Annons:
Etiketterutbildningträning
Läst 1123 ggr
Gullan_J
12/11/13, 12:07 AM

Lära ut hästhantering

Har lovat att ge min brors fru i julklapp 2 lektioner i hästhantering. Då hon är ganska lång är hon för stor att rida på min ponny men att hantera hästen är ju inga problem. Några gånger har hon följt mig till stallet och hjälpt till med in- och utsläpp, mockning och packa hö. Hon vet hur man leder en häst, tar på och av grimman och grunderna om man säger så. Men har lite svårt att komma på vad lektionsinnehållet ska bli på lektionerna. Det är ju överkurs att börja jobba med de sju lekarna, eller? Kan tillägga att ponnyn inte är en jätte erfaren ponny. Det är en 8 årig valack som gått i hingstflock i 5 år av sitt liv. Han är därför lite dominant och kan vara lite sur. Har haft honom i ett halvår bara så har inte hunnit igång med någon särskild NH. Han kan gå undan för tryck, backa och komma genom energi och gör det man ber om för det mesta. Så skulle bli väldigt tacksam om ni vill hjälpa mig att planera lektionerna. Har tänkt hålla på ca 40min varje gång med ponnyn. Alltså först hjälps vi åt att fixa i stallet och sen tar vi in och borstar och jag förklarar vad vi ska göra, vad som man ska tänka på, hur ponnyn är lärd att lyssna och hur hon ska använda sin kropp och sin energi för att få han att lyssna. Hur hennes tankar styr hästen osv. Sen börjar vi själva lektionens och det är här jag behöver hjälp att planera. Sist släpper vi ut han i hagen igen och eventuellt har en liten teoristund om varför han reagerar som han gjorde, vad vi skulle kunnat göra annorlunda och vad vi gjorde bra. Kanske även lite i hur hästens sinnen fungerar och hur man på ett lätt sätt kan läsa av hur hästen uttrycker sig med hjälp av öronen. Väldigt tacksam för all hjälp!

-Bättre ökänd än okänd

Annons:
[NellieLavec]
12/11/13, 12:36 AM
#1

Varför inte gå igenom sadeln och tränsets delar? Eller lära henne att sadla och tränsa? Kanske visa hur man knoppar man eller hur man gör en fin inbakad fläta i svansen. Gå igenom hästens kroppsdelar mer ingående. Finns massor med roliga saker att lära sig om hästar utan att egentligen träna hästen :)

Caroline L
12/11/13, 1:34 AM
#2

Tar ni hästen till paddock/ridhus/liknande under lektionen? Då kanske du kan gå in djupare på energin, tankar osv och låta henne gå runt med hästen och lära henne flytta honom för tryck, kanske lära henne longera lite smått i skritt? Där hon kan lära sig hur hon ska hålla hästen, få hästens uppmärksamhet, vilken position osv. Det är även mycket lärorikt att se någon longera hästen i alla gångarter där personen förklarar medans den utför. Sen kanske hon kan ta över och skritta av honom lite. Lite markarbets-grund av något slag.


Gullan_J
12/11/13, 1:00 PM
#3

#2 Det blir nog blandat. Eventuellt en lektion med lös häst i hagen och en lektion med hästen i grimma.

-Bättre ökänd än okänd

Uss
12/11/13, 3:15 PM
#4

Har du möjlighet att kolla in Lisbeth J:s dvd-er? Jag tror Sven F har något skrivet om hur man kan börja arbeta/kommunicera med hästen också - kolla om du kan få tips där!

Rafflan
12/11/13, 8:41 PM
#5

Kolla med henne vad hon vill lära sig? :)

Upp till toppen
Annons: