Annons:
Etikettövrigt
Läst 5996 ggr
jonnaponny21
12/9/13, 10:35 PM

dina bästa huskurer!

Hej! Tänkte starta en tråd, där man får skriva sina huskurer. Då kan man läsa Och få många goda råd på ett och samma ställe! Skriv vilka huskurer som Helst, mellan himmel och jord. Få häst ren på nå huskur Gör en egen salva. Vad som helst. Så skriv på allt vad du vet kom igen;-);-);-);-):-D:-D:-D

Annons:
[Smári-Alva]
12/10/13, 7:30 AM
#1

Till i sommar: Ättika Vinäger Vitlök Bästa flugsprayen!

VildaAlice
12/10/13, 9:06 AM
#2

Smörj in karleder med paraffinolja för att undvika mugg. Funkar toppen!

engelmaark
12/10/13, 4:12 PM
#3

**Ett tips till er som inte lägga pengar på dyrt pälsglans. Här har ni ett billigt exempel på vad ni kan göra istället!

**Allt ska vara i lika delar, alltså ta ett mått - tex. en kopp för att få lika delar av detta:
1 mått äppelcidervinäger
1 mått Listerine (orginal, blå)
1 mått babyolja

Blanda ihop dessa, lägg i en sprayflaska - spruta och borsta av. Klart!

Om ni vill ha flugskydd kan ni ge hästen lite vinäger i fodret, inte mycket men en liten skvätt. Det letar sig nämligen ut genom pälsen när hästen svettas på sommaren och det blir ett naturligt skydd!

imsuchadiva
12/10/13, 4:46 PM
#4

#1 Vitlök är inte bra för hästar :)

/ fredrikalidman.blogg.se

[Smári-Alva]
12/10/13, 4:49 PM
#5

#4Om man pressar lite i en flaska som man sprutar på hästen så blir det bara lukten så det är ingen fara det är bara på pälsen och det finns dessutom höstgodis med vitlökssmak.

imsuchadiva
12/10/13, 4:52 PM
#6

#5 Hästarna kliar både sig själva och andra hästar med hjälp av sin mun.
Och bara för att det finns i hästgodis så betyder det inte att det är okej. Många hästgodisar innehåller dessutom andra ämnen som varken är bra eller nödvändigt för hästen.

Bara att gooogla så hittar ni massor med svar om varför det inte är bra för hästar.

http://equipage.se/index.php?option=com_k2&view=item&id=1310:sanningen-om-vitl%C3%B6k&Itemid=93

/  fredrikalidman.blogg.se

Annons:
[Smári-Alva]
12/10/13, 5:17 PM
#7

Hur är vitlök dåligt för hästen?

[NellieLavec]
12/10/13, 5:19 PM
#8

#6 Fast nu handlade ju tråden om tips att ge, sen kan du ju själv bestämma ifall du vill använda dom eller inte. Lite tråkig attityd tycker jag. Ett litet "tips" jag har är att torka bitar morötter och äpplen i ugnen. Då håller det mycket längre och i alla fall min häst älskar det! :)

[MajaWrangstadh]
12/10/13, 6:19 PM
#9

#6 Fast artikeln du hänvisar till stöttar ju inte ens vad det är du försöker bevisa…

"Vitlök dödlig i hög halt"

"Överdosering av vitlök är till och med giftigt."

"Vid försök med råttor eller möss som under en längre period gavs höga doser av vitlökspreparat"

"…konsumtion av 100 mg vitlöksolja per kg kroppsviktfastande mage kan vara dödligt"

Knappast jämförbart med lite vitlökssmak på pälsen. Inga som helst problem alltså. :)

imsuchadiva
12/10/13, 7:51 PM
#10

#9 Skrev att det bara är att googla så hittar man massor med länkar.
Råttgift är inte heller bra, men har ni de på hästarna ändå?

[MajaWrangstadh]
12/10/13, 8:28 PM
#11

#10 Jämför du vitlök med råttgift?! En naturlig växt med ett konstgjort gift?

Hmm… som svar på din fråga, nej, jag ger inte min häst råttgift. 🙂

jonnaponny21
12/10/13, 9:41 PM
#12

Jag tänkte ge några små tips själv. 1: ta babyolja på hovarna istället för hov olja. 2: använd väteperoxid (3%) på dyngiga svansar. 3: citron kan man he på hästens fläckar. För citron bleker.

Gronstedt
12/11/13, 8:32 AM
#13

#11: Det vanligaste råttgiftet, warfarin, bygger på växtsubstansen kumarin, som är den substans som gör att nyslaget hö luktar så gott. Stryknin kommer också ur en "naturlig växt", liksom atropin och för den delen akonitin. Listan kan göras lång över dödliga gifter från växter.

#12: Använd ingen olja alls på hovarna, det är både billigare och bättre.

I mitt "stallapotek" ingår rölleka och vallört för att hålla sår rena och underlätta läkning. Vallörtsomslag eller vallörtssalva kan också användas på gallor och andra mjuka svullnader (man måste förstås veta orsaken till svullnaden och inte bara försöka ta bort dem). Nässlor innehåller mineraler och brukar vara uppskattade i torkat skick.

Annons:
[MajaWrangstadh]
12/11/13, 10:06 AM
#14

#13 Det visste jag inte. Tack för förklaringen!

On topic så vill jag tipsa om torkat bröd som hästgodis! Har ni gammalt bröd hemma så släng det inte utan ta med det till stallet istället. Min häst ÄLSKAR det, knaprigt och gott. 🙂 (Kanske inte en huskur, men ett tips i alla fall!)

Zahara
12/11/13, 11:59 AM
#15

OT har gett min häst vitlök i mer än tio år, hon mår mycket bättre med den än utan, i rimliga mängder dock.

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

Gronstedt
12/11/13, 12:00 PM
#16

À propos knaprigt: En kålrot emellanåt kan vara kul att gnaga på. En del kan "hyvla" på en kålrot i timmar, andra äter upp den i ett par tuggor.

Gullan_J
12/11/13, 12:58 PM
#17

#15 Vad är rimliga mängder tycker du? Funderar på att börja ge pålle vitlök och skulle vara bra att höra från en som har erfarenhet av det själv :)

-Bättre ökänd än okänd

[Shettisar]
12/11/13, 2:01 PM
#18

Citat :Vi vet att vitlök i flera fall har haft en positiv inverkan på människa, däremot har vi en begränsad kunskap om hur effekterna på människa kan överföras till häst. Man kan inte ta för givet att det som vi mår bra av också gynnar hästen.

Det finns en nyligen publicerad studie som visar att hästar som får ett kontinuerligt dagligt tillskott av mer än 0,2 gram frystorkad vitlök/kilo levande vikt kan drabbas av blodbrist. Studien visade också att det tog cirka fem veckor för de drabbade hästarna att återhämta sig efter att man slutat ge vitlök.

Så tills vi vet mera så bör man nog undvika ett långvarigt intag av vitlök. Foderrådgivare Eva Dahlström /Hippson

[NellieLavec]
12/11/13, 2:13 PM
#19

Det finns otroligt många trådar om just vitlök. Sök bara på vitlök så kommer ni hitta jättemycket information. Ni kan föra diskussionen vidare i en sådan tråd istället för att förstöra denna trådens riktiga ämne.

engelmaark
12/11/13, 3:06 PM
#20

Åter till ämnet om huskurer?

Skapa en tråd om vitlök och diskutera där istället?

Edit: Det fanns visst en nyskapat tråd om vitlök så nu tycker jag att vi diskuterar huskurer här och vitlök där.

Annons:
jonnaponny21
12/12/13, 10:11 PM
#21

Tänkte bara tipsa om borstiq borstar, dom är i hög kvalité och varje borste ämnade försin sak. Även magic brush är bra (stavning)

[MajaWrangstadh]
12/13/13, 11:46 AM
#22

Tvätta lerig mule/dricka vatten…? 😃

http://instagram.com/p/h09CKgCEnb/

Uss
12/13/13, 12:17 PM
#23

#14 Brödet mjuknar i munnen, kan fastna i halsen (foderstrupsförstoppning) om det blir för mycket och är gjort av spannmål som inte är så optimalt för hästar att äta. #12 Väteperoxid på dyngig svans - vad är dyngig? Oavsett - väteperoxid kan vara frätande och är inget jag vill ha i/på pålles svans. Det får människor hålla på med själva i sitt hår om de vill - moahha.

[MajaWrangstadh]
12/13/13, 12:37 PM
#24

#23 Ja allt sker ju med måtta såklart. 🙂

Linnea
12/13/13, 1:51 PM
#25

#23 Använder man inte väteperoxid för att bleka håret?

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Aribigga
12/13/13, 5:48 PM
#26

Om din häst är lite smålös i magen kan det hjälpa att ge proviva några dagar i rad för att stabilisera bajset.

lurvponnyn.vimeddjur.se

jonnaponny21
12/13/13, 8:04 PM
#27

#26 proviva som vi driker? Isf nåb speciell smak?

Annons:
Aribigga
12/13/13, 9:16 PM
#28

#27 Japp, sån för människor. Nypon och skogsbär har jag testat och de har gillat dem smakerna.

lurvponnyn.vimeddjur.se

[EmmiieErixon]
12/14/13, 1:15 PM
#29

#22 haha jättesöt! 😍

#25 jo man använder det när man bleker hår…det är det som sätter igång reaktionen med pulvret som man blandar med till blondering (läser frisör ifall nån undra) 😉 jag skulle inte rekommendera detta då hästar har väldigt känsligt hud…finns bättre sätt att ta bort bajs i svansen på då typ ta en borste och börja borsta på hederligt sätt ist för att smita undan med massa medel 😃 plus att hästen och du får en trevlig ryktstund tillsammans 🙂

jonnaponny21
12/14/13, 7:56 PM
#30

Vill du få din ridhjälm ren? Då ska du åga ridhjälmen. Du tar och kokar up vatten och när det börjar ånga håller du över ridhjälmen ett tag, då faller smutsen ner. Efter ta en trasa och torka bort smutset som ligger på ridhjälmen. Om din häst har dyngig svans. Ta då en vatten hink he grönsåpa i. Och he svansen i vatten hinken. Då får du stå och holla i hinken med svansen i. Du kan röra om lite gran. Då far allt lera i svansen bort.

jonnaponny21
12/14/13, 10:00 PM
#31

Väteperoxid fick jag reda på någon annan stans ( kommer ej ihåg hemsidan) jag läste att hon hade använt det och det gick super. Själv skulle jag inte heller he det på häst!

Peppe
12/15/13, 10:23 AM
#32

Vet inte om någon skrivit det innan men för att få hästen riktigt vit kan man använda jodopax att tvätta med.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Minorca
12/15/13, 10:38 AM
#33

Väteperoxid kan man göra rent sticksår med

[EmmiieErixon]
12/15/13, 10:49 AM
#34

Jodopax skulle jag inte rekommendera att ha som ett tvättmedel då det är till för helt andra saker plus att vissa hästar kan vara känsliga för det och det då blir värre av att huden torkar ur eller blir sårig…man kan spä ut det med mycket vatten och svabba av svettiga delar med för att få bort bakterier ur svetten men inte som schampo kanske :) inte på alla hästar iaf :)

Annons:
Peppe
12/15/13, 8:03 PM
#35

#34 jag skulle inte heller ha jodopax som tvättmedel, jag brukar använda Via eller kanske Ariel 😴, däremot funkar det fint som schampo på vita hästar om man vill få dem just vita, eller på t ex vita ben inför tävling osv.

En häst kan vara känslig för vad som helst, jodopax är inte unikt i den frågan. Tror du på riktigt pälsen vet om ifall du tvättar hästen med jodopax för att den ska bli vit eller för att bli av med svetten?

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

[EmmiieErixon]
12/15/13, 8:19 PM
#36

Inte pälsen så klart HUDEN! och jag använder aldrig ren jodopax då det ''fräter'' hoppas alla vet att man inte ska använda jodopax rent som det är direkt på hästen…jag hoppas att alla vet vad jodopax är till för i grunden innan de tar några tips härifrån :) 

Det ska va typ en fjärdedel jodopax i vatten och sedan en svamp o svabba :) 

I vilket fall så tycker JAG att jodopax ska användas till det de va skapt för…inte som en fläckborttagning på päls :)

Gronstedt
12/16/13, 8:55 AM
#37

#36: En fjärdedel? En tsk jodopax per halvliter vatten snarare …

[EmmiieErixon]
12/16/13, 10:52 AM
#38

Oj så klart va trött igår…tack att du rättade så ingen tänkte fel! XD

niare
12/16/13, 1:04 PM
#39

skulle inte ha det på kroppen jodopax då finns det potatismjöl eller krita :P dock i svansen har jag sett det göra underverk

http://haga-gard.se/2012/december/den-vita-svansen-.html

ge vanligt bakjäst till hästen dåliga mage, sånt som vi har när vi bakar bröd, levande bakterier är superbra :)

Peppe
12/17/13, 9:11 AM
#40

#36 men vem tusan har sagt att man ska använda koncentrerad jodopax förutom du själv??

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

[EmmiieErixon]
12/17/13, 10:19 AM
#41

Finns de som inte läser innan de använder och varför är du så förbannat arg på mig vad har jag gjort dig??? Seriöst?

Annons:
[NellieLavec]
12/17/13, 4:19 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#42

Detta räknas väl knappast som en huskur, men ett litet tips kanske :) om du vill hoppträna din häst och höja svårighetsgraden utan att höja hindret så kan du lägga läskiga saker runt, under och över hindret. Det är bra träning för hästar som behöver vänja sig vid läskiga saker. Dessutom brukar dom tycka det är jätteroligt när dom klarar av det! Jag tränade det på min häst senast innan idag :)

imsuchadiva
12/17/13, 6:32 PM
#43

Hur kommer det sig att det får diskuteras jodopax och väteperoxid men inte vitlök i den här tråden? ;) / fredrikalidman.blogg.se

[NellieLavec]
12/17/13, 6:58 PM
#44

#43 Hur kommer det sig att du orkar bry dig om en sådan sak? :) det finns redan en ny tråd om vitlök, diskutera det där. Och jag föreslår att folk skapar en egen tråd till jodopaxen också.

imsuchadiva
12/17/13, 7:17 PM
#45

#44 Lika mycket som du antagligen orkade skriva de du just skrev :) / fredrikalidman.blogg.se

[NellieLavec]
12/17/13, 7:28 PM
#46

#44 Fast det är ganska irriterande när en person inte har tillfört någonting alls till tråden förutom diskussioner som inte har någonting med trådens original ämne att göra, och sedan fortsätter skriva onödiga inlägg och dessutom har en, i mina ögon, tråkig attityd.

jonnaponny21
12/17/13, 9:23 PM
#47

#42 Jag kan fylla i ditt inlägg. För hästarna kan ju va ganska rädd för sånt. Då kan du stå på andra sidan och vänta på hästen med en gidis som du visar. Om inte hästen går öndå kan du vara visa godiset glr häsren sen går du på andra sidan.

Caroline L
12/17/13, 9:52 PM
#48

#47 Fast man vill ju uppmuntra hästen att ta sig över hinder/läskiga saker utan att stå och locka med godis. Man vill ju att hästen ska lyssna och lita på en själv.


Annons:
jonnaponny21
12/17/13, 10:40 PM
#49

#48 Jo drt har du rätt i, men första gångerna man hoppar kan man bara försöka att övertyga jästen att det inte är nogit farligt. Fast håller även med dig.

Em--ma
12/27/13, 8:26 PM
#50

#39 en fråga ang. inlägget du postade, vet någon om man sköljer ur svansen efter man haft i jodopaxen? Det står ju ingenting om det..

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

Linnea
12/28/13, 9:58 AM
#51

#50 Det ska sköljas ur.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Em--ma
12/28/13, 11:44 AM
#52

#51 tack!! Stod ju nämligen bara låt det självtorka så blev lite fundersam :P

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

Linnea
12/29/13, 9:55 AM
#53

#52 En vit svans lär bli gulorange om man inte sköljer ur.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

imsuchadiva
12/29/13, 10:44 AM
#54

#46 jag instämmer! Så lika bra du tar och är tyst i fortsättningen :) / fredrikalidman.blogg.se

[NellieLavec]
12/29/13, 11:16 AM
#55

#54 Eftersom 7 stycken har "gillat" mitt inlägg så antar jag att dom håller med mig. Dessutom har jag gjort inlägg (#19 och #42) som tillfört två olika tips som hade med trådens originalämne att göra, så din "diss" didn't make any sense. Tyvärr.

Annons:
imsuchadiva
12/29/13, 12:00 PM
#56

#55 du nämner något om vitlök, som vi redan diskuterade om innan. FU skriver att man ska ha läskiga saker vid hinder, det är ingen huskur, dessutom en basic övning för tx hopphästar. Alltså har du inte kommit med något huskurstips alls. Är det första gången någon gillat ett av dina inlägg eller, eftersom du var tvungen att nämna det? ;) / fredrikalidman.blogg.se

Ove-D
12/29/13, 12:15 PM
#57

(Dags för admin att rensa i tråden kanske…)

* Jag gav foderjäst och olja till fånghästar. Foderjästen köpte jag i 7 kg-hinkar och oljan mer eller mindre vanlig matolja. Jag har hört att man inte ska ge olivolja invärtes till häst. ca 1 dl foderjäst och ½ dl olja. Eventuellt även 1 msk krossade linfrön.

* Som insektsmedel har jag använt 2 dl kokande vatten, 2 dl olja (gärna olivolja) och 3-5 pressade klyftor vitlök och svampa på hästen. Fungerat hyfsat mot fästingar men verkade inte funka mot bromsar och blinningar.

* Kanske inte en huskur men när hästarna haft hålväggar har jag frågat tandläkaren/hygienisten om jag fått en tandskrapa. Den är liten och lätt att komma åt även i små hål. Bra även att rensa bort det värsta smutsen i broddhål innan jängtappen används.

Linnea
12/29/13, 12:23 PM
#58

#57 Till hålväggar fungerar också en söm bra, man kan fråga sin hovslagare lite snällt om man kan få några.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Ove-D
12/29/13, 12:32 PM
#59

Jag tror jag hade söm med men tyckte att det rent ergonomiskt var skönare med något som hade riktigt handtag.

[NellieLavec]
12/29/13, 12:37 PM
#60

#56 Det ända jag nämner om vitlök är att det borde diskuteras någon annan stans. Jag skrev själv att det inte var någon huskur, dock ett tips. Det verkade inte som att någon klagade över att det inte var en huskur i sig eftersom folk vidareutvecklade tipset mm. Även om det är en bas övning för hopphästar så kanske det finns människor som har slut på fantasi., det var vad tipset var. Inlägg 19 var en huskur, så där har du tyvärr fel. Jag ville bara poängtera att folk verkade hålla med mig eftersom du uppenbarligen inte förstår (eller ignorerar faktumet) att jag (och möjligtvis andra medlemmar) inte tycker du ger så värst mycket till tråden. Men nu ska jag inte gå med OT, om du vill ha något sagt får du mer än gärna PMa mig istället för att skriva det här. Förlåt TS för så mycket OT från min sida. Admin får gärna ta bort mina inlägg om dom stör tråden.

imsuchadiva
12/29/13, 2:27 PM
#61

#60 är de är en huskur att använda sökfunktionen på iFokus eller vadå? Haha / fredrikalidman.blogg.se

[MajaWrangstadh]
12/29/13, 2:37 PM
#62

#61 Herregud vilket omoget beteende. Skärp dig. Verkar som att du bara är ute efter att provocera, tillför något till tråden istället. 

On topic så hittade jag den här hemsidan: http://www.naturlighast.se/huskurer.html

Finns en hel hög med huskurer där! Inget jag provat själv dock. Allt ifrån insektsavstötande till bakteriedödande och lugnande salvor. 🙂

Annons:
[EmmiieErixon]
12/29/13, 2:58 PM
#63

#62 riktigt bra sida! 😍

Caroline L
12/29/13, 3:02 PM
#64

#62 Väldigt bra sida med naturmedicin :) Uppskattas!


Upp till toppen
Annons: