För att hästen ska kunna gå i form måste den vara lösgjord och i balans.

jonnaponny21
12/13/13, 2:30 PM
#19

#18 Okej tack! #alla ;-) XD Bara för att jag kanske har fått svar på hanska många fråger får ni gärna fortsätta. Om ni vill/har ork får ni gärna förklara exakt hur man gör för att få en häst i form. ( alla är såklart olika för att få i form) men bad man ska tänka på vilka skänklar osv Tack för alla kommentarer!

Gronstedt
12/13/13, 2:34 PM
#20

#19: För att hästen ska kunna gå i form måste den vara lösgjord och i balans. Vilka hjälper du ska använda är beroende på hästen, men grunderna är att den ska spåra och att den ska vänta på dina hjälper.

Om du förhåller ska hästen inte öka på eftergiften utan bli kvar i samma tempo tills du driver. När du ökar ska hästen behålla balansen i ökningen.

Om du driver ska hästen inte minska på din eftergift, utan bli kvar i samma tempo tills du förhåller. När du förhåller ska hästen behålla energin i minskningen.

Hästen ska spåra korrekt på rakt och böjt spår och vara mjuk i båda sidorna.

När du har allt detta på plats kommer formen på köpet. Men vilka hjälper du behöver för att komma dit beror på hur du och hästen fungerar tillsammans.

Annons:
majaliten
12/13/13, 6:01 PM
#21

Vill du få hästen på tygeln är det bara att ta i bettet och tyglarna fram och tilbacka vill du få den att jobba /arbeta som höstarna i höga klasser får du lösgöra hästen och arbeta den rätt bakifrån och rida för en bra instruktör .

jonnaponny21
12/13/13, 8:11 PM
#22

Vad betyder "lösgöra"

Gronstedt
12/14/13, 4:08 PM
#23

#21: Formen kommer inte från tygeln/handen, utan alltid bakifrån - även om man inte rider några högre klasser. Definitivt inte genom att "ta i bettet och tyglarna fram och tilbacka". Det kan möjligen få hästen att krulla ihop sig och släppa bettet och det vill man inte att den ska göra.

#22: Lösgjord är hästen när den är mjuk i båda sidorna, lätt att böja och ställa och i balans så att den inte faller fram och hänger sig i handen eller lägger för mycket vikt på frambenen. Att lösgöra hästen är det arbete man gör för att komma dit. (se #20).

PogoPedagog
12/14/13, 5:15 PM
#24

Jag har aldrig lyckats få en häst att länga sig snyggt tror jag:P Jag fattar ärligt talat inte varför förlängd steglängd är med i de lägsta klasserna. Jag tycker det vore bättre att fokusera på ridvägar, övergångar o liknande enbart. Länga är skitsvårt och resulterar bara i en framtung häst om man inte är så duktig.

Sedan förstår jag inte riktigt varför man skulle vilja få sin häst att länga sig överhuvudtaget om man inte håller på med hoppning då det ju är viktigt

. Det viktiga är väl att få dem att förflytta tyngdpunkten  och en längning motverkar väl mest det? Håller man på med längningar inom akademisk dressyr, någon som vet?

Gronstedt
12/14/13, 5:22 PM
#25

#24: En korrekt utförd längning kräver mer vikt bak och mindre fram = raka motsatsen till framtung.

Längning är ett litet närmande till ökade gångarter och kräver korrekt balans. Längning är inte det samma som att hästen springer iväg med stora steg, vid en korrekt längning ökas inte takten utan stegen blir längre och hästens kropp kommer närmare marken, framför allt bakdelen. Man gör det för att visa att hästen är tillräckligt stark för att bära sig i denna mer krävande rörelse, som ett "kvitto" på att hästen arbetar i bra form.

PogoPedagog
12/14/13, 7:51 PM
#26

#24 Ja såklart men som jag sa så är ju det svårt att göra korrekt. Jag tycker därför inte det hör hemma i LC o LB eftersom det är så lätt att hästen bara blir framtung. Jag personligen tycker en längning är mycket svårare att göra i balans än t.ex en framdelsvändning som väl inte dyker upp förän i mycket högre program? ( kanske har ändrats nu iofs, var ett tag sen jag tävlade)

majaliten
12/15/13, 12:12 AM
#27

23 jag tror du missa min poäng med mitt inlägg . Men det ör i tr. Alltid lätt Jag skrev Vill du få hästen gå på tygeln är det bara att ta i bettet och tyglarna fram och tilbacka notera Men vill du få den att jobba /arbeta som hästarna i höga klasser får du lösgöra hästen och arbeta den rätt bakifrån och rida för en bra instruktör, För mig betyder gå på tygeln när hästen just som det låter endast får på tygeln och arbetar inte . Samma sak med form hästen har en dagsform hästar går ju allti i någon form att den böjer på naken är en form om den har huvudet i skyn det är också en form. Jag säger titta där går hästen i form eller på tygeln. jag säger kolla vad bra hästen jobbar eller vad den är aktiv vad fin den är .

Annons:
Brollan1
12/16/13, 9:49 AM
#28

Att låta hästen länga sig mellan gångerna gör hästen lösgjord och på så sätt så fungerar det "strikta" arbetet lättare. Ingen som vill sin kropp väl går med anspänning hela tiden, lika som att hästarna behöver få sträcka på sig och slappna av i en lägre form för att kunna arbeta väl i en högre form. Blir det för mycket enformigt arbete så motverkar det allt vad lösgjordhet är vilket i sin tur gör allt annat arbete värdelöst.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Ketang
12/27/13, 3:11 PM
#29

https://www.youtube.com/watch?v=gi57PsjIFqM

Titta på filmen och se vad som händer när du rycker/drar hästen i munnen!

Peppe
12/27/13, 4:05 PM
#30

#26 fast så är ju inte ökad trav med i de lätta programmen heller utan det är mellantrav vilket inte alls är lika krävande utan något som hör till grunderna 🙂

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Upp till toppen
Annons: