Annons:
Etikettfoder
Läst 710 ggr
[Shettisar]
2013-12-11 14:06

Vitlökens vara eller icke vara för hästen.

Såg en liten diskussion ang vitlök till häst.Och tänkte då göra egen tråd eftersom TS till den andra inte frågade om just vitlök.Ialla fall detta finns att läsa i tidskriften för veterinärmedicin och hästvetenskap.http://www.equilibris.se/filer/hastartalintevitlok_eql_2011_1b.pdf

Annons:
Gronstedt
2013-12-11 14:09
#1

Vitlök är ett läkemedel och ska användas som sådant, alltså endast när det är indikerat för ett visst tillstånd.

Caroline L
2013-12-11 16:34
#2

Precis, det ska användas under en kort period. Långsiktigt kan det ge anemi.


[Shettisar]
2013-12-11 17:43
#3

Ja,jag ger inte mina vitlök och har aldrig gjort. Men jag läste lite från en foderrådgivare och hon skrev just att vitlökens egenskaper inte går att jämföra med effekten hos människan. Finns det överhuvudtaget något bevisat att vitlöken bidragit med positivt?

Tusen
2013-12-11 19:06
#4

#3 Den håller flygfän på avstånd om du gnider in kroppen med vitlök. För övrigt skall vitlök inte användas på hästar. Har aldrig hört om något som påvisat att vitlök skulle vara bra för hästar. Knappt människor eftersom man måste äta sånna enorma mängder för att de ska ge effekt.

Caroline L
2013-12-11 21:30
#5

Jag var i kontakt med en kvinna som fodrat med vitlök i kvällshinken i flera år, hon påstår att det höjer immunförsvaret och är förkylningsförebyggande.

Personligen skulle jag inte ge min häst vitlök då det faktiskt kan ge anemi och sedan tycker jag inte att det finns så mycket kunskap om hur vitlök är bra. Folk kan påstå att det är bra men jag själv har aldrig hört eller sett några bevis på det.


ljungensjenka
2014-03-09 21:44
#6

Min andelshäst fick vitlök tidigare pga att det skulle hjälpa mot hennes astma. Men sedan ridskolechefen läste på mer om det så slutade hon få det.

Annons:
Zahara
2014-03-10 07:29
#7

Min tant får det var vinter testade utan och resultatet blev: med vitlök ingen hosta utan hostade hon. Hon har ätit det i många år, för ett par år sedan fick hon erlichias och vi tog då blodprover, anemi hade hon inte :) Man får nog upp o stora mängder då, min får ca 1 klyfta om dagen i torkat pulver.

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

Upp till toppen
Annons: