Annons:
Etiketthästjuridik
Läst 1757 ggr
740tjejen
12/10/13, 6:03 PM

Haft ute en inspektör

Som hade fått en anonym anmälan om att hästar var avmagrade och saknade vindskydd. Hästarna har i stort sett fri tillgång på hö, ( finns halm i ligghallen) samt ja som sagt en ligghall. Nu till frågan, nån som vet om en inspektör lämnar en lapp eller nått. Eller lämnar de bara nått om de finns nått och anmärka på.

Annons:
[tk1971]
12/10/13, 6:27 PM
#1

Nu har jag inte arbetat som just djurskyddsinspektör, men däremot har jag jobbat på miljökontor med andra slags inspektioner och jag tror den formella gången är ungefär likadan.

När man åker ut på en inspektion skriver man dels en inspektionsrapport (kopia till den man inspekterat hos) och dels skriver man en anteckning om vad man sett som förvaras i mappen som finns för anläggningen.

Lorita
12/10/13, 6:40 PM
#2

Dom ska i förstahand titta på djuren när du är med och har dom varit på gården ska dom lämna en lapp eller så kommer ett brev om ett par dagar att dom varit där.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




740tjejen
12/10/13, 8:34 PM
#3

ja för kobonnen längre bort tvärnita traktorn och fråga vad gubben gjorde hos hästarna. (man vet ju aldrig vad det är för folk ute).  Så ja vet inte hur mycket de får berätta, men de hade förklarat för han att ja fått en anonym anmälan på grund av magra hästar som sakna vindskydd.

Zahara
12/11/13, 11:56 AM
#4

När jag fick en anmälan var jag hemma när de kom. Välkomnade dem att titta på mina djur då jag inte har något att dölja, de blev förvånade att de fått anmälan på magra hästar då mina snarare var i kant till feta! Fick hem ett protokoll i brevlådan en tid senare där det stod vad de gjort där och att anmälan var obefogad.

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

Linnea
12/11/13, 2:07 PM
#5

Måste man inte vara hemma för att inspektörerna ska få gå in? Dom har ju inte samma befogenheter som polisen tex.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

[NellieLavec]
12/11/13, 2:17 PM
#6

Tror faktiskt att dom får lov att gå in även om folket inte är hemma, men är inte helt säker. Jag tycker inte att dom ska få gå in utan att ägaren är med, en som var lärare på min skola berättade om att de hade haft en inspektör på deras gård utan deras vetskap. Inspektören hade gått in till en ko med hennes 2 timmar gamla kalv och kon hade anfallit. Dom hade tagit djuren ifrån henne pga att dom "var aggressiva". Det var dock många år sedan, så jag tror inte det går till riktigt så idag. Dock har även min kompis haft en ute när hennes föräldrar bodde på gård. Där sa dom först att dom var tvugna att ha sittpinnar åt deras vaktlar (som är marklevande fåglar och inte behöver pinnar) och när dom gick in i grisstallet sa dom förvånat "oj, är en sugga så stor? Mycket proffesionellt…

Annons:
Linnea
12/11/13, 2:43 PM
#7

En kompis hade inspektörer ute nyligen. Dom satt och väntade i bilen tills dom kom hem och tog betalt hela tiden!

Har hört att dom inte får lov att gå runt utan att ägaren är där såvida dom inte har föreläggande om att omhänderta djuren eller så. Ska se om jag hittar svaret..

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

CelsiusT
12/11/13, 5:17 PM
#8

Många gånger går ju hästarna i en hage, och då är det fritt fram för vem som helst att titta och se om hästarna är magra eller inte. Det kan ofta inspektören göra utan att man är närvarande. Det är till o med så att det är svårt att hindra någon att gå in i hästhagen till hästarna, för man får inte lov att stänga av mark, utan allemansrätten råder. 

Däremot att gå in i stallar är väl lite si å så med.

Medarbetare på westernridning.ifokus

[tk1971]
12/11/13, 5:34 PM
#9

Inspektörerna måste ALLTID släppas in. Om inte, så kan de ta hjälp av polisen, men det är väl sällan det går så långt. Å andra sidan vet jag inspektörer som alltid vänder bilen så att det ska gå snabbt att åka därifrån OM det skulle behövas…

Jag har svårt att tro att en seriös inspektör går in själv i stall eller lagård. Däremot kan man såklart komma oanmäld.

CelsiusT
12/11/13, 5:43 PM
#10

#9 Jo ingen säger väl att man inte ska släppa in dom om man är hemma. Men om man inte är hemma så är ju frågan huruvida dom ska kunna kontrollera djuren.

Men som sagt, om det handlar om magra hästar så är det ofta ganska lätt att se hästarna genom att titta på dom när dom står i hagen, och det kan en inspektör ofta göra utan att man som ägare är hemma. På många gårdar syns hästarna även om man sitter kvar i bilen.

Medarbetare på westernridning.ifokus

[Shettisar]
12/11/13, 5:45 PM
#11

När en bekant anmälde vanvård av häst som stod inhyrd så meddelade inspektören att de inte fick gå in i stall/byggnader utan ägarens tillstånd.

Lorita
12/11/13, 5:50 PM
#12

gå in till hästarna ska dom inte göra utan att först tala med ägaren man kan ju ha någon smittsam sjukdom som inte ska spridas vidare.

Betala gör man endast om inspektören hittar någon anmärkning på djurhållningen och jag skulle aldrig betala 900 kr i timmen för att någon väntar på att jag ska komma hem. Jag har varit med om att dom satt en lapp i min dörr och bet mig ringa och avtala en tid………då rekommenderar jag att man ringer omgående för att få en tid. Samarbetar man får man gladare inspektörer

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Linnea
12/13/13, 10:37 AM
#13

Mailsvar från Länsstyrelsen:

Nej vi gör inga kontroller utan att djurägare eller annan behörig är närvarande. Vi har rätt till tillträde till alla utrymmen och byggnader där det finns djur för att göra kontroll men djurägaren måste ge oss tillåtelse. Om djurägaren vägrar kan vi begära polishandräckning, så ser polisen till att vi får tillträde och kan göra kontroll.

"Utrymmen" bör ju även gälla hagar. Klart man kan titta på avstånd men gå in i hagen får dom nog inte.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Annons:
[Shettisar]
12/13/13, 12:23 PM
#14

På tal om Djurskyddsinspektörer så se gärna detta: Den 9:e januari kommer ett program som heter Djurskyddsinspektörerna gå på tv4. Och i programmet får man följa Länsstyrelsens arbete inom djurskydd. Djurambulansen kommer också att medverka i programmet.

Gasoline
12/13/13, 1:11 PM
#15

#14 det låter spännande. :-)

panini
12/13/13, 6:56 PM
#16

På alla ställen så kan man ju inte titta in i hagen, det finns ju många som har stooora hagar och även kullar som de kan gämma sig bakom. Och alla hästar kommer ju inte när man kallar, så det kan ju vara svårt att då se hästarna ;) Men jag tycker endån inte att de ska få gå in hagar/byggnader utan tillstånd från ägaren. Och tydligen så följer ju inte alla inspektörer lagen :/

KungKatt
12/13/13, 7:33 PM
#17

De får, som tidigare redan skrivit, inte gå in på privat mark utan markägarens tillåtelse men de kan kolla det som syns från ex vägen de åker på. 

Vi fick anonym anmälan mot oss gällande hovar och under inspektionen konstaterade inspektören att en inhyrd ponny hade rätt långa hovar och då min man stod som stall/markägare var det hans skyldighet att se till att den fick hovarna verkade (eller att ponnyn flyttade - problemet löst). 

Efteråt fick vi brev att själva anmälan var obefogad och vi skulle inte betala någon avgift då det inte blev någon anmärkning.

Har hört flera ställen som fått anonyma anmälningar mot sig, de flesta obefogade. En inspektör hade gått med tumstock och mätt avstånd precis överallt och det blev anmärkning att höjdskillnaden mellan golvet och boxväggens nederkant översteg med några centimeter, det blev anmärkning. I sådana fall förstår jag inte riktigt vad de sysslar med. Denna anmärkning fick de bort då denna inspektör tagit sig friheten att inspektera stallet utan stallägarens tillåtelse så det löste sig i slutändan ändå.

[tk1971]
12/13/13, 7:37 PM
#18

#17: Som jag sa tidigare: inspektörerna behöver inte ägarens tillåtelse. Man måste släppa in dem. Däremot går man inte in ensam och utan att ägaren vet om det, främst pga risken för smittspridning.

Upp till toppen
Annons: